اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کسری 26 هزار میلیارد تومانی بودجه



 

 

فارس: تراز عملیاتی بودجه سال ۸۹ کل کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته با بیش از 2600500 میلیارد تومان کسری مواجه شده است.

طی ۱۱ ماهه ۱۳۸۹ مجموع درآمدهای عمومی دولت ۲۹۷٬۵۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال بود که در آن سهم درآمدهای مالیاتی از ۶۷ درصد در سال قبل به ۸۰٫۳ درصد افزایش یافت و به همین نسبت از سهم سایر درآمدها کاسته شد.

در این دوره از مجموع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۳۹۴٬۱۷۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال (‌۹۹٫۷ درصد) از محل منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های آن و ۱٬۱۵۷٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول بود.

واگذاری دارایی‌های مالی در این دوره ۴۱٬۱۶۸٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال بود که در مقایسه با رقم مصوب، ۷۹٫۵ درصد عدم تحقق به دلیل محقق نشدن ۷۴٫۶ درصد وصولی از محل واگذاری شرکت‌های دولتی و عدم تحقق ۱۰۰ درصدی استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی بود.

طی ۱۱ ماهه ۱۳۸۹ ، پرداخت هزینه‌ای‌(جاری) دولت به ۵۴۷٬۳۰۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶٫۳ درصد رشد و نسبت به رقم مصوب ۸۱٫۱ درصد تحقق داشت.

پرداخت‌های عمرانی نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۴٫۶ درصد رشد ۱۵۶٬۱۲۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال رسید که ۴۶٫۵ درصد نسبت به رقم مصوب عدم تحقق داشت.

از مجموع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (پرداخت‌های عمرانی) ۷۸٫۷ درصد به صورت ملی و مابقی استانی پرداخت شده است. در این دوره رقم تملک دارایی‌های مالی براساس ارقام خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصاد و دارایی معادل ۱۵٬۰۸۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۵٫۶ درصد کاهش یافت.

در نتیجه عملکرد بودجه عمومی دولت در پایان بهمن ۱۳۸۹‌، تراز عملیاتی دولت ۲۶۵٬۲۹۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال کسری داشت. با توجه به خالص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، مجموع تراز عملیاتی و سرمایه‌ای با ۲۶٬۰۸۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال کسری مواجه شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷۶ درصد کاهش نشان می‌‌دهد..... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
کسری بودجه دولت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تامین کسری ۶۰ هزار میلیارد تومانی بودجه با اولویت‌بندی مصارف/اشکال در روش کنونی یارانه نقدی



تامین کسری بودجه با اولویت‌بندی مصارف,اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

تامین کسری ۶۰ هزار میلیارد تومانی بودجه با اولویت‌بندی مصارف/اشکال در روش کنونی یارانه نقدی

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با اشاره به ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به روش فعلی، گفت: کسری ۶۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۲ با اولویت‌بندی مصارف جبران می‌شود.

 محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه هم‌اندیشی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، اظهار داشت: در مورد هدفمندی یارانه‌ها تا زمانی که روش بهتری برای توزیع منابع یارانه‌ای نداشته باشیم، روش موجود را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت گفت:در اصلاحیه بودجه 8 هزار میلیارد تومان جایگزین برخی منابع می‌شود که صرفا در طرح‌های عمرانی صرف شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: البته روش موجود کاستی‌های فراوانی دارد، از جمله این که هر ماه 3500 میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی در جامعه توزیع می‌شود که به سمت مصرف می‌رود.

وی ادامه داد: اگر راهکاری در نظر گرفته شود که این یارانه به جای تقاضا به سمت عرضه برود، مشکل واحدهای تولیدی که هم‌اکنون برای مبالغ محدودی سرمایه در گردش معطل هستند، حل می‌شود. البته مردم هم نباید از این جهت آسیب ببینند.

نوبخت گفت: به مردم اطلاع می‌دهم هدفمندی یارانه‌ها تا اطلاع ثانوی به همین نحو ادامه پیدا می‌کند و هرگونه تغییر در آن با مطالعه انجام شده و به اطلاع مردم خواهد رسید.

سخنگوی دولت در خصوص کسری بودجه سال 92 کشور گفت: آنچه مورد نظر دولت است، این است که در لایحه عددی که محقق می‌شود، را مشخص کنید که این عدد حدود 60 هزار میلیارد تومان کمتر از رقم فعلی است.

