اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کریستین ساینس مانیتور جزئیات پیشنهاد 1+5 در آلماتی را منتشر کرد



 جزئیات پیشنهاد 1+5 در آلماتی,نتایج مذاکرات آلماتی2

کریستین ساینس مانیتور جزئیات پیشنهاد 1+5 در آلماتی را منتشر کرد

نشریه «کریستین ساینس مانیتور» که به جزئیات پیشنهاد گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای دسترسی پیدا کرده، نوشته است بر اساس این طرح ایران پیش از برداشته شدن تحریم‌های کلیدی باید گام‌های اعتمادساز نامحدودی بردارد.

به گزارش نامه، در حالی که دو روز از پایان دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 می‌گذرد، نشریه «کریستین ساینس مانیتور» نوشته است که این دور از مذاکرات هم از لحاظ عمق بحث‌ها و هم از لحاظ فشردگی جلسات بی‌سابقه بود. «اسکات پترسون» نویسنده این یادداشت نوشته است که با این حال مذاکرات اخیر نشان داد که هنوز بین مواضع دو طرف اختلاف زیادی وجود دارد.

پترسون در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: مقامات دو طرف می‌گویند، مذاکرات چه از نظر عمق مباحث و چه از منظر فشردگی بی‌سابقه بوده و حتی 30 تا 40 دقیقه از زمان مذاکرات به بحث میان دیپلمات‌های ارشد ایرانی و آمریکایی گذشته است.

وی می‌افزاید: با این حال، این دور از مذاکرات به جای آنکه اختلافاتی را که در سال گذشته 5 دور مذاکره را موجب شد، کاهش دهد، نشان داد که چه چالش دیپلماتیک بزرگی پیش رو است.

در ادامه این یادداشت به پیشنهاد 1+5 برای تعلیق غنی‌سازی 20درصد در مقابل برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها اشاره شده است. پترسون نوشته است که با این حال ایران خواستار آن است که اطمینان یابد که در پایان این پروسه حق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته می‌شود.

«علی واعظ» عضو گروه بحران بین‌الملل در این مورد می‌گوید: 1+5 انتظار داشت که پیشنهاد واقعی (اما محدود) برای کاهش تحریم‌ها با استقبال ایران مواجه شود، و در مقابل ایران فرصتی در برابر خود می‌دید تا پیشنهادی برای ترسیم جاده‌ای که نهایتا به پذیرفته شدن حقوق هسته‌ای منتهی می‌شد، ارائه دهد.

پترسون با اشاره به ادعای یک مقام ارشد آمریکایی که گفته بود ایران تنها برای برداشتن گام‌های حداقلی آماده بود، نوشته است: در طول اولین روز از مذاکرات، دیپلمات‌های ایرانی خواست خود را برای رسیدن به یک چارچوب مشخص در مورد «ابعاد» و «خروجی نهایی» روند مذاکرات پیش از آنکه گام اول برداشته شود، اعلام کردند. نگرانی آن‌ها از این بود که 1+5 در بعدها در ازای کاهش ناچیز تحریم‌ها، درخواست‌های بیشتری (از جمله تعلیق کامل غنی‌سازی) را ارائه دهد.

در پیشنهاد کنونی 1+5 که به رویت «کریستین ساینس مانیتور» رسیده، ایران باید پیش از برداشته شدن تحریم‌های کلیدی، تعداد نامعینی «گام‌های اساسی اضافی» بردارد.

یک دیپلمات غربی گفته است که از پاسخ ایران به این پیشنهاد «تقریبا گیج» شده است.

به گزارش فارس، یک مقام آمریکایی هم می‌گوید: دیدگاه ما به دنیا متفاوت است. ما از فرهنگ‌های متفاوت آمده‌ایم و سوابق و روش‌های متفاوتی برای حل مسائل داریم. بنابراین زمان زیادی می‌برد تا یکدیگر را درک کنیم و بفهمیم که طرف مقابل چه می‌گوید.. حقیقت مشکل در جزئیات است.

«کریستین ساینس مانیتور» در توضیح بخشی از جزئیات پیشنهاد 1+5 نوشته است: تا الان طرح‌های قبلی معاوضه اورانیوم با سوخت شکست خورده، اما در پیشنهاد کنونی 1+5 ایران قادر خواهد بود سوخت و ایزوتوپ‌های پزشکی مورد نیازش را بخرد.

این نشریه نوشته است که با این حال ایران می‌خواهد پیش از برداشتن گام اول اطمینان یابد که در پایان روند مذاکرات قادر خواهد بود که به غنی‌سازی ادامه دهد./نامه نیوز

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تصاویری منتشر نشده از جزئیات دستگیری ریگی در پروژه پیچیده وزارت اطلاعت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه کریستین ساینس مانیتور به 1+5 قبل از آلماتی2



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

توصیه کریستین ساینس مانیتور به 1+5 قبل از آلماتی2 

کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تحلیلی به مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای تهران پرداخت و تاکید کرد که اگر گروه 1+5 در زمینه رفع برخی تحریم‌ها با ایران مصالحه کند، حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران امکان‌پذیر خواهد بود. 

