اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدخدایی: حامیان موسوی و کروبی در انتخابات رد صلاحیت می‌شوند



 

کدخدایی: حامیان موسوی و کروبی در انتخابات رد صلاحیت می‌شوند

 

 

باشگاه خبرنگاران نوشت: عباسعلی کدخدایی، بیست و پنجم بهمن را پایان فتنه و یکدست شدن فضای سیاسی کشور دانست و گفت: حوادث ۲۵ بهمن آمریکایی- اسرائیلی بودن فتنه ۸۸ را بر همگان آشکار ساخت و آن تعدادی از نخبگان و چهره‌های سیاسی که سکوت کرده بودند اعلام موضع کردند و موجی از وحدت و همگرایی در میان چهره‌های جریان‌های سیاسی و مردم برای مقابله با فتنه‌گران و کوتاه کردن دست ایادی داخلی دشمنان نظام و انقلاب به وجود آمد.

 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فتنه‌گری در دوران پس از انتخابات سال ۸۸ جزو معیارهای قانونی انتخابات برای تعیین صلاحیت نامزدهاست، افزود: افراد، گروه‌ها، احزاب یا جریان‏های سیاسی که در فتنه ۸۸ نقش‌آفرینی کردند یا هرگونه ارتباطی با آن داشتند و از حمایت و همراهی خود با جریان نفاق دریغ نکردند نمی‌توانند در انتخابات فعالیت داشته باشند.../باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
تأیید و رد صلاحیت های نامزدهای انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان درباره صلاحیت موسوی و کروبی در انتخابات آینده



در نشست خبری امروز تشریح شد:

توضیحات کدخدایی درباره ایرادات اصلاحیه قانون انتخابات و صلاحیت سران فتنه

سخنگوی شورای نگهبان به برخی از ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که از جمله این ایرادات می‌توان به برخی از اختیارات و وظایف هیات اجرایی انتخابات که در این اصلاحیه گنجانده شده است اشاره کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خود با خبرنگاران، در ابتدا با گرامیداشت و تبریک 9 دی گفت: ملت ایران همواره در صحنه‌های مختلف انقلاب در راستای دفاع از انقلاب و آرمان‌های آن حضور داشته‌اند و در حماسه 9 دی نیز با حضور باشکوه خود با میثاق‌های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند و این حضور باشکوه، پایانی بر فتنه 88 بود.

وی همچنین فرارسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی را تسلیت گفت.

سخنگوی شورای نگهبان پس از سخنان ابتدایی خود به برخی از مصوبات شورای نگهبان از جمله مصوبات مربوط به ایرادات این شورا به برخی ماده‌های اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان ایراداتی را به اصلاح قانون انتخابات وارد دانسته ولی هنوز پاسخ رسمی خود را به مجلس شورای اسلامی ارسال نکرده است و احتمالا این بررسی‌ها در چند روز آینده نهایی و به مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح ارسال می‌شود.

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: طرح اصلاح قانون انتخابات از مدت‌ها پیش در دستور کار مجلس بود و در مورد دو ماده آن یعنی ماده 35 و 31 مباحثی مطرح بود که در مورد ماده 35 با توجه به نظر صریح شورای نگهبان که در مورد مصوبات مشابه اعلام شده بود و به مجلس نیز اعلام کرده بود، مجلس از اصلاح این ماده صرف‌نظر کرد و ماده فعلی که در قانون حاکم است، پابرجا ماند. در مورد ماده 31 نیز که بندهای مختلفی دارد، بعضا مواردی آمده که ایراداتی به آن وارد است.

وی در ادامه به برخی از این ایرادها اشاره کرد و گفت: در یکی از تبصره‌های ماده 4 پیش‌بینی شده که معتمدینی برای هیات مرکزی اجرایی انتخاب شود ولی در قانون فعلی شرایطی برای معتمدین در نظر گرفته شده که در اصلاحیه این شرایط نبوده و شورای نگهبان تاکید داشت که این شرایط در قانون فعلی نیز گنجانده شود. در تبصره 8 ماده 4 نیز اصلاح عبارت تایید نهایی صحت انتخابات پس از تایید هیات اجرایی بر عهده شورای نگهبان است، ابهام تداخل در وظایف شورا را داشت که باید این موضوع نیز اصلاح شود.

کدخدایی همچنین به تبصره 9 ماده 4 در ارتباط با برخی از وظایف هیات اجرایی انتخابات اشاره و اظهار کرد: در این تبصره آمده که هیات اجرایی وظایف ستاد انتخابات را در چارچوب قوانین و مقررات مشخص کند که این نیز با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و شورا معتقد است که مشخص کردن وظایف ستاد انتخابات کشور بر عهده این هیات نیست.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین به تبصره 10 ماده 4 نیز ایراداتی وارد دانست و خاطرنشان کرد: این تبصره مغایر با اصل 60 است، چراکه اختیارات دولت را محدود می‌کند.

وی در ادامه با برشمردن برخی دیگر از این ایرادها گفت: ما این ایرادات را به مجلس شورای اسلامی ارسال نکردیم چراکه بررسی نهایی به اتمام نرسیده است و ظرف روزهای آینده این ایرادات را ارسال می‌کنیم.

