اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کرکره وام ها تا اطلاع ثانونی در سیستم بانکی پایین کشیده شد/ قفل شدن نحوه تعیین سود سپرده و تسهیلات



اخبار,اخبار اقتصادی ,تسهیلات بانکی

 

اخبار اقتصادی - کرکره وام ها تا اطلاع ثانونی در سیستم بانکی پایین کشیده شد/ قفل شدن نحوه تعیین سود سپرده و تسهیلات

درحالی که بانک مرکزی ۱۱ تیرماه بخشنامه سیاست‌های جدید پولی مصوب شورای پول و اعتبار را به سیستم بانکی ابلاغ کرده است هنوز بانک‌های دولتی و خصوصی مصوبات جدید را به شعب خود ابلاغ نکرده‌اند.

شورای پول و اعتبار طی هفته های اخیر به منظور ساماندهی وضعیت پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی تصمیم به بازنگری در سیاست‌های پولی و اعتباری گرفت و برهمین اساس نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را تغییر داد.

بانک مرکزی البته قبلاً اعلام کرده بود بنا دارد پیشنهادی را به شورای پول و اعتبار ببرد تا سر و سامانی به تسهیلات مبادله‌ای بدهد و شرایط را به گونه ای تغییر دهد که بانکی‌ها به پرداخت تسهیلات مبادله‌ای ترغیب شوند.

برهمین اساس، شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه روز سه شنبه بیست و هفتم خرداد ماه سال جاری، نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی(مبادله‌ای) و تسهیلات اعطایی از سوی شرکتهای لیزینگ را به میزان حداکثر 22 درصد تصویب کرد.


البته فردای روزی که شورا چنین تصمیمی را گرفت رئیس کل بانک مرکزی به میان خبرنگاران آمد و تأکید کرد که تمامی مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود 22 درصد تسهیلات مبادله‌ای از همین امروز ابلاغ و اجرایی می‌شود.

ولی بعد از گذشت یک هفته از مصوبه شورای پول و اعتبار گزارشات میدانی خبرنگاران بیانگر عدم اجرای این مصوبه در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی داشت؛ کارمندان بانک هم البته تأکید داشتند دلیل عدم اجرای نرخ های جدید سود بانکی این است که هنوز اداره مرکزی بخشنامه‌ای به آنها ابلاغ نکرده است.

ناگفته نماند که یک هفته بعد از رأی شورای پول و اعتبار به تغییر نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای بار دیگر شورا در تاریخ سوم تیرماه تشکیل جلسه داد و به صورت رسمی تغییرات سیاست‌های پولی و اعتباری را تصویب کرد.

بعد از این جلسه شورا بود که تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در توجیه عدم اجرای نرخ های جدید سود بانکی در شعب بانک‌ها در تاریخ چهارم تیرماه به خبرنگاران اعلام کرد که نرخ های جدید سود بانکی بعد از ابلاغ لازم الاجراست.

بانک مرکزی اما بعد از گذشت چند هفته از مصوبه نخست شورای پول و اعتبار بخشنامه اجرایی سیاست‌های جدید پولی و بانکی را به بانکداران ابلاغ کرد؛ در متن این بخشنامه که یازدهم تیرماه به دست بانکی‌ها رسیده است سیاست گذار پولی از مدیران عامل بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسات اعتباری توسعه، کوثر مرکزی و عسکریه خواسته که دستور فرمایند ضمن ابلاغ ضوابط مذکور به قید تسریع به کلیه واحدهای ذیربط، بر حسن اجرای آن نظارت شود.

درحالی که این بخشنامه یازدهم تیرماه به بانک‌ها ابلاغ شده است هنوز شعب بانک‌های دولتی و خصوصی بخشنامه نرخ های جدید سود تسهیلات بانکی را دریافت نکرده اند و می گویند تا زمان دریافت بخشنامه جدید پرداخت تسهیلات متوقف خواهد بود.

اخبار اقتصادی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
تعیین سود سپرده های بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش سقف وام مسکن بعد از اصلاح نرخ سود بانکی/پوشش ۲۰ درصد تسهیلات از قیمت مسکن



اصلاح نرخ سود بانکی,تسهیلات خریدمسکن,افزایش سقف تسهیلات مسکن

افزایش سقف وام مسکن بعد از اصلاح نرخ سود بانکی/پوشش ۲۰ درصد تسهیلات از قیمت مسکن

تصمیم‌گیری بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن به بعد از اصلاح نرخ سود بانکی موکول شد، در حال حاضر تسهیلات مسکن ۲۰ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد.

به گزارش فارس، پس از برگزاری چندین جلسه برای افزایش سقف وام مسکن، مسئولان ارشد بانک مرکزی تصمیم‌ گرفتند، تا بررسی این موضوع را متوقف کنند.

این گزارش می‌افزاید: توقف برگزاری جلسه برای تعیین افزایش سقف وام مسکن از سوی بانک مرکزی از دو هفته پیش به دلیل در دستور کار بودن اصلاح نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار است.

به نظر می‌رسد طرح اصلاح نرخ سود بانکی در راستای رویکرد جدید بانک مرکزی و بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

مسئولان بانک مسکن بارها بررسی‌ کارشناسی خود را در خصوص پوشش دادن میزان کنونی وام مسکن و کفاف دادن این وام برای خرید یک واحد مسکونی را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، اما ظاهرا بانک مرکزی تا زمانی که نرخ سود بانکی تعیین نشود، هیچ اقدامی برای افزایش سقف وام مسکن انجام نخواهد داد.

کارشناسان مسکن معتقدند، عدم افزایش سقف وام مسکن در 8 سال گذشته باعث شده، تا وام مسکن دیگر کفاف حتی 20 درصد قیمت یک واحد مسکونی در تهران را ندهد.

اگرچه برخی نیز اعلام می‌کنند، هر گونه افزایش سقف وام مسکن موجب رشد قیمت مسکن می شود و این در حالی است که در 8 سال گذشته قیمت مسکن علیرغم رشد سقف وام مسکن 5 برابر افزایش یافته است.

به تازگی بانک مسکن پیشنهاد کرده تا وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و وام ساخت مسکن از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یابد.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که تعیین نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

ظاهرا قرار است در جلسه هفته آینده شورای پول و اعتبار، موضوع «اصلاح نرخ سود بانکی» و کاستن فاصله و شکاف بین نرخ سود و تورم، در دستور کار قرار بگیرد./فارس