اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کردهای سوریه به مذاکرات ژنو دعوت نشدند


حزب اتحاد دموکرات سوریه تا به این لحظه دعوتنامه مشارکت در دور جدید مذاکرات پیرامون حل و فصل مساله سوریه در ژنو را دریافت نکرده است.

خبرگزاری ایسنا:‌ حزب اتحاد دموکرات سوریه تا به این لحظه دعوتنامه مشارکت در دور جدید مذاکرات پیرامون حل و فصل مساله سوریه در ژنو را دریافت نکرده است.

صالح مسلم، رئیس این حزب کردی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کمیته عالی مذاکرات مخالفان که مورد حمایت عربستان است، با پیش شرط‌های خود برای مشارکت در مذاکرات، بر سر تلاش‌های سازش سنگ اندازی می‌کند.

وی عنوان داشت که اولویت در مذاکرات این باید باشد که آتش بس اجرا شود و تشکیلات و گروه‌های تروریستی مشخص شوند و آینده سوریه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد که کمیته عالی مذاکرات اعلام کرده بود که برنامه کاری باید به سمت تشکیل هیات حکم رانی انتقالی پیش برود.

صالح مسلم عنوان داشت که باید روسیه و آمریکا بیشترین تلاش خود را برای تضمین توقف درگیری‌ها در سوریه انجام دهند.

این رهبر کرد گفت: ما مجددا اعلام می‌کنیم که خواهان دادن استقلال داخلی به استانها و یا حکومت محلی در اداره امور مملکت هستیم و نام‌گذاری‌ها اهمیت ندارد، مهم جوهره مساله است.

پیشتر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه روسیه امیدوار است شرکت کنندگان در مذاکرات سوریه به اندیشه تشکیل جمهوری فدرال دست یابند، گفت: اگر این مساله فایده بخش باشد، سوریه احتمالا یک کشور فدرال می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ژنو 2 ؛ مذاکرات و پایان بی نتیجه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت ایران به نشست ژنو 2 /وزیر امور خارجه سوریه: با کسانی که ...



معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه خبر داد:

ایران به نشست ژنو 2 درباره سوریه دعوت شد

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه از دعوت شفاهی ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 که قرار است در سوئیس به بررسی موضوع سوریه بپردازد به طور شفاهی خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا ایران تاکنون برای شرکت در نشست ژنو 2 دعوت شده است گفت:‌ درباره حضور ایران در نشست ژنو از ما دعوت شفاهی به عمل آمده است ولی تا الان دعوتنامه کتبی دریافت نکرده‌ایم. پس از اینکه دعوتنامه کتبی برسد، با در نظر گرفتن دستور جلسه نشست ژنو 2 تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر معاون وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: در مذاکرات دیپلماتیکی که با این مقام فرانسوی داشتیم اعلام کردیم باید در ژنو 2 بر راهکار سیاسی تمرکز شود. در این صورت هر گونه دعوتی را با نظر مثبت بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای خوب و مثبتی با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه داشتیم و به جرات می‌توانم بگویم که 80 درصد دیدگاه‌های ما و فرانسه درباره تمرکز بر راهکار سیاسی در سوریه مشترک بود و در این ملاقات تفاوت دیدگاه‌ها را نیز مطرح کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در آینده‌ نزدیک شاهد تغییر تدریجی در مواضع فرانسه در قبال سوریه خواهیم بود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره تشکیل گروه تماس که از نشست قبلی درباره سوریه در تهران درباره آن صحبت شده بود و در این نشست نیز بر آن تاکید شد گفت: کمیته پیگیری یا گروه تماس را می‌خواهیم متشکل از کشورهای مختلف در حوزه‌های عربی، خاورمیانه، آسیا و آفریقا تشکیل دهیم و امیدواریم بتوانیم ماموریتی را برای فراهم کردن زمینه بیشتر گفت‌وگوی ملی بین حکومت سوریه و معارضه که معتقد به راهکار سیاسی است فراهم کنیم.

وی ادامه داد: دومین ماموریتی که این گروه کاری دنبال خواهد کرد در ارتباط با کمک به توقف خشونت در سوریه خواهد بود و تلاش‌های بین‌المللی در این رابطه ادامه خواهد داشت که توافق‌هایی را که به عمل آورده‌ایم را محقق سازیم.

وی درباره نام کشورهای عضو این گروه کاری گفت: ترجیح می‌دهیم نام این کشورها را در اولین ماموریتی که انجام می‌دهند اعلام کنیم.

