اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کرسی سوریه در اتحادیه عرب رسما به مخالفان اسد واگذار شد (+عکس)



کرسی سوریه در اتحادیه عرب رسما به مخالفان اسد واگذار شد (+عکس)

این اقدام در حالی انجام می شود که قدرت در سوریه و کنترل پایتخت و سایر ارکان حاکمیتی در این کشور همچنان در اختیار حکومت بشار اسد است.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه به طور رسمی کرسی این کشور در اتحادیه عرب را در اختیار گرفتند.

در جلسه امروز سه شنبه سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در دوحه، با دعوت امیر قطر که ریاست نشست را برعهده داشت؛ "معاذ الخطیب" رئیس شورای ملی مخالفان سوریه و هیأت همراه در جایگاه دولت سوریه قرار گرفتند.

این اقدام با دست زدن و تشویق حاضران در نشست اتحادیه عرب همراه بود.

شورای ملی مخالفان مهمترین مجموعه از مخالفان حکومت بشار اسد است که از سوی بسیاری از کشورهای غربی وعربی به رسمیت شناخته شده است. با این حال تنها دو کشور قطر و فرانسه سفارتخانه های سوریه در کشورهای خود را تسلیم شورای ملی مخالفان کرده اند.

 

مخالفان سوریه,مخالفان بشار اسد,اتحادیه عرب

 

در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب که دو روز پیش برگزار شده با تسلیم کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان اسد توافق شده بود. دو کشور الجزایر و عراق با این اقدام مخالفت کرده بودند و لبنان هم رای ممتنع داده بود.

پیش از این عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اسلامی) نیز به حالت تعلیق درآمده بود.

این اقدام در حالی انجام می شود که قدرت در سوریه و کنترل پایتخت و سایر ارکان حاکمیتی در این کشور همچنان در اختیار حکومت بشار اسد است.

این برای نخستین مرتبه در اتحادیه عرب است که کرسی دولت سوریه در اختیار فردی از مخالفان اسد قرار می گیرد.این موضوع به معنی به رسمیت شناختن کامل مخالفان اسد به عنوان حکومت سوریه و تنها نماینده مشروع ملت سوریه است.این در حالی است که سفارت حکومت سوریه در بسیاری از کشورهای عربی همچنان مشغول فعالیت است.

علاوه بر این موضوع، پرچم سوریه در کنار کرسی دولت این کشور در نشست امروز اتحادیه عرب تغییر کرد و پرچم مورد استفاده مخالفان اسد جایگزین پرچم فعلی دولت سوریه شد.

 

مخالفان سوریه,مخالفان بشار اسد,اتحادیه عرب

 

پرچم مورد استفاده مخالفان اسد در سوریه به ترتیب از بالا به پایین شامل رنگ های سبز، سفید و مشکی با سه ستاره سرخ رنگ در وسط است اما پرچم کنونی دولت سوریه از بالا به پایین به ترتیب شامل سه رنگ سرخ، سفید و سیاه با دو ستاره سبز رنگ در وسط است.

قبل از این، عضویت دولت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شده بود به همین دلیل نمایندگان دولت سوریه در هیچ سطحی حق حضور در نشست های این سازمان را نداشتند و کرسی دولت سوریه در همه نشست های اتحادیه عرب خالی بود.

تاکنون به جز اتحادیه عرب، کرسی دولت سوریه در هیچ یک از سازمان های بین المللی تسلیم مخالفان نشده است.

کرسی خالی دولت سوریه در نشست های قبلی اتحادیه عرب

 

مخالفان سوریه,مخالفان بشار اسد,اتحادیه عرب

 

سوریه از دو سال پیش تاکنون با موجی از ناآرامی های داخلی روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی همه جانبه و گسترده ای میان ارتش و هواداران مسلح دولت مرکزی از یک سو و مخالفان مسلح از سوی دیگر تبدیل شده است.

بحران سوریه تاکنون به کشته شدن 70 هزار نفر و آواره شدن حدود یک میلیون نفر از شهروندان این کشور در خارج از مرزهای سوریه منجر شده است./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
اتحادیه عرب دست به دامن اسد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قهر عربستان در اجلاس "دوستان سوریه": باید به مخالفان اسد سلاح برسانیم/ قطر: ارتش های عرب به سوریه اعزام شوند



سوریه , عربستان , نشست دوستان سوریه , روسیه

 

نشست روز گذشته بیش از 60 کشور و سازمان بین المللی تحت عنوان " دوستان سوریه " در تونس با بروز اختلاف میان عربستان و دیگر کشورهای شرکت کننده بر سر قطعنامه پایانی این نشست با حاشیه همراه شد .

به گزارش عصر ایران در این نشست سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان ، در سخنانی خواهان تسلیح مخالفان در سوریه با قید عبارت "مسلح کردن مخالفان حکومت سوریه" در قطعنامه پایانی شد که با مخالفت دیگر کشورها مواجه شد .

هیات عربستانی که همچنان اصرار داشت برای توقف خشونت ها در سوریه عبارتی درباره تسلیح مخالفان بشار اسد در قطعنامه پایانی باشد ، با توجه به عدم استقبال از پیشنهادش نشست را ترک کرد.

سعود الفیصل پیش ار ترک محل نشست گفت :  " این عدالت است تا به مردم سوریه کمک رسانی شده و مردم از ماشین کشتار بیرون برده شوند."

فیصل همچنین در سخنان خود در نشست اعلام کرد که پیشنهاد تسلیح مخالفان در سوریه یک ایده عالی برای حمایت از معترضان در برابر ماشین سرکوب حکومت سوریه است .

با وجود ترک محل نشست ، یکی از اعضای هیات سعودی با توجیه این خبر به خبرگزاری رویترز گفت : هیات عربستانی تنها برای انجام گفتگوهای دو جانبه محل نشست را ترک کرده است.

دولت قطر نیز در این نشست پیشنهاد اعزام نیروهای نظامی متشکل از ارتش های عرب برای حفظ صلح را ارایه کرد که این پیشنهاد نیز مورد قبول اعضای شرکت کننده قرار نگرفت .

در نهایت این نشست بر توقف خشونت ها در سوریه و اعمال آتش بس فوری تاکید کرد و از دولت دمشق خواست تا راه ارسال کمک های بشردوستانه بین المللی را به مردم مناطق درگیری فراهم کند.

گفتنی است روسیه و چین و ایران به عنوان سه متحد مهم دولت سوریه در این نشست حضور نداشتند..../عصرایران