اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کری به ظریف: از فرصت استفاده کنیم


مقام آمریکایی مدعی است وزیر خارجه این کشور در یکی از تماس‌های تلفنی با همتای ایرانی‌اش از او خواسته از فرصت توقیف دو شناور آمریکایی در خلیج فارس استفاده کند.

خبرگزاری فارس: مقام آمریکایی مدعی شده جان کری، وزیر خارجه کشورش در یکی از تماس‌هایی که شب گذشته با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش برای حل و فصل موضوع بازداشت 10 نظامی آمریکایی در خلیج فارس انجام داده از او خواسته این واقعه را به فرصتی برای نشان دادن قدرت دیپلماسی تبدیل کند.

مقام آمریکایی می‌گوید کری به همتای‌ ایرانی‌اش گفته اقدام ایران در توقیف دو شناور آمریکا و بازداشت 10 سرنشین آن می‌تواند به «فصلی خوب» برای دو کشور تبدیل شود.

مطابق این گزارش، کری، شب گذشته دست‌کم 5 بار برای حصول اطمینان از آزادی سرنشینان شناورهای توقیف‌شده با ظریف صحبت کرده است.

به گفته مقام مورد استناد خبرگزاری فرانسه، کری معمولاً به طور منظم با ظریف تلفنی گفت‌وگو می‌کند و قبل از انتشار خبر دستگیری ملوان‌ها هم قرار بوده به رسم معمول، با او صحبت کند.

وزیر خارجه آمریکا در این تماس تلفنی با این توضیح برای ظریف که ملوان‌ها مطابق روال مرسوم بین کویت و بحرین در حال حرکت بوده‌اند از او خواسته از آزادی فوری و سالم آنها اطمینان حاصل کند.

مطابق ادعای مقام آمریکایی «کری گفت اگر ما بتوانیم این حادثه را در مسیر صحیح پیش ببریم، می‌تواند فصلی خوب برای هر دوی ما باشد.»

خبرگزاری فارس، بامداد چهارشنبه در خبری اختصاصی گزارش داده بود سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند را بازداشت کرده است.

سپاه ساعاتی بعد در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.


ویدیو مرتبط :
‫روایت یک شاهد عینی از دیدار ظریف و اوباما/ کری، ظریف را به اوباما معرفی کرد‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: غرب از فرصت ابتکار روسیه درباره سوریه استفاده کند



وزیر امور خارجه ایران ,بحران سوریه

ظریف: غرب از فرصت ابتکار روسیه درباره سوریه استفاده کند

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات اخیر در منطقه به خصوص در مورد بحران سوریه ابراز امیدواری کرد غرب با بهره گیری از فرصت ابتکار روسیه در این زمینه ، در راستای حل و فصل این بحران از راههای سیاسی و دیپلماتیک و دور کردن سایه جنگ و خشونت از منطقه تلاش کند.

شیخ یحیی العریمی سفیر سلطنت عمان در پایان مأموریت دیپلماتیک خود در جمهوری اسلامی ایران به منظور خداحافظی، امروز چهار شنبه با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتکو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از فعالیت ها ، اقدامات و تلاشهای سفیر عمان در کشورمان در طول مأموریتش و در راستای توسعه و گسترش همه جانبه روابط تهران و مسقط از جمله در خلال سفر اخیر سلطان عمان به ایران تقدیر و تشکر کرد و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وی افزود: دو کشور ایران و عمان همواره دارای روابط راهبردی و بسیاری خوبی بوده اند و هیچ مانعی در روند توسعه و گسترش روابط ایران و عمان وجود ندارد.

ظریف همچنین با اشاره به ظرفیتهای گسترده موجود در عرصه اقتصادی و تجاری بین دو کشور ابراز امیدوری کرد با اجرایی شدن توافقات صورت گرفته بین سران دو کشور و اجرایی شدن طرحهای مهم ترانزیتی و همکاری های اقتصادی و تجاری و انرژی شاهد جهشی بزرگ در این روابط باشیم .

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به حساسیت تحولات جاری در عرصه منطقه ای و بین المللی ، بر اهمیت و ضرورت رایزنی و مشورت بین مسئولین دو کشور از جمله در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد.

شیخ یحیی العریمی سفیر عمان نیز در این دیدار ضمن تشکر از همکاریهای مقامات ایرانی طی مأموریتش در کشورمان ، بر اراده و عزم راسخ مقامات کشورش به خصوص سلطان عمان برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های فراوان بین دو کشور برای همکاری ، ابراز امیدواری کرد روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و مسقط با اجرای توافقات و طرحهای مشترک به خصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری و بازرگانی با قوت تداوم یابد.

تقدیم رونوشت استوارنامه سفیر جدید سوئیس به ظریف 
جولیا هاس سفیر جدید سوئیس در جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه ضمن دیدار و گفتگو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد.

ظریف در این دیدار ضمن اشاره به روابط خوب فیمابین دو کشور گفت : دو کشور ایران و سوئیس از زمینه ها و ظرفیتهای بسیار زیادی برای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط به خصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری برخوردارند.

وزیر امورخارجه کشورمان ، سوئیس را کشوری تأثیرگذار در جامعه جهانی و اروپا به خصوص در عرصه سیاسی و اقتصادی توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که با آغاز بکار دولت جدید شاهد تقویت تعامل بین ایران و کشورهای اروپایی از جمله سوئیس بر اساس احترام متقابل باشیم .

ظریف همچنین ضمن اشاره به نقش و جایگاه ایران در منطقه افزود: ایران از ظرفیتهای بسیار گسترده ای برای همکاری و تعامل سازنده در مسائل مختلف سیاسی و امنیتی و نیز اقتصادی و تجاری با اروپا به ویژه کشور سوئیس برخودار می باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به تحولات اخیر در منطقه به خصوص در مورد بحران سوریه ابراز امیدواری کرد غرب با بهره گیری از فرصت ابتکار روسیه در این زمینه  ، در راستای حل و فصل این بحران از راههای سیاسی و دیپلماتیک و دور کردن سایه جنگ و خشونت از منطقه تلاش نماید.

جولیا هاس سفیر جدید سوئیس در جمهوری اسلامی ایران نیز  ضمن ابلاغ سلام های گرم وزیر امور خارجه کشورش به همتای ایرانی ، به سابقه روابط دوستانه و خوب بین دو کشور در عرصه دوجانبه و چندجانبه اشاره کرد .

وی ابراز امیدواری نمود با آغاز بکار  دولت روحانی شاهد بسط و گسترش بیش از  پیش روابط بین تهران و برن به خصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری باشیم و تاکید کرد در این راستا همه تلاش خود را بکار خواهد گرفت.

دیدار خداحافظی سفیر قبرس با ظریف 
آندریاس ایگانایتو ، سفیر قبرس در جمهوری اسلامی ایران در پایان مأموریت دیپلماتیک خود در کشورمان امروز چهارشنبه با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش های سفیر قبرس در جهت توسعه روابط تهران و نیکوزیا ابراز امیدواری نمود این روابط بیش از پیش تحکیم یابد.

وی ظرفیتهای دو کشور بویژه در بخش تجاری و اقتصادی را یکی از زمینه های توسعه همکاریهای فیمابین بر شمرد و ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از ظرفیتهای خوب دو کشور شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط فیمابین باشیم.

سفیر قبرس نیز در این دیدار با تقدیر و تشکر از حمایتها و تعاملات خوب دستگاه دیپلماسی و  اشاره به خاطرات خوب خود از کشور و مردم مهمان نواز ایران ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط فیمابین دو کشور بویژه در عرصه های اقتصادی باشیم./خبر گزاری مهر