اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کری در را برای ایران باز کرد



اخبار,نقش تهران در ژنو 2


اخبار سیاست خارجی-  پذیرش نقش تهران از سوی واشنگتن
کری در را برای ایران باز کرد

با وجود ارتقای روابط تهران – واشینگتن پس از توافق هسته ای ژنو، روابط دو کشور در بسیاری از موضوعات به خصوص بحران سوریه که تا کنون بیش از 100 هزار نفر در آن جان باخته و میلیون ها نفر آواره شده اند، بسیار سرد است.

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کردند پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران و توافق هسته ای مقدماتی ژنو، آمریکا در مورد نقش ایران در حل بحران سوریه انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. این پیش بینی اکنون محقق شده است، چرا که باوجود ادامه مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 که دلیل آن عدم پایبندی ایران به نتایج ژنو 1 است، جان کری ، وزیر خارجه این کشور می گوید حتی اگر ایران به این کنفرانس دعوت نشود نیز می تواند در حاشیه آن نقش آفرینی کند. با گذشت نزدیک به سه سال از بحران سوریه، این نخستین باری است که یک مقام عالی آمریکایی به لزوم نقش آفرینی ایران در حل بحران سوریه اشاره می کند.

واشینگتن و معارضان سوری مدت هاست که با مشارکت ایران در کنفرانس سوریه مخالفت می کنند. آنها ادعا می کنند تهران از بشار اسد حمایت می کند و به ارتش سوریه برای سرکوب گروه های مخالف کمک می کند.

رویترز در این زمینه نوشت: با وجود ارتقای روابط تهران – واشینگتن پس از توافق هسته ای ژنو، روابط دو کشور در بسیاری از موضوعات به خصوص بحران سوریه که تا کنون بیش از 100 هزار نفر در آن جان باخته و میلیون ها نفر آواره شده اند، بسیار سرد است. 

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، کری که در کنفرانس خبری در اورشلیم سخن می گفت بار دیگر به مخالفت آمریکا با دعوت رسمی از ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 اشاره کرد. او گفت دلیل این مخالفت، عدم پایبندی ایران به نتایج کنفرانس ژنو یک است که در سال 2012 برگزار شد. این در حالی است که تهران می گوید تنها در صورتی در کنفرانس ژنو 2 شرکت می کند که دعوت از تهران بدون هیچ پیش شرطی باشد.

 طبق توافقی که در پایان ژنو 1 انجام شد، دولت سوریه و گرو های مخالف باید یک دولت انتقالی بر مبنای اجماع طرفین تشکیل دهند. واشینگتن معتقد است به موجب این توافق هیچ نقشی برای اسد در نظر گرفته نمی شود اما سوریه که از حامیان این طرح  و در عین حال پشتیبان اسد است، برداشت دیگری از آن دارد.

اما کری در یک تغییر لحن آشکار راه را برای ایفای نقش سازنده ایران در بازگذاشت. نقشی که حتی باوجود عدم حمایت ایران از نتیجه ژنو 1 نیز قابل اجرا خواهد بود.کری گفت: ایران می تواند در حاشیه ژنو دو نقش آفرینی کند اما این به تصمیم مدیر کل سازمان ملل و مقامات ایران بستگی دارد.با این حال وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد لازمه دعوت رسمی به ژنو 2 این است که کشورهای از نتایج ژنو یک حمایت کرده باشند.

مقامات عالی آمریکایی می گویند این نخستین باری است که کری به طور علنی به احتمال نقش آفرینی ایران در مذاکرات مربوط به سوریه اشاره می کند. آن هم در شرایطی که ایران توافقنامه ژنو 1 را امضاء نکرده است.

کری در عین حال تصریح کرد، در صورتی که ایران نتایج ژنو یک که مبنای ژنو 2 است را بپذیرد، به سادگی می تواند در ژنو 2 شرکت کند. وی افزود: ما از اینکه ایفای نقش مثبت ایران را شاهد باشیم استقبال می کنیم. همه از این روند استقبال می کنند.

اخبار سیاست خارجی-  دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
1392/12/24: باز هم خط و نشان های کری برای ایران عزیز...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان کری: باب مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران همچنان باز است



وزیر خارجه آمریکا جان کری

در کنفرانس خبری ترکیه

جان کری: باب مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران همچنان باز است

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ترکیه تأکید کرد که باب مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران هنوز باز است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ترکیه تأکید کرد که باب مذاکره برای گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران باز است اما این یک فرایند بی‌پایان نیست.

وزیر خارجه آمریکا در آغاز تور 10 روزه خود به اروپا و آسیا، وارد ترکیه شد تا با «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه و «احمد داوداغلو» وزیر خارجه این کشور در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله روند عادی‌سازی رابطه ترکیه و اسرائیل و همچنین تحولات خاورمیانه دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه آمریکا پس از ورود به آنکارا تصریح کرد که قدرت‌های اصلی جهان (۱+۵) به گفت‌وگوهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند اما این فرایند نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

وی در هنگام ورود به استانبول در آغاز سفر ۱۰ روزه خود به خاورمیانه، اروپا و آسیا درباره فرایند مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: این یک فرایند پایان ناپذیر نیست.

کری تصریح کرد که اوباما به ادامه فرایند دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران پایبند است و ادامه داد: دیپلماسی یک وظیفه دردناک است و وظیفه یک بیمار است.

وزیر خارجه آمریکا در حالی از دیپلماسی در قبال ایران سخن به میان آورده است که «یووال اشتاینیتز» وزیر امور استراتژیک اسرائیل اوایل امروز، یکشنبه، از کشورهای ۱+۵ درخواست کرد تا ضرب‌الاجلی را برای اقدام علیه ایران تعیین کنند تا این کشور را متقاعد کرده که برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها کافی نیستند. گفت‌وگوها کافی نیست. زمان آن رسیده تا قبل از آنکه ایران یک تهدید نظامی شود یا یک خط قرمز تشکیل دهد، تمام جهان یک خط قرمز روشن مشخص کند تا بتواند نتیجه بگیرد./فارس