اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کسانی که دنبال از بین بردن امید مردم و بازیابی پایگاه متزلزلشان هستند، به بیراهه می‌روند



اخبار,اخبارسیاسی, ستاد انتخابات استان تهران

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: در مجموعه ارکان دولت، پایبندی و اعتقاد کاملی به سخن رهبری درباره حق‌الناس بودن رأی مردم وجود دارد و این موضوع را با تمام شرایطش می‌پذیریم.

به گزارش ایسنا ، سیدشهاب‌الدین چاوشی صبح امروز در نشست ستاد انتخابات استانداری تهران و شوراهای اسلامی استان، شهرها و بخش‌های تابعه با بیان اینکه در آستانه انتخابات سرنوشت سازی قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: انتخابات خبرگان برای صیانت از جایگاه رهبری در جمهوری اسلامی و انتخابات مجلس نیز برای صیانت از جایگاه رأی مردم و نظر آنها در قانون‌گذاری این نظام است. بنابراین امسال در آستانه دو انتخابات سرنوشت‌ساز قرار داریم.

وی با بیان اینکه جمهوریت و اسلامیت نظام از یکدیگر قابل تفکیک نیستند، اظهار کرد: در جهان نظام‌های جمهوری بسیاری وجود دارد و همچنین مدعیان بسیاری برای اسلام در دنیا موجود است اما جمهوری اسلامی ما شبیه هیچ یک از نظام‌های سیاسی دیگر نیست و در آن نقش خواست و اراده مردم در حکومت تأثیر بسیاری دارد.

چاوشی با بیان اینکه در دوره‌ای برخی به دنبال کمرنگ جلوه دادن رأی مردم در نظام جمهوری اسلامی بودند، خاطرنشان کرد: درباره این موضوع که برخی از آقایان دنبال ایجاد حکومت اسلامی و کمرنگ جلوه دادن رأی مردم در نظام بوده‌اند با یکی از مراجع تقلید گفت‌وگو می‌کردم و ایشان به نقل از امام خمینی (ره) شرط صحت حکومت را رضایت مردم می‌دانست.

وی افزود: نه امام (ره) و نه مقام معظم رهبری هیچ کدام مدعی نبوده و نیستند که حکومت جمهوری اسلامی شبیه حکومت علی (ع) است، بلکه امام (ره) گفته بودند نسیمی از اسلام بر این کشور با استقرار جمهوری اسلامی وزیدن گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران خواست و رأی مردم را شرط اصلی استواری و بقای حکومت دانست و افزود: کسانی که امروز برای رسیدن به قدرت سیاسی حاضرند هرکاری کنند و به دنبال از بین بردن تمام امیدی هستند که در مردم ایجاد شده است بدانند که با رفتارها و اعمالشان نمی‌توانند پایگاه متزلزل خود را بازیابند و در نهایت به بیراهه می‌روند.

معاون استاندار تهران تأکید کرد: مردم در انتخابات پیش رو بار دیگر نشان خواهند داد که به دنبال حاکمیت تدبیر و مشی اعتدالی در کشور هستند.

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا سیاسی هستند و نمی‌توانند نسبت به حساس‌ترین اتفاق سیاسی در کشور که همان انتخابات باشد، بی‌تفاوت بمانند، یادآور شد: ما مجری انتخابات هستیم و وظیفه ما ایجاد نشاط و مشارکت حداکثری در مردم است. ما به دنبال این نیستیم که چه کسی وارد مجلس می‌شود و چه کسی نمی‌شود. ما فقط به سلامت انتخابات و برگزاری باشکوه آن می‌اندیشیم.

معاون استانداری و رئیس ستاد انتخابات استان تهران تأکید کرد: البته همه ما دوست داریم که متخصصین، متعهدین و کارآمدها به جایگاه تأثیرگذاری چون مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ورود پیدا کنند اما همه ما در مجموعه دولت به حق‌الناس بودن رأی مردم که مورد تأکید رهبری است، پایبندیم.

وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88، ‌اظهار کرد: در جریان انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری اتفاقاتی افتاد و شبهاتی ایجاد شد که هزینه‌های سنگینی را برای نظام در پی داشت و ما در انتخابات آتی به دنبال آن هستیم که این شبهات تماماً رفع شود و مراقبت کنیم که کوچکترین شبهه‌ای در افکار عمومی ایجاد نشود.

چاووشی با بیان اینکه لازم است تا مردم را به حضور گسترده در انتخابات دعوت کنیم و جریان‌های سیاسی و دلسوزان نظام بایستی در این رابطه تلاش کنند، عنوان کرد: باید بکوشیم تا ضمن دعوت مردم به حضور گسترده در انتخابات سطح آگاهی‌شان را بالا ببریم تا بدانند چه کسی لیاقت بیشتری دارد تا برای صیانت از حقوق آنها وارد مجلس شود اما مسلم است که در این موضوع به شکل مصداقی ورود نخواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه حق‌الناس بودن رأی مردم را با تمام شرایطش می‌پذیریم، خاطرنشان کرد: هیچ نهاد عمومی و دولتی حق ندارد از اقتدار و موقعیت خاص‌اش برای پیروزی فرد یا افرادی در انتخابات هزینه کند.

او با تأکید بر اینکه اخلاق و معنویت نباید در فضای سیاسی و اجتماعی کشور گم شود، اظهار کرد: در رابطه با انتخابات بایستی مرّ قانون را رعایت کنیم چرا که با عمل به قوانین است که می‌توان نگرانی‌ها را رفع کرد.

معاون استانداری و رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اعلام اینکه اگر در زمینه تخلفات انتخاباتی گزارشی به ستاد انتخابات استانداری تهران برسد در موردش کوتاهی نخواهد شد، تصریح کرد: لازمه رعایت حق‌الناس رعایت کامل قوانین است و به این دلیل اجازه نخواهیم داد هیچ کسی از بودجه عمومی صرف تبلیغات انتخاباتی فرد یا افرادی کند و همچنین شبکه‌های اجتماعی را از تخریب افراد و آبروبری‌ها باز خواهیم داشت.

چاوشی در ادامه اظهار کرد: اجازه ورود افراد را از راه‌ها و شیوه‌های غیرقانونی و نامقدس به قدرت نمی‌دهیم و از هر موردی که در اطمینان مردم در صحت انتخابات خدشه‌ای ایجاد کند جلوگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم تا فضایی را به وجود آوریم که طی آن همه افرادی که مورد اعتماد و وثوق مردم هستند و می‌توانند در چارچوب قانون اساسی در اداره کشور نقش ایفا کنند بتوانند وارد جریان انتخابات شوند و رأی خود را مردم کسب کنند.

  اخبار سیاسی  -  ایسنا  


ویدیو مرتبط :
آخرین اخبار نقل و انتقالات فوتبال ایرانl از شایعه تا واقعیتlچه کسانی می آیند و چه کسانی می روند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه کسانی از هیئت رئیسه مجلس می‌روند؟



اخبار ,اخبار سیاسی , هیئت رئیسه مجلس

اخبار سیاسی -  چه کسانی از هیئت رئیسه مجلس می‌روند؟

حرف و حدیث‌های زیادی برای نتایج انتخابات هیات‌رییسه مجلس مطرح است. آمدن دولت یازدهم باعث شد تا آرایش سیاسی مجلس بر هم‌زده شود كه انتخابات هیات‌رییسه مجلس یكی از آنهاست. انتخاباتی كه می‌رود تا برای هشتمین سال پیاپی علی لاریجانی را بر مسند ریاست مجلس شورای اسلامی بنشاند و مجددا اصولگرایان هم‌پیمان با احمدی‌نژاد را از موهبت بهارستان محروم كند. البته ریاست مجلس شورای اسلامی تنها معمای باقی‌مانده این انتخابات نیست.

