اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کرزی دریافت پول نقد از ایران را تائید کرد



 

 

 

کرزی دریافت پول نقد از ایران را تائید کرد

 

بی بی سی: حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان با رد ادعاهای روزنامه نیویورک تایمز گفته است که پول‌های دریافتی رئیس دفتر او از ایران به طور رسمی و از مجرای قانونی به افغانستان داده می شود.

نیویورک تایمز روز گذشته نوشت عمر داوودزی، رئیس دفتر حامد کرزی، از سفیر ایران در کابل پول نقد گرفته است.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که داوودزی این پول را در داخل هواپیمای حامل کرزی در جریان سفری به ایران در ماه آگوست سال گذشته میلادی گرفته است.

داوودزی در گذشته سفیر افغانستان در تهران بود.

نویسنده گزارش نیویورک تایمز افزوده است که این پول اسکناس های یورو، پول واحد اروپا بوده که در میان چندین پاکت به صورت یک بسته پلاستیکی به داوودزی داده شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان که پس از دیدار با امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجکستان در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، با خبرنگاران صحبت می کرد، در جریان این کنفرانس خبری، با سوالهایی در رابطه با گزارش نیویورک تایمز روبرو شد.

'بهای وطن دوستی'

کرزی در جواب به یکی از این سوالها گفت: «در کشورهایی مثل افغانستان، در کشورهای فقیر، وطن دوستی قیمت دارد... این قیمت را هر روز می پردازیم.»

او از داوودزی که با اتهامات روزنامه نیویورک تایمز روبرو شده، به شدت دفاع کرد و گفت که "وطن دوستی" رئیس دفتر او، باعث شده تا نیویورک تایمز او را هدف قرار دهد.

اما رئیس جمهور کرزی گفت که ظرف 9 سال اخیر، کشورهای متعددی به افغانستان پول نقد کمک کرده اند که جمهوری اسلامی ایران نیز از این جمع مستثنا نیست.

کرزی گفت: «ایران، سالی یک بار یا دو بار، گاهی پنج صد هزار، گاهی ششصد هزار یورو کمک می کند.»

او افزود: «این کمک، رسمی است و داوودزی، به امر من این پول را می گیرد.»

شرکت های امنیتی

رئیس جمهوری افغانستان در بخشی از سخنان خود در واکنش به این گزارش، اتهامات نیویورک تایمز علیه داوودزی را به مسئله بستن شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان ربط داد.

کرزی گفت که اقدامات داوودزی در زمینه تعطیل شرکت های خصوصی امنیتی که حدود نیم آن مربوط به منابع خارجی می شود، با مخالفت حلقه های غربی روبرو بوده است.

آقای کرزی خطاب به روزنامه نگاران افغان و به شوخی گفت: «نیویورک تایمز بر اساس منافع ملی خود عمل کرده است، شما هم از نیویورک تایمز یاد بگیرید. آنها ما را بدنام می کنند و شما هم آنها را بدنام کنید.»..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
ایران - سرقت پول نقد از بانک ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران به حماس 10 میلیون دلار پول نقد داده است



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کمک های مالی ایران  به  حماس

ایران کمک های مالی خود به گروه عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس را از سرگرفته است و ده ها میلیون دلار پول نقد برای این گروه فرستاده است.

شبکه آی بیست و چهار نیوز در گزارشی ادعا کرد، ایران مقادیر زیادی پول نقد به شاخه نظامی حماس داده است.

به گزارش «تیک»، در این پایگاه اینترنتی ادعا شده است: ایران کمک های مالی خود به گروه عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس را از سرگرفته است و ده ها میلیون دلار پول نقد برای این گروه فرستاده است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی در این زمینه گفت: ایران یک بودجه سالانه در نظر گرفته است که از عملیات های نظامی حماس حمایت می کند. حماس از این پول های نقد برای بازسازی شبکه های تونلی خود استفاده می کند که در حملات تابستان سال گذشته در جنگ با اسرائیل به میزان گسترده ای تخریب شد. آنها همچنین در تلاش برای ارتقای موشک های میان برد خود هستند.

یک مقام ارشد اسرائیلی، چندین ماه پیش به وب سایت والا گفته بود که ایران تامین مالی حماس را از سر گرفته است، در حالی که کمک های مالی به این سازمان را از حدود سه سال پیش به دلیل حمایت از شبه نظامیان مخالف اسد، قطع کرده بود.

این مقام اسرائیلی گفته بود، ما نمی گوییم ایران به اندازه قطر به حماس پول می دهد، اما همان مقدار هم، اقدامی قابل ملاحظه است.

خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس که بعد از مخالفت با اسد دمشق را ترک کرده و در قطر مستقر شده است، اغلب با شاخه نظامی حماس به دلیل روابط مستحکم با ایران درگیر است. هر چند تحولات اخیر در منطقه و تشکیل ائتلافی از مصر و عربستان که هر دو مخالف اخوان المسلمین هستند، بار دیگر آنها را به سمت ایران سوق داده است. 

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک