اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف جدید کاوشگر چینی در ماه


در حالی که ساختار تشکیل دهنده‌ی زمین، در همه جای آن حدودا یکسان است، رگلیتی که سطح ماه را تشکیل داده است، نقطه به نقطه فرق می‌کند.

مجله دیجی کالا - امیرحسین میرزایی: دو سالی است که از فرود کاوشگر چینی «یوتو» (Yutu) روی ماه می‌گذرد و این کاوشگر توانسته است نوع سنگ جدیدی کشف کند. بر اساس نتایج تحقیقاتی که اخیرا در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شده است، ساختار جدید سنگ‌های کشف شده، اطلاعات بیشتری از چگونگی ساخته شدن ماه می‌دهد.

ماه‌نورد چین سنگ‌های جدید روی ماه پیدا کرد

از ۴۰ سال پیش تا به حال، هیچ ماه‌نوردی با فرود نرم روی ماه ننشسته بود و ماه‌نورد یوتو بعد از ۴۰ سال توانست این کار را انجام دهد. کاوشگر Chang-e 3 و یوتو هر دو در ژانویه‌ی سال 2013 میلادی به نرمی روی سطح ماه فرود آمدند. در حالی که ماه‌نورد یوتو، رکورد طولانی‌ترین زمان ماندن روی سطح ماه را دارد، در این مدت زمان کار زیادی انجام نداده است. این ماه نورد تنها چند روز پس از فرودش، با مشکلات فنی مواجه شد و سیستم‌های‌اش از کار افتادند.

با این حال، یوتو توانست صخره‌ها و سنگ‌های اطراف‌اش را بررسی کند. داده‌های این بررسی‌ها، به تازگی به زمین فرستاده شده است. منابعی هم که یوتو پیدا کرده، باعث حیرت دانشمندان شده است. در حالی که کاوشگرهای امریکایی و روسی که در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی به ماه رفت بودند، سنگ‌هایی با درصد تیتانیوم بسیار بالا یا بسیار پایین پیدا کرده بودند، سنگ‌هایی که یوتو بررسی کرده است، میزان تیتانیوم متعادلی دارند. گزارش‌ها هم‌چنین می‌گوند که این سنگ‌ها دی‌اکسید آهن بسیار زیادی دارند.

محققان می‌گویند در حالی که ساختار تشکیل دهنده‌ی زمین، در همه جای آن حدودا یکسان است، رگلیتی که سطح ماه را تشکیل داده است، از نقطه به نقطه فرق می‌کند. سنگ‌هایی که یوتو بررسی کرده است هم‌چنین در مجاورت یک دهانه‌ی برخورد کوچک روی ماه بوده‌اند. این دهانه‌ی برخورد که صد میلیون سال پیش به وجود آمده، می‌تواند سنگ‌های دوره‌های مختلف ماه را در خود جای داده باشد.


ویدیو مرتبط :
کشف آب توسط کاوشگر نیو هورایزنز در پلوتو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف ذراتی از شهاب سنگ در کاوشگر ژاپنی



 

 

کشف ذراتی از شهاب سنگ در کاوشگر ژاپنی !

 

 

دانشمندان آژانس فضایی ژاپن موفق شدند از کسپول کاوشگر هایابوسا ذرات بسیار ریزی از خاک شهاب سنگ "ایتوکاوا" را پیدا کنند.

کاوشگر ژاپنی "هایابوسا" ماه ژوئن گذشته پس از ۷ سال سفر و پیمودن ۶ میلیارد کیلومتر و با وجود نقص فنی توانست با موفقیت به زمین بازگردد پس از رسیدن این کاوشگر به زمین، دانشمندان ژاپنی اعلام کردند که برای یافتن نمونه هایی از سنگهای این شهاب سنگ، کپسول این کاوشگر را جستجو خواهند کرد.

اکنون آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد که در کپسول هایابوسا ذرات بسیار ریزی از خاک این شهاب سنگ را یافته اند

این ذرات، اولین نمونه های قطعی خاک یک شهاب سنگ هستند که در اکتشافات فضایی و پس از نشستن یک کاوشگر بر روی این گروه از اجرام آسمانی به دست آمده است.

این دانشمندان نمونه خاک به دست آمده از کاوشگر را با نمونه خاک محل پرتاب این کاوشگر از "کاگوشیما" واقع در جنوب ژاپن و همچنین با نمونه خاک بیابان استرالیا که این کاوشگر در ۱۳ ژوئن در آن فرود آمد، تائید کردند که این نمونه های ذرات متعلق به هیچ یک از دو منطقه زمین نیست و بنابراین نمونه هایی از خاک شهاب سنگ ایتوکاوا است.

کاوشگر هایابوسا در سپتامبر ۲۰۰۵ به شهاب سنگ "ایتوکاوا" رسید و به محض اینکه در مدار قرار گرفت به مدت ۳ ماه به جمع آوری اطلاعات از فراز این شهاب سنگ اقدام کرد و به خاطر هزار و ۶۰۰ عکس، ۱۲۰ هزار طیف مادون قرمز و ۱۵ هزار آشکارساز پرتوهای ایکس، این کاوشگر توانست نقشه بسیار دقیقی از سطح، ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی و میدان جاذبه این جرم آسمانی به دست آورد.

۲۵ نوامبر ۲۰۰۵ این کاوشگر بر روی سطح شهاب سنگ "ایتوکاوا" فرود آمد. سفر بازگشت این کاوشگر در شرایطی که از چهار موتور یونی سه موتور خاموش شده و از سه ژیروسکوپ (گردش نما) دو دستگاه از کار افتاده بودند در ژانویه ۲۰۰۷ آغاز شد به دلیل این مشکلات، سفر بازگشت به زمین سه سال به طول انجامید و سرانجام عملیات فرود به زمین ۱۳ ژوئن گذشته در بیابانی در جنوب استرالیا با موفقیت انجام شد.

نمونه های مواد اجرام آسمانی برای مطالعه جهان از اهمیت ویژه ای برخوردارند به خصوص اینکه هنوز اسرار بسیاری از منظومه شمسی ناشناخته اند....../تحلیل:مهر