اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف عفونت در زن 7 هزار ساله تهرانی


پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نمایش اسکلت بانوی 7هزار ساله تهران در موزه ملی، از عفونت استخوان آن و احتمال مرگش به همین دلیل خبر داد.

پایگاه خبری انتخاب: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نمایش اسکلت بانوی 7هزار ساله تهران در موزه ملی، از عفونت استخوان آن و احتمال مرگش به همین دلیل خبر داد.

 محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم (عج) در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی گفت: مطالعات ژنتیک باستان شناسی روی بقایای انسانی کشف شده در کاوش های صورت گرفته در مناطق مختلف کشور می تواند اطلاعات مربوط به الگوی ژنتیکی اقوام و نژادهای گوناگون را به باستان شناسان نشان دهد.

وی با بیان بخشی از مقاله خود تحت عنوان علم ژنتیک، ابزار کنکاشی نوین در کاوش های باستان شناسی تصریح کرد: نشانگرهای DNA هسته ای به طور گسترده در مطالعات نژادی کاربرد دارند.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم(عج) با بیان این که استفاده از mtDNA پیشرفت های زیادی در مطالعات باستانی و انسان شناسی ایجاد کرده است افزود: استفاده از mtDNA در شناسایی و بررسی نمونه های به دست آمده از مناطق مختلف باستانی برای مشخص کردن درخت واره انسانهای معاصر و خاستگاه آنها در مناطق مختلفی از جمله آسیا، آمریکا، اروپا و آفریقا صورت گرفته است.

کشف عفونت در بانوی 7 هزار ساله تهرانی

تولایی با اشاره به غفلت از استفاده ژنتیک باستان شناسی در کشور گفت: ایران دارای تاریخ کهن و تمدن غنی است و ضروریست روی نمونه های بقایای انسانی کشف شده از کاوشهای مختلف در اقصی نقاط کشور آزمایش های ژنتیک انجام شده و اطلاعات مربوط به الگوی ژنتیکی اقوام و نژادهای مختلف بدست آید.

وی با اشاره به استخراج DNA نمونه بقایای اسکلتی تپه حصار دامغان از نظر آنتروپولوژی در این مرکز، از آمادگی مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم (عج) برای همکاری با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

تولایی انجام پروژه تعیین مدیریت شهدای گمنام با روش مولکولی را فلسفه وجودی مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم (عج) عنوان کرد و گفت: یافتن DNA از بافت های سلولی به مراتب دشوارتر از نمونه خونی است.

* امکان انتقال اسکلت بانوی 7هزارساله به محل کشف


فتح الله نیازی دیگر سخنران این نشست با ارایه گزارشی از اقدامات حفاظتی و انتقال اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران از محل کشف در خیابان مولوی به موزه ملی این اقدامات را شامل بررسی اولیه حفاظتی، استحکام بخشی و ثبت اولیه اسکلت، خاک اطراف آن، طراحی و ساخت محفظه حفاظتی موقت در محل کاوش، جداسازی و انتقال اسکلت به موزه ملی ایران، بررسی شرایط نگهداری و ضدعفونی قبل از نمایش اثر در موزه اعلام کرد.

کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی، با اشاره به نمایش اسکلت بانوی 7هزار ساله همزمان با هفته پژوهش در موزه ملی ایران تصریح کرد که در صورت تصمیم بر انتقال مجدد اسکلت انتقال آن امکان پذیر خواهد بود.

پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی دیگر سخنران این نشست با اشاره به بخشی از مطالعات و بررسی های صورت گرفته روی اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران تصریح کرد که پس از کاوش باستان شناسی محوطه ای در خیابان مولوی تهران و پیدا شدن اسکلت یک زن در این محوطه مطالعات و بررسی های علمی روی آن انجام گرفت.

او با بیان اینکه در ابتدا مطالعات آنتروپولوژی به منظور تشخیص جنس و بررسی آسیب های وارده بر اسکلت انجام شد افزود: به همین منظور در ابتدای امر مطالعات X.rayبرای بررسی شکستگی ایجاد شده در ناحیه کتف مورد ارزیابی قرار گرفت که عفونت استخوانی را در بررسی ها نشان داد.
عرفان منش یکی از احتمالات مرگ بانوی 7هزارساله را همین عفونت استخوانی اعلام کرد.

