اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کراوات اسلامی به ثبت رسید!



 

کراوات اسلامی به ثبت رسید!

 

بولتن: کراوات اسلامی ،ابداع یک ایده پرداز ایرانی که با الهام از شمشیر ذوالفقار امام علی (ع) طراحی و به حدیث قدسی «لافتی لاعلی لاسیف الا ذوالفقار» مزین است ،در اداره ثبت مالکیت های صنعتی ایران به صورت اظهار نامه ثبت شده است.

 

مخترع این طرح آقای همت کمیلی می گوید: طرح کراوات اسلامی بر اساس این واقعیت که در جوامع اسلامی و به ویژه در درکشور ما، بسیاری از علمای اسلامی ومراجع عظام استفاده از کراوات را به دلیل مشابهت ظاهری با غیر مسلمانان جایز نمی دانند ،ارایه شده و علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری کراوات، مبتنی بر ارزشهای اسلامی است.این طرح به تائید برخی ار آیات عظام هم رسیده است.

مخترع کروات اسلامی در توضیح این کروات گفت: باید توجه داشته باشیم استفاده از این کروات به هیچ وجه به معنای ترویج خشونت نمیتواند باشد به دلیل اینکه ذوالفقار امام علی(ع) هرگز در خدمت خشونت نبوده و آن شمشیر همواره برای دفع ظلم و ترویج عدالت به کار رفته است ، لذا جا دارد که ما شمشیر ذوالفقار را مقدس بشماریم و نمادی از آن بعنوان کروات اسلامی مورد استفاده قرار بدهیم.../بولتن


ویدیو مرتبط :
ویدیو؛ بلندترین پرش در زمین بسکتبال به ثبت رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متفاوت‌ترین موقوفه‌هایی که در گینس اسلامی ثبت شده‌اند



متفاوت ترین موقوفه‌ها,موقوفه های ثبت در گینس

 

متفاوت‌ترین موقوفه‌هایی که در گینس اسلامی ثبت شده‌اند

وقتی از وقف حرف می‌زنیم در‌واقع از سبک زندگی دینی سخن می‌گوییم. وقتی هم که از رکوردهای وقف مثال می‌آوریم در‌واقع می‌خواهیم از جایگاه این سنت پسندیده در زندگی امروز بگوییم و به آن افتخار کنیم. این روزها خیلی‌ها به چیزهایی که افتخار می‌کنند که اساسا جای افتخار ندارند.

در شبکه‌های تلویزیونی یا رسانه‌های مختلف خود تبلیغ می‌کنند که فلانی چنان خانه مجللی دارد و ثروتمند‌ترین مرد فلان کشور و فلان قاره است در حالی که در سبک زندگی دینی، داشتن چنین چیزهایی افتخار نیست. مهم این است که افراد چقدر در کار خیر پیشقدمند.

البته قرار نیست افرادی که در این کار دست به‌خیر می‌شوند حتما پولدار باشند و چند خانه در شهرهای مختلف داشته باشند بلکه خود انجام کار مهم است.مثلا می‌توان یک دیگ یا کتاب را وقف کرد تا دیگران هم از آن استفاده کنند. خداوند در آیه 261 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند همانند بذری است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه‌ای یکصد دانه باشد که مجموعا از یک‌دانه هفتصد دانه برمی‌خیزد .

یک دیگ ساده؛ فقط همین!
نام واقف: خدیجه خسروی
محل وقف: خراسان جنوبی
نوع وقف: برای استفاده عموم مردم

وقف به غنی بودن و فقیر بودن نیست و کوچک و بزرگ ندارد. این یک شعار دینی برای وقف است که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما خدیجه خسروی به این شعار جامه عمل پوشانده و برای اینکه نیت خیر خود را اثبات کند، یکی از لوازم آشپزخانه خود را وقف کرده و در سازمان اوقاف و امور خیریه به ثبت رسانده. چه‌بسا این دیگ بتواند سهم مهمی در انجام کار‌های بزرگ داشته باشد. در وقف‌نامه این دیگ نوشته شده: «هر کسی بخواهد می‌تواند از این دیگ استفاده کند». یعنی هر کسی به دیگ نیاز داشته باشد می‌تواند از این موقوفه استفاده کند و مسئولان مربوطه هم باید دیگ را در اختیار او قرار دهند.

دانشگاه ربع رشیدی
نام واقف: خواجه رشید‌الدین فضل‌الله همدانی
محل وقف: تبریز
نوع وقف: برای دانشجویان

این موقوفه یک شهرک دانشگاهی بزرگ است که خواجه رشید‌الدین فضل‌الله همدانی آن را وقف کرده و در سازمان یونسکو هم به ثبت رسیده. دانشگاه ربع رشیدی نخستین کالج رسمی ایران در تبریز است. خواجه رشید‌الدین در دوران وزارت از زمین‌های بایر خود در دامنه کوه‌های سرخاب وقف کرد و وقف‌نامه آن نیز موجود است. اگر‌چه اکنون از رونق گذشته این موقوفه خبری نیست اما دانشگاه ربع رشیدی در زمان خود یکی از مهم‌ترین مراکز دانشگاهی و فرهنگی دنیا محسوب می‌شد. در این مجموعه آموزشی علاوه بر دانشگاه علوم تخصصی، بیت‌التعلیم (مرکز آموزش کودکان)، مرکز آموزش حرف‌ و مشاغل، دارالشفا (مجموعه‌ای از داروخانه‌های بزرگ و بیمارستان‌های تخصصی) و همچنین خانقاه (محل عبادت صوفیان) پیش‌بینی شده بود.

مجموعه زمین‌های وقفی
نام واقف: مرحوم عتیقی
محل وقف: ایران، سراسری
نوع وقف: برای میهمانان امام هشتم

آستان قدس رضوی موقوفه‌های زیادی دارد که باید در فرصتی جداگانه به آنها پرداخت اما یکی از وقف‌های متفاوت آستان قدس رضوی مجموعه زمین‌هایی است که توسط مرحوم عتیقی برای زائرین امام هشتم وقف شده. سال ۹۳۱ مرحوم عتیقی زمین‌های زیادی را در مسیر خراسان برای ساخت میهمانسرا وقف کرد. سند وقف این زمین‌ها در فهرست موقوفات آستان قدس رضوی به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موقوفه ویژه میهمانسرا ثبت شده. موقوفاتی که به‌منظور میهمانسرا وقف شده در گستره جغرافیایی وسیعی است که عبارتند از: مشهد، چناران، گرگان، بابل، یزد، خوی، تربت حیدریه، کاشمر، جاغرق، قوچان، نیشابور و اردبیل که بیشترین آنها در مشهد و چناران است.

سهام کارخانه پروفیل
نام واقف: سید‌علی موسوی
محل وقف: خراسان جنوبی
نوع وقف: برای بیماران سرطانی

وقف‌ فقط به خانه و زمین منحصر نمی‌شود. برخی افراد منافع اقتصادی را هم وقف می‌کنند. مثل سیدعلی موسوی که یکی از سهامداران کارخانه لوله و پروفیل است بخشی از سهام خود را وقف بیماران سرطانی کرده. این وقف که در سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ثبت شده برای درمان بیماران سرطانی است. البته سود این سهام هم وقف شده و عواید آن باید در راستای وقف‌نامه صرف شود.

‌حمام خسرو آقا
نام واقف: خسرو‌ آقا
محل وقف: اصفهان
نوع وقف: ‌برای ‌نوشتن کتاب

کسی که از اصفهان و نقش جهان گذشته باشد حتما حمام خسرو‌ آقا را دیده. یکی از وقف‌های عجیب ثبت شده درآمد حاصل از این حمام است. در وقف‌نامه این حمام آمده: «درآمد به‌دست آمده از آن برای کتابت و نسخه‌برداری کتاب استفاده‌ شود». اگرچه در این وقف‌نامه نوع کتاب‌ها نیامده اما آنچه ‌مشهود است از‌‌ همان اول تولیت این حمام موقوفه به‌دست اندیشمندان و علمای برجسته بوده تا با ‌صلاحدید آنها در‌آمد این حمام خرج شود. در عهد صفوی که وقف‌های زیادی برای نسخه‌برداری کتاب‌ها شده بود، این مورد یکی از عجیب‌ترین آنهاست. خوب است بدانید علامه مجلسی تولیت این موقوفه را بر‌عهده داشت و یکی از کتاب‌های خود را به‌نام «ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار» با درآمد این حمام نسخه‌برداری کرده. البته آثار گرانبهای دیگری از درآمد این موقوفه فراهم شده که در کتابخانه‌ها موجود است و می‌توان از وقف‌نامه‌های موجود در انتهای کتاب‌ها آنها را شناسایی کرد.

وقف برای آزاد‌سازی اسرای مسیحی
م واقف: ناشناس
محل وقف: دمشق، سوریه
نوع وقف: برای اسرای مسیحی

در فرهنگ اسلامی ما علاوه بر وقف، سنت‌های اخلاقی دیگری نیز وجود دارد که از اهمیت خاصی برخوردارند. جوانمردی یکی از صفات‌ اخلاقی است که در اسلام بیش از هر دین دیگری مهم شمرده شده. جالب اینکه ‌ابن بطوطه، جهانگرد معروف مسلمان در یکی از سفرنامه‌های خود به آمیخته شدن وقف با آئین جوانمردی اشاره کرده و بعد ماجرای وقف سرمایه یک مسلمان برای آزادی اسرای مسیحی را نقل می‌کند. گویا این فرد مسلمان علاوه بر این وقف‌های مختلفی مانند مسجد، مدرسه و بیمارستان انجام داده است. او با چنین وقفی قصد داشت مسیحیان را با اسلام آشنا کرده و به‌نوعی آنها را به دین حق دعوت کند..... / yjc.ir