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این گزارش تحلیلی نوشت: برای اولین بار پس از چند سال مذاکرات بین گروه 1+5 و ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش امیدبخش بود. اینکه جرقه‌های امید به سرعت خاموش شود و یا به شعله‌ای پایدار از همکاری‌های مداوم تبدیل شود به تصمیماتی بستگی دارد که شش کشور در هفته‌های آینده می‌گیرند.

دور بعدی مذاکرات برای ماه آوریل برنامه‌ریزی شده است برای اعتمادسازی باید یک توافق کوچک ولی مهم برای پرداختن به نگرانی‌های اصلی هر دو طرف صورت گیرد و فاکتورهایی که از اهمیت کمتری برخوردارند باید به مذاکرات بعدی عودت داده شوند. 

به گزارش ایسنا، در ادامه این گزارش آمده است: هر فرصتی که در توافق با ایران از دست می‌رود به تهران اجازه می‌دهد به افزایش اورانیوم با غنای 20 درصد خود ادامه دهد. گروه 1+5 نباید فرصت دیگری را برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد ایران از دست بدهد.

اگر غرب واقعا همان‌طور که ادعا می‌کند نگران است باید گام‌هایی را برای جلب توافق ایران با توقف غنی‌سازی‌اش بردارد و اگر این کار نیازمند رفع برخی تحریم‌های جدی است باید این کار را انجام دهد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: برخی کشورهای عضو 1+5 علاوه بر آن اصرار دارند که ایران به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه انجام بازرسی‌های سرزده‌تر را می‌دهد، تصویب کند.

اما از آنجایی که چنین بازرسی‌هایی ممکن است به آژانس دسترسی به دانشمندان سایت‌های نظامی غیرهسته‌ای مانند سایت نظامی پارچین را بدهد، ایران ممکن است در زمینه موافقت با چنین درخواستی تردید داشته باشد زیرا ممکن است اطلاعات نظامی حساس به بیرون نشت کند. حملات سایبری و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران احتمالا موجب شده است که تهران بدون حذف متقابل تهدید زور با تصویب پروتکل الحاقی مخالفت کند.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه اقتصاد ایران، نوشت: به نظر می‌رسد که شش کشور معتقدند در حال مذاکره از موضع قدرت هستند. اما این رویکرد می‌تواند به نحو خطرناکی تاثیر معکوس داشته باشد. تداوم تعلیق مذاکرات به نفع گروه 1+5 نیست. 

با گذشت زمان موضع مذاکراتی این کشورها بدتر خواهد شد. ایران به افزایش ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد خود ادامه خواهد داد و در حالی که متحدان واشنگتن از محدود کردن تجارت با ایران خسته می‌شوند، ارائه یک جبهه متحد در اعمال رژیم تحریم‌ها دشوارتر می‌شود.

یک دادگاه در اتحادیه اروپا اخیرا برای دومین بار مشروعیت برخی از تحریم‌های اروپا علیه یک بانک ایرانی را زیر سوال برد.

این روزنامه در ادامه نوشت: مساله اصلی این است که از تحریم‌ها برای تحقق اهداف‌شان استفاده کنیم: ایجاد تغییر در محاسبات هسته‌ای ایران، نه تنبیه بی‌پایان مردم ایران. در واقع این احتمال وجود دارد که یکی از اهداف ایران در تداوم غنی‌سازی با غنای 20 درصد مفید بودن آن به عنوان یک ابزار چانه‌زنی در ازای رفع تحریم‌ها است. شاید مقامات ایران غنی‌سازی تا این سطح را تنها اهرم باقیمانده برای رفع تحریم‌ها می‌دانند. 

آنچه در غرب اقدامات تحریک‌آمیزی در راستای هدف دستیابی به توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای تلقی می‌شود ممکن است تنها یک استراتژی مذاکراتی برای رفع تحریم‌های شدید باشد. 

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اگر به هر دلیلی توافقی بین ایران و گروه 1+5 در ماه آوریل صورت نگرفت می‌توان از یک تاکتیک دیگر استفاده کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به طور مستقل به ایران پیشنهاد همکاری‌های فنی در زمینه تبدیل ذخایر اورانیومش به میله‌های سوخت را برای استفاده در راکتور تحقیقاتی‌اش در آینده بدهد.

اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمایلی نداشته باشد به دانشمندان ایرانی کمک کند، یک احتمال دیگر قرار دادن پرسنل آژانس در تاسیسات تبدیل سوخت ایران است. 

اگرچه چنین کاری ممکن است پرهزینه باشد از هرگونه اقدام نظامی کم‌هزینه‌تر خواهد بود به طور کلی توپ در زمین کشورهای غربی قرار دارد: رفع برخی تحریم‌ها می‌تواند به تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 درصد در ایران بینجامد. 

کشورهای گروه 1+5 باید از این فرصت استفاده کنند. چه اشکالی دارد اهداف گروه 1+5 با رفع زودهنگام برخی تحریم‌ها به صورت صلح‌آمیز و کم‌هزینه تحقق یابد، به جای اینکه سعی کنند این کار را با هزینه‌های بیشتر از طریق اقدام نظامی انجام دهند، اقدامی که ممکن است حتی با شکست مواجه شود./مردم سالاری