سایر اعضای هیات‌رییسه به ویژه نایب‌رییسان و دبیران هیات‌رییسه كه در انتخابات این دوره مورد توجه فراكسیون‌های مجلس قرار گرفته، نقاط مبهم و تامل برانگیز این انتخابات است كه تا پایان نتایج رای‌گیری نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آن مطرح كرد.

 

بر همین اساس روزنامه اعتماد در گفت‌وگوی كوتاهی با ابراهیم نكو به بررسی معادلات پیچیده انتخابات هیات‌رییسه مجلس و پشت پرده‌های آن می‌پردازد. ابراهیم نكو در این گفت‌وگو می‌گوید: جانشینی محمد دهقان، محمدحسین فرهنگی و محمدحسن ابوترابی‌فرد بین سایر كرسی‌های مجلس مورد توجه نمایندگان قرار دارد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

 

‌ آقای نكو در انتخابات هیات‌رییسه مجلس فكر می‌كنید چه نمایندگانی بیشترین شانس موفقیت را داشته باشند؟

ببینید انتخابات هیات‌رییسه مجلس به جز در مواردی در سایر موارد قریب به اتفاق بیش از آنكه در گرو افراد و اسامی باشد در گرو خط مشی و منش افراد است. كسانی كه رفتار معتدل و به دور از حاشیه و افراط‌گری داشته باشند شانس بیشتری در پیروزی دارند.

 

‌ پس با این تفاسیر نمی‌توان شانسی برای جریان پایداری نمایندگان نزدیك به این جریان قایل شد؟

به هر ترتیب نمایندگان نمی‌خواهند در مجلس حاشیه‌ها بر متن غلبه كنند. ما به عنوان نمایندگان مردم موظف به پیگیری مطالبات مردم هستیم. حاشیه‌سازی ما را از هدف‌مان دور می‌كند.

 

‌ گفته می‌شود كه تعدادی از نمایندگان برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی كرده‌اند. این نمایندگان چه كسانی هستند؟

بنده اطلاع دقیقی از تصمیمات فراكسیون اصولگرایان ندارم و فقط در همین اندازه می‌دانم كه آقای بذرپاش هم كاندیدا شده‌اند اما در مورد رهروان و اعتدال تا آنجا كه در جلسات حضور داشتم آقایان تاج‌گردون، عثمانی، اعضای كنونی هیات‌رییسه مجلس، عثمان احمدی، كمال علی‌پور، روح‌الله بیگی، دامادی و امیر آبادی و همچنین تعداد دیگری از نمایندگان آمادگی خود را اعلام كرده‌اند البته هنوز حضور این افراد قطعی نشده تا آخرین لحظات پیش از انتخابات رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت.

 

‌ اصولگرایان در چند وقت اخیر از لیست مشترك بین رهروان و خودشان خبر داده بودند. فكر می‌كنید امكان تهیه چنین لیست مشتركی چقدر است؟

تهیه این لیست مشترك برای نمایندگانی كه خارج از فراكسیون رهروان هستند خیلی زیاد است چراكه اكثریت مجلس عضو فراكسیون رهروان بوده و هركسی كه مورد حمایت فراكسیون رهروان نباشد حداقل شانس پیروزی در انتخابات را دارد. در واقع مدعیان و متقضایان جدی هیات‌رییسه ناچار به تبعیت و ائتلاف با رهروان هستند یعنی فراكسیون اصولگرایان راه دیگری جز لیست مشترك نداشت.

 

‌ گفته می‌شود كه موفقیت آقایان ابوترابی فرد، دهقان و فرهنگی در مقایسه با سایر اعضای هیات‌رییسه مجلس خیلی كمتر است.

این نمایندگان به واسطه قرابت با فراكسیون اصولگرایان ممكن است كه در انتخابات موفق نباشند. آقای ابوترابی و دوستان اگر بخواهند از طرف فراكسیون اصولگرایان در انتخابات حاضر شوند مطمئن باشند كه شانس خود را به حداقل رسانده‌اند. در واقع جایگاه ابوترابی، دهقان و فرهنگی از دیگر اعضای هیات‌رییسه مجلس متزلزل‌تر است.

اخبار سیاسی - اعتماد