اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کرباسچی: حسن روحانی صبر زیادی دارد


کرباسچی گفت: اگر رییس‌جمهور بخواهد دهان باز كند و آنچه را هست بگوید، فكر می‌كنم خیلی از مسائل وجود دارد كه روشن خواهد شد اما وی خیلی صبر و طمانینه دارد و سعی می‌كند مصالح كشور را در نظر بگیرد و همدلی و وحدت را حفظ كند.

روزنامه اعتماد در گفت‌‌و‌گو با غلامحسین كرباسچی به رفتارها و سخنان اخیر رییس‌جمهور پرداخته است:

شاید دغدغه مهم‌تری كه طی چند وقت گذشته به نگرانی‌های رییس‌جمهور اضافه شده طرح بعضی از مباحث در مجلس ، آیا می‌توان این امر را در راستای آنچه از دلایل رفتارهای نمایندگان ذكر كرده‌اید، دانست؟

واقعیت این است كه بسیاری از این افراد، حالا كه مشخص شده دولتی كه می‌خواسته خود را دولت مبارزه با فساد معرفی كند چه فساد گسترده‌ و بی‌سابقه‌یی در طول ریاست آن روی داده ؛ در حالی كه همین افراد او را وصل به تمام مقدسات می‌كردند و حتی پولی را كه توسط دولت او به مردم داده می‌شده به پول امام زمان تعبیر می‌كردند، پاسخی برای مردم و افكار عمومی ندارند.

به خصوص آن هم در زمانی كه نزدیك انتخابات می‌شویم، لذا مجبورند فضاهای كاذبی به وجود آورند. یك روز به اسم طرح امر به‌معروف و نهی از منكر و روز دیگر به اسم مبارزه با فتنه در دانشگاه‌ها و بحث‌های مختلف خودساخته‌یی از این دست.

 مگر وضعیت حجاب در جامعه و وضعیت مفاسد در كشور از دوره قبل خیلی بدتر شده است؟ اینها آن موقع صدای‌شان در نمی‌آمد چون فكر می‌كردند دولتی را كه خود آورده‌اند باید حمایت كنند. اینها را نادیده گرفتند و هیچ جوابی برای آن ندارند. این سمبل ایده‌آلی بوده كه می‌خواستند معرفی كنند.

اكنون در شرایطی كه دولتی آمده كه تمام هم و غم خود را گذاشته كه مسایل اقتصادی و اجتماعی و مخصوصا سیاست خارجی و بحرانی كه به تبع آن ایجاد شده را حل و فصل كند هر روز به هر بهانه‌یی به پروپای این دولت می‌پیچند، یك روز وزیر را استیضاح می‌كنند، یك روز تعداد زیادی از آنان را به كمیسیون‌های مختلف مجلس برای پاسخگویی به سوالات عدیده دعوت می‌كنند.

اما زمانی‌كه این مساله مطرح می‌شود بسیاری از نمایندگان آن را از حقوق قانونی در بحث نظارتی این قوه می‌دانند، آنچنان كه بعد از سخنان ریاست‌جمهوری در سفر به زنجان نیز تعدادی از آنان واكنش نشان داده‌اند.


حق قانونی مجلس است اما كارهایی كه توسط این مجلس در قبال دولت صورت گرفته نه‌تنها در تاریخ مجالس ما كه شاید در دنیا بی‌نظیر است. در كدام پارلمان دنیا سراغ دارید كه یك عده از رییس‌جمهور سوال كنند كه چرا معاون وی در یك روزنامه یا مجله‌یی خاص مصاحبه كرده است. این موضوع در كجای قانون و در كجای اختیارات مجلس است؟ در كجای دنیا حق نماینده مجلس است كه فردی چه مصاحبه‌یی كرده است. اینها مشخص است حرفشان چیست. نه جوابی برای عملكرد دولت گذشته و نه جوابی برای بحران سیاست خارجی و نه جوابی برای هجوم سیل بیكاران كشور.

آیا مردم نیز این گروه از نمایندگان را همراهی خواهند كرد یا رییس دولت یازدهم توانسته در سخنرانی‌های خود هر‌چند بسیار اندك زوایایی از مشكلات به ارث رسیده از دولت گذشته را برای مردم بیان كند؟

معلوم است كه مردم همه را بر عهده مجموعه‌یی می‌دانند. همه به خوبی می‌دانند كه رییس دولت گذشته تنها نبوده بلكه از تمام طیف‌های اصولگرا كه خیلی‌ها اكنون ابراز جدایی و بیزاری می‌كنند سر كار آمده است و حالا جوابی هم ندارند كه به آنها بدهند. اصولا هر روز یك جنجالی ایجاد می‌كنند. مسائلی كه امروز به آنها دامن زده می‌شود كه گاهی بسیار جزیی و بی‌اهمیت هستند فضاهای كاذبی است كه سعی می‌كنند در فضای سیاسی كشور به وجود آورند تا برای دولتی كه دارد با چنگ و دندان مسائل كشور را حل می‌كند مانع درست كنند.

 وزرایی كه باید بروند و مسایل كشور را حل كنند و به استان‌ها سر بزنند در طول یك سال گذشته بیش از 1800 بار مورد سوال و تذكر قرار می‌گیرند. اینها انتقام یك پیروزی در مقابل ناكارآمدی‌ها و بحران‌هایی است كه ایجاد كرده‌اند و اكنون هم جوابی ندارند كه به آنها بدهند. كسی نیست بگوید كه بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران در طول دورانی كه مدیریت آن مورد حمایت شما بوده در كشور اتفاق افتاده است. اینها جواب بدهند كه بابك زنجانی چه كسی است.

 جواب اختلاس سه هزار میلیاردی و سایر بحران‌های دیگر اقتصادی را بدهند. به‌جای اینكه یك نفر در مجلس بیاید به این مسائل جواب بدهد سر این بحث می‌كنند كه چرا یك معاون رییس‌جمهور در مجله‌یی كه مورد‌پسند آقایان نبوده، صحبت كرده است. اگر به نظر آنان، آن مجله بد بوده در كشور دادگاه هست، وزارت ارشاد هست، هیات?نظارت بر مطبوعات هست كه نمایندگانی از قوه مقننه هم در آنجا صاحب رای هستند، وقت رییس‌جمهور را بگیرند، وقت كشور را بگیرند برای چه؟ توجه كنید این حركات تا كجاها شأن نمایندگی قوه مقننه و شان نظام قوای كشور را می‌تواند پایین آورد. رییس‌جمهور مجبور است درباره این وضعیت یك كلمه هم كه شده حرف بزند.

پس تاثیرات این‌گونه سخنان از سوی رییس دولت را می‌توان مثبت ارزیابی كرد اما چرا حسن روحانی بیشتر و صریح‌تر این مسایل را بیان نمی‌كند؟


اگر رییس‌جمهور بخواهد دهان باز كند و آنچه را هست بگوید، فكر می‌كنم خیلی از مسائل وجود دارد كه روشن خواهد شد اما وی خیلی صبر و طمانینه دارد و سعی می‌كند مصالح كشور را در نظر بگیرد و همدلی و وحدت را حفظ كند. این امر روشنی است. كه حسن روحانی با توجه به هدفگذاری كه برای دولت خود داشته و شرایط خطیری كه از كشور می‌داند با عقلانیت و هوشیاری و بردباری به كار خود ادامه می دهد. جناح معتدل و اصلاح طلب كشور در طول سال های گذشته گاهی از عجله و بی صبری خسارت زیادی دیده است اما این دولت مصمم است كه عاقلانه پایداری كند و به اصلاح سیستم اداری آسیب دیده كشور بپردازد.

موفقیت دولت هم در این است كه درست عمل كند و احساساتی نشود.این دولت خوب می‌داند كه چه كسانی از كارایی دولت در اداره صحیح كشور عصبانی می‌شوند. چه كسانی منافع مالی و غیرمالی آنها آسیب می‌بیند؟ حتی مشكلات ما در سیاست خارجی برای چه كسانی ارمغان درآمدهای كلان داشته است؟ همراهان این دولت در رسانه‌ها، محافل سیاسی و تمام جامعه توجه دارند كه دعوا لحاف ملا نباشد.

 كسانی نخواهند با پررنگ كردن برخی مسائل فسادها و ثروت‌های چندمیلیاردی را به فراموشی بسپارند. خوشبختانه شخص رییس دولت و همكاران ایشان با آرامش و تسلط روانی و اطلاعاتی در این یك ساله به اداره كشور پرداخته‌اند و به نظر می‌رسد ریشه جنجال‌ها و عصبانیت‌ها نیز در همین است.


ویدیو مرتبط :
انواع صبر کردن..!! صبر والای امام حسن مجتبی (ع)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیاستمداران در ترحیم پدر حسن روحانی


چهره های سیاسی در مجلس ترحیم پدر حسن روحانی