معاون وزیر خارجه دستاورد دیگر نشست بین‌المللی سوریه را تشکیل نشست تروئیکای نم در حاشیه این نشست عنوان کرد و افزود: تروئیکای نم نیز بر مجموعه توافق‌های نشست سوریه تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این پرسش که قرار بود مسئله گفت‌وگوی ملی بین معارضه و دولت سوریه پیگیری شود. حال این مسئله به کجا انجامید اظهار کرد: این مسئله هم پیگیری شد و به نتایج خوبی رسیدیم. در همین راستا هفته آینده کمیته پیگیری که در نشست گفت‌وگوی ملی تهران در سال گذشته شکل گرفت، برای اعلام نتایج کارشان وارد تهران می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که استراتژی ایران در صورت سقوط نظام بشار اسد چیست، گفت: ما از تجارب‌مان در منطقه استفاده می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم نظام سوریه سقوط کند و به طور قوی از مردم سوریه و معارضه که معتقد به راهکار سیاسی هستند حمایت می‌کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع ترکیه نسبت به سوریه تصریح کرد: دوستان‌مان در ترکیه مواضع‌شان درباره سوریه به سمت توازن پیش می‌رود و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد مواضعی متوازن‌تر از سوی آن‌ها باشیم.

وی در ادامه با اشاره به نشست یک روزه بین‌المللی سوریه که با حضور 44 کشور برگزار شد گفت: ما با برگزاری این نشست تلاش کردیم گفت‌وگوهایی را شکل دهیم که به تحقق آرامش، توقف خشونت، جلوگیری از ارسال سلاح و اعزام نیروهای شورشی به سوریه باشد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: پیام قوی ما از این نشست به نشست بین‌المللی که در ژنو برگزار خواهد شد این است که در آن جا هم باید بتوانیم در راستای آنچه مردم سوریه به دنبال آن هستند عمل شود.

وی اضافه کرد: در نشست تهران به دنبال آن نبودیم که از طرف مردم سوریه تصمیم بگیریم و این پیام را به نشست ژنو هم خواهیم داد.

معاون صالحی گفت: در این نشست تاکید شد که نشست ژنو 2 باید کمک کند مردم سوریه زمینه‌ای برایشان فراهم شود که در چارچوب سیستم دموکراسی بتوانند نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

 

نشست ژنو,ایران در نشست ژنو,اخبار سوریه

ولید المعلم: با کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است، مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه سوریه با بیان این که دمشق برای شرکت در مذاکرات ژنو پیش‌شرط تعیین نمی‌کند، تاکید کرد: دولت دمشق با کسانی که دستانشان به خون مردم سوریه آغشته شده است، مذاکره نخواهد کرد.

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: شایسته بود که مخالفان پیش از برگزاری نشست ژنو 2 پیش‌شرط مشخص نمی‌کردند. کسانی که ویران کردن سوریه را طراحی کرده‌اند، می‌خواهند بحران سوریه در سطح بین‌الملل مطرح شود. ائتلاف مخالفان و کسانی که در آن هستند، ابزارهای قدرت‌های بیگانه هستند.

وی گفت: سوریه هنوز هیأت خود را برای مذاکره تشکیل نداده است و ما می‌خواهیم ابتدا از جزئیات مربوط به دیگران مطلع شویم. هیئت سوریه با حسن نیت کامل روانه این نشست خواهد شد زیرا ما خواهان حل و فصل بحران هستیم.

المعلم درباره این که آیا دمشق حاضر است با دولتی که مخالفان به عنوان دولت موقت تشکیل داده‌اند، مذاکره کند، گفت: ما برای مذاکره با مخالفان پیش‌شرط نداریم. دولت موقت مخالفان رژیمی است که ما آن را به رسمیت نشناخته‌ایم بلکه ما با گروه‌های مخالف مذاکره می‌کنیم. ما با کسانی که دستانشان به خون سوری‌ها آلوده شده است، مذاکره نمی کنیم بلکه با کسانی مذاکره می‌کنیم که مایل هستند و احساس می‌کنند که زمان پایان دادن به ریختن خون سوری‌ها و حل و فصل سیاسی در سوریه فرا رسیده است. کسی که که رویکرد خشونت و ترور در پیش می‌گیرد، به رویکرد سیاسی روی نمی آورد.

وزیر امور خارجه سوریه درباره رئیس‌جمهوری این کشور و نیز درخواست مخالفان برای کناره‌گیری او نیز گفت: قانون اساسی سوریه اختیارات رئیس‌جمهوری و دولت را مشخص کرده است. تا زمانی که مذاکره‌کنندگان درباره قانون اساسی جدید تصمیم‌گیری کنند، کسی نمی‌تواند اختیارات را مشخص کند. تنها مردم سوریه هستند که سرنوشت رئیس‌جمهور را مشخص می‌کنند. نامزد شدن بشار اسد در انتخابات سال 2014 به دست مردم است و به شرایط تا آن زمان مربوط می‌شود. رئیس‌جمهوری سوریه با مردم در تماس است.

وی گفت: دخالت آمریکا در امور داخلی سوریه کاملاً آشکار است. این مسئولیت ما نیست که برای مذاکره به دنبال مخالفان باشیم. هر توافقی که در ژنو صورت گیرد، به همه‌پرسی مردم گذاشته و دقیقاً اجرا خواهد شد./ایسنا