اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف ستاره دنباله‌دار مناسب برای حیات


کاوشگر فضایی رزتا پس از ۲ سال رصد یک ستاره دنباله‌دار موفق به کشف نشانه‌های زیرساخت حیات شده است.

خبر آنلاین: کاوشگر فضایی رزتا پس از ۲ سال رصد یک ستاره دنباله‌دار موفق به کشف نشانه‌های زیرساخت حیات شده است. در بررسی نمونه‌های به دست آمده از این دنباله‌دار وجود یک آمینو اسید و فسفر مورد تائید قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده کاوشگر رزتا در نمونه‌های  ابر خاک و گاز که ستاره دنباله‌دار  67P/Churyumov-Gerasimenko را احاطه کرده آمینو اسید گلیسین (یک ترکیب اصلی از پروتیین ها) و فسفر که به ساخت دی.ان.ای کمک می کند، پیدا کرده است. گلیسین ساده‌ترین اسید آمینه در تمام یاخته‌های زنده است. این اسید آمینه با فرمول شیمیایی، سبک‌ترین و تنها اسید آمینه‌ غیر کایرال به حساب می‌آید.  

کشف نشانه‌های لازم برای حیات در یک ستاره دنباله‌دار

برای اولین بار است که در اطراف یک ستاره دنباله‌دار شواهدی از فسفر کشف شده است. رزتا یک کاوشگر فضایی رباتیک است که توسط سازمان فضایی اروپا برای یک مطالعه دقیق از ستاره دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو ساخته و راه‌اندازی‌شد.

در ۶ اوت ۲۰۱۴ پس از ده سال و پنج ماه و چهار روز پس از پرتاب سرانجام رزتا به مقصد نهایی خود (در آن‌سوی مدار مشتری) رسید. این نخستین بار در تاریخ بشر بود که یک فضاپیما وارد مدار یک دنباله‌دار  شد. فرود نرم این فضاپیما بر روی دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو به عنوان برترین دستاورد علمی ۲۰۱۴ از سوی مجله ساینس برگزیده شد. محققان می‌گویند کشف این مواد نشان می‌دهد که ستاره‌های دنباله‌دار می‌توانند نقش جدی در پدید آمدن حیات روی زمین داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
کشف مقدار زیادی اکسیژن در جو ستاره دنباله دار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف آجرهای سازنده‌ی حیات روی یک دنباله‌دار



اخبارعلمی,خبرهای علمی, دنباله‌دار

روزتا (Rosetta)، فضاپیمای آژانس فضایی اروپا، روی یک دنباله‌دار نوعی آمینو اسید پیدا کرده است.

این نشان می‌دهد که یک دنباله‌دار تشکیل شده از یخ و خاک می‌تواند عامل اصلی پیدایش حیات باشد. بنابراین، شاید یک دنباله‌دار یخ‌زده اجزای تشکیل‌دهنده‌ی حیات را به زمین آورده باشد. دانشمندان معتقدند که نوع خاصی از آمینو اسید در ابتدای تشکیل زمین منجر به پیدایش حیات شده است. به همین دلیل مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال دنباله‌داری می‌گردند که این آمینو اسید را داشته باشد.

 

آمینو اسید‌ها اجزای تشکیل‌دهنده‌ی اصلی پروتئین‌ها هستند و واکنش‌های شیمیایی مهم در سلول‌های زنده‌ را کنترل می‌کنند. اخترزیست‌شناسان مدت‌هاست که فکر می‌کنند شاید این ماده‌ی شیمیایی سوار بر دنباله‌دار یا سیارک به زمین رسیده باشد.

در سال 2009، دانشمندان گزارش دادند که ساده‌ترین نوع آمینو اسید (گلیسین) را روی خاک یک دنباله‌دار پیدا کردند. فضاپیمای «استارداست» (Stardust) ناسا نمونه‌ای از این خاک را به زمین آورد. اما احتمالا این نمونه به خاک زمینی آلوده شده بود. حالا فضاپیمای روزتا، بدون هیچ شک و تردیدی گلیسین را در ابرهای گازی اطراف یک دنباله‌دار پیدا کرده است. این فضاپیما همچنین آثاری از فسفر را هم پیدا کرد. فسفر یکی از اجرای تشکیل‌دهنده‌ی DNA است.

هدف از ماموریت روزتا این نبود که گلیسین پیدا کند، چون دانشمندان انتظار نداشتند آن را پیدا کنند. آنها فکر می‌کردند که این آمینو اسید روی دنباله‌دار، یخ زده باشد. اما وقتی این ماده را در ابرهای گازی اطراف دنباله‌دار دیدند، شگفت‌زده شدند.

در حال حاضر، روزتا در فاصله‌ای پنج کیلومتری از سطح این دنباله‌دار و درون یک ابر مولکولی غلیظ قرار دارد. تحلیل و بررسی این داده‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا اجزای تشکیل‌دهنده‌ی جدیدی برای پیدایش حیات کشف کنیم.

 

اخبار علمی - دیجی کالا