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور تصریح کرد:‌ برای جبران این کسری باید مصارف بودجه را اولویت‌بندی و متناسب با منابع آن تنظیم کنید و همچنین یک جایگزینی منابع در اصلاحیه بودجه در نظر گرفته شده که در صورت موافقت مجلس 8 هزار میلیارد تومان از یک منبع مطمئن را جایگزین منابع مشکوک‌الوصول می‌کنیم که صرفا برای طرح‌های عمرانی و ملی استفاده می‌شود.

وی در مورد الزام دولت برای اجرای بخشنامه‌های بانکی گفت: بانک مرکزی در این خصوص فعال شده و ساز و کار لازم برای نظارت و کنترل امور فراهم شده است.

نوبخت گفت: سعی می‌کنیم تصمیمات معقولی بگیریم که بانک‌ها از آن استقبال کنند و طوری نباشد که برنامه‌های تکلیفی برای آنها زیان‌بخش باشد و آنها تلاش کمتر از اجرای آن فاصله بگیرند.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص برنامه دولت یازدهم برای مهار تورم گفت هر چه بتوانیم نسبت به تعادل بخشی به اقتصاد عمل کنیم و کاری کنیم که تولید رونق پیدا کند و کالا و خدمت به حد کافی و بیش از وضع موجود دراختیار مردم قرار بگیرد، قطعاً کنترل قیمت‌ها می‌توان امیدوار بود.

وی افزود: به همین دلیل در کوتاه‌مدت همین 35 مصوبه هیئت وزیران کمک می‌کند که موانع تولید برطرف شود و تولید افزایش پیدا کند.

نوبخت با بیان اینکه زمینه افزایش تولید را فراهم می‌کنیم، گفت: هر چه بتوانیم به تولید بپردازیم و عرضه کالا در جامعه بیشتر کنیم، نسبت به کنترل قیمت‌ها عمل کرده‌ایم و در این صورت قدرت خرید مردم بهبود پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: باید در بودجه نشان داده شود که منابع و مصارف چه اثری در اقتصاد خانوار و اقتصاد ملی و گروه‌های مختلف جامعه خواهد داشت و در حال طراحی چنین بودجه‌ای هستیم.

*سازمان مدیریت تا آخر سال احیا می‌شود
نوبخت با بیان اینکه احیای سازمان مدیریت در حال انجام است گفت: پس از اتمام تعطیلات مجلس برای پیگیری این موضوع به مجلس خواهیم رفت و تا پایان سال احیاء خواهد شد.

* تعادل در بازار علت کاهش سکه و ارز
معاون رئیس‌جمهور در خصوص دلیل کاهش قیمت سکه و ارز بازار گفت: برای پاسخ به این سؤال بگویید دلیل بالا رفتن بی‌جهت قیمت‌ها چه بود؟ آیا باید در مدت کوتاهی قیمت سکه و ارز بالا می‌رفت و پول ملی ضعیف می‌شد و این افزایش قیمت‌ها به دلیل ناامنی جامعه از اقتصاد است.

وی گفت: اگر جامعه احساس کند اقتصاد ناامن است تلاش می‌کند دارایی خود را به دارایی باارزش و بادوام تبدیل کند، اما اگر اقتصاد کشور دارای تعادل باشد، همه روش معقول و اقتصادی خود را پی می‌گیرند.

معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور اظهار داشت: همچنین امیدواریم با فعالیت‌های غیراقتصادی در عرصه‌های بین‌المللی شرایطی را ایجاد کنیم که منابع فراوانی را که دراختیار ما نیست آزاد کنیم. البته الان زود است که در این مورد صحبت کنیم.

* سازوکار سپرده ارزی در بانک مرکزی
وی در مورد موضوع سپرده‌های ارزی گفت: بانک مرکزی طی مصوبه هیئت وزیران موظف شده سازوکار آن را در دو ماه آینده فراهم کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مقدار زیادی ارز در دست مردم است که ریسک آنها را بالا می‌برد و ارزشی برای آنها ندارد.

نوبخت افزود: اگر قیمت ارز کنترل شود، می‌تواند خطرآفرین باشد و چرا مردم آن را به بانک نسپارند و از آن سود نگیرند.

وی گفت: این نگرانی وجود داشت که بانک هنگام دریافت اصل پول بگوید من ارز نمی‌دهم و معادل ریالی آن را می‌دهم که متأسفانه این اتفاق در گذشته رخ داد که این نوعی ضرر و عدم اعتماد برای سپرده‌گذار ایجاد می‌کند./فارس