به گفته این کارشناس، در ادامه مطالعات آزمایشات FT_IR و XRD برای تجزیه و تحلیل های عناصر تشکیل دهنده استخوانی انجام گرفت که با توجه به نتایج حاصله تحلیل های ساختار کریستالی استخوان را برای کارشناسان مطرح کرد.

وی افزود: در ادامه تحقیقات، مطالعات بافتی و سلولی با کمک میکروسکوپ های الکترونی صورت گرفت تا بتوان تغییرات بافتی که در طی سالیان سال ایجاد شده است را برای کارشناسان نمایش دهد.


ویدیو مرتبط :
زن هفت هزار ساله ی تهرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زن هفت هزار ساله تهرانی عفونت دارد


گروه انگل‌شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی‌های پالئوپارازیتولوژیک را روی بقایای بیولوژیک حاصل از اسکلت بانوی هفت هزارساله انجام داد.

خبرگزاری مهر: گروه انگل‌شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی‌های پالئوپارازیتولوژیک را روی بقایای بیولوژیک حاصل از اسکلت بانوی هفت هزارساله انجام داد.

غلامرضا مولوی سرپرست تیم مطالعاتی گفت:پس از یک سال مطالعات انگل شناسی بر روی بانوی میانسال هزاره پنجم قبل از میلاد عفونت انتروبیازیس (آلودگی به کرم انتروبیوس ورمیکولاریس) تشخیص داده شد. این آلودگی انگلی حاکی از زندگی جمعی در اماکن سربسته است و انتقال آن در بین اعضای خانواده به سادگی و بصورت مستقیم صورت می‌گیرد.

مولوی تصریح کرد: آغاز مطالعات بین رشته‌ای و استفاده از دانش و تخصص گروهی، می‌تواند دریچه‌های جدیدی را فراروی دانشجویان و دانش پژوهان علوم پزشکی و بهداشت کشور باز کند.

وی گفت: به تازگی با همکاری بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از یک سو و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی دیگر، شاهد انتشار نتایج منحصر به فردی در پالئوپارازیتولوژی بوده‌ایم.

مولوی با اشاره به انجام این مطالعات توسط تیمی متشکل از متخصصان میان رشته‌ای انجام شده گفت :نتیجه این بررسی‌ها در مجله تخصصی Parasite & vector به چاپ رسیده که هم اکنون بصورت آنلاین در اختیار علاقه مندان است وادامه این گونه مطالعات با استفاده از تکنیک‌های مدرن می‌تواند به نتایج ارزشمندی در آینده منتهی شود.

مشاهده تکه‌های سفال توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته باستان‌شناسی در میان حفاری‌های فاضلاب چهار راه مولوی در سال گذشته کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی را به همراه داشت که به کشف اسکلت بانوی ۷ هزار ساله منجر شد.

پس از شروع طرح لوله‌گذاری شرکت فاضلاب تهران حدفاصل میدان های محمدیه تا قیام و کشف آثار گوناگون زیر سطحی، مستندسازی شواهد گذشته و عملیات گمانه زنی باستان شناختی در کنار اسکلت ۷ هزار ساله، بقایای دومین اسکلت انسانی که احتمالا مربوط به همان بازه زمانی بود نیز کشف شد.

مدتی پس از کشف اسکلت  کارشناسان پژوهشکده‌ باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق شدند چهره‌ این بانو را بازسازی ومحل رابرای کار انتقال اسکلت آماده کنند.

در این اقدام، نخست اسکلت به صورت فتو اسکن مستندنگاری شد و تصاویری که به دست آمد با استفاده از رایانه به صورت نقشه فتوگرامتری شامل نقطه، خط و سطح پوششی از اسکلت درآمد‌ و در مرحله‌ بعدی نقشه اسکلت تبدیل به اطلاعات سه بعدی شد و همه‌ بخش‌های آن حجم‌دار شدند.

سپس اسکلت بانوی ۷هزارساله تهرانی  پس از شناسایی ژنتیک، مستند سازی، اسکن نوری و تحکیم سازی توسط مرمت‌گران پژوهشکده حفاظت و مرمت برای انتقال به موزه ملی در یک محفظه شیشه‌ای قرار گرفت.

هم اکنون بانوی ۷ هزارساله که نماد قدمت کلانشهر تهران به شمار می آیدبه همراه قطعاتی از آثار کشف شده در بازار تهران، درموزه ملی نگهداری می‌شود.