کدخدایی در ادامه، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

خبرنگاری گفت که "روز پنجشنبه رییس‌جمهور، وزیر بهداشت را برکنار کرد و با این برکناری تعداد وزرایی که از کابینه دهم جدا شده‌اند به 9 تن رسیده است که البته برخی از این وزرا بر اساس ادغام وزارتخانه‌ها از دولت جدا شده‌اند و مطابق اصل 136 قانون اساسی اگر کابینه به نصف برسد باید کابینه بار دیگر رای اعتماد بگیرد؛ آیا این ادغام‌ها نیز در مورد این موضوع در نظر گرفته می‌شود یا نه؟" که کدخدایی پاسخ داد: طبق قانون، هرگاه نیمی از وزرا تغییر کنند باید کابینه رای اعتماد مجدد بگیرد و در این مورد باید تشخیص مصداقی داشت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: من در حال حاضر در موقعیتی نیستم که بخواهم در مورد سوال شما که آیا کابینه به نصف رسیده است یا نه اظهارنظر کنم و آنچه که فعلا از اقدامات برمی‌آید، فکر می‌کنم همچنان به نیم نرسیده که نیازمند اخذ رای اعتماد باشد ولی من در این ارتباط حساب و کتاب نکردم. در مورد بحث ادغام نیز که اشاره کردید، تاکنون در این‌باره نظری از شورای نگهبان نخواسته‌اند و اگر از شورای نگهبان نظر بخواهند، این شورا اعلام نظر می‌کند ولی درخواستی تاکنون نشده است که نسبت به آن بخواهیم اظهارنظر کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این مطلب که "طبق ایراد شورای نگهبان، مشخص کردن وظایف ستاد انتخابات از عهده هیات اجرایی مرکزی انتخابات خارج شده است؛ تبصره 9 ماده 4 دارای چه کارآیی است و با توجه به اصلاح صورت گرفته به نظر می‌رسد که اصلاح قانون انتخابات بی‌اثر شود"، گفت: موارد دیگری در اصلاحیه قانون انتخابات آمده است که همچنان باقی است و با ایرادات شورای نگهبان مواجه نشده است.

وی همچنین به بحث هیات اجرایی مرکزی انتخابات اشاره کرد و افزود: طبق آنچه از قبل در مورد این هیات در نظر گرفته شده بود، این هیات، تقنینی و اجرایی نیست و پیش‌بینی اولیه این بود که هیات نقش هماهنگ‌کننده داشته باشد ولی اینکه این هیات بخواهد وظایف ستاد انتخابات را تعیین کند، دخالت در وظایف اجرایی وزارت کشور خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره وظایف هیات اجرایی انتخابات گفت: هرآنچه در قانون آمده، پس از رفع ایراداتی که به آن وارد شده است، جزو وظایف این هیات خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کدخدایی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، در برابر این پرسش که "شما در مصاحبه‌ای اعلام کرده بودید برگزاری انتخابات را جزو امور اجرایی نمی‌دانید؛ آیا امکان دارد در این‌باره بیشتر توضیح بدهید؟" پاسخ داد: آنچه که من در آن مصاحبه اعلام کردم نظر شخصی من بوده است، چراکه انتخابات از ابتدای انقلاب کاری است که مردم مکلف آن بوده‌اند و در واقع هیات اجرایی و نظارت از بین مردم انتخاب می‌شود و طبق قانون انتخابات که در دهه 60 تدوین شده است، اعضای دیگری از قوای دیگر از جمله دادستانی نیز در آن حضور دارند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: برداشت من این است که نفس برگزاری انتخابات، کار اجرایی نیست؛ گرچه مدیریت و پشتیبانی آن کار اجرایی است. در اصلاحیه قانون انتخابات نیز به مواردی که دخالت در کار اجرا بوده، ایراداتی گرفته شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارنظر اخیر دبیر شورای نگهبان در مورد سران فتنه و حضور آنها در انتخابات و همچنین انتقادات یکی از نمایندگان مجلس به این اظهارنظرها و بیان اینکه شورای نگهبان نمی‌تواند موسوی و کروبی را ردصلاحیت کند، چون هیچ دادگاهی علیه آنها حکم نداده است، اظهار کرد: من در مصاحبه دیگری پاسخ این موضوع را دادم اما آنچه که از قانون استنباط می‌شود این است که احراز صلاحیت بر عهده شورای نگهبان است و نیازمند رای دادگاه و محاکم قضایی نیست.

کدخدایی افزود: البته رای محاکم قضایی در مورد کسی که محکومیت داشته باشد در بررسی صلاحیت مورد توجه قرار می‌گیرد ولی همان‌طور که گفتم احراز صلاحیت کاندیداها بر عهده شورای نگهبان است و شورا در این مورد اعلام نظر می‌کند و در قانون اساسی و قانون عادی نیز این موضوع هست و این برداشت اشتباهی است که اگر از سوی محاکم قضایی رای صادر نشده، شورا نمی‌تواند در مورد صلاحیت تصمیم بگیرد. در اینجا بحث احراز صلاحیت است نه صدور رای محکومیت.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "با توجه به اینکه کسی ثبت‌نامی نکرده آیا اینگونه اظهارنظرها در مورد اشخاص از جمله موسوی و کروبی درست است یا نه؟" گفت: ما در مورد اشخاص و مصدایق اعلام نظر نکردیم. چه کسی در مورد مصادیق و اشخاص اظهارنظر کرده است؟ هنوز در مورد افراد اظهارنظری نشده و نخواهد شد و این به زمان بعد از ثبت‌نام موکول می‌شود که شورای نگهبان در آن موقع نظر رسمی خود را اعلام می‌کند و در بررسی‌هایمان وضعیت افراد ملاک است که در تطبیق با قانون اساسی و عادی مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که "گفته می‌شود قرار است معاون اول رییس‌جمهور در آستانه انتخابات به عنوان وزیر کشور انجام وظیفه کند؛ نظر شورای نگهبان در این ارتباط چیست؟" گفت: هیچ نظری در این ارتباط نداریم و سوال مربوط به شورای نگهبان نیست.

وی همچنین در مورد مباحث مربوط به هیات یازده نفره هیات اجرایی اظهار کرد: اصل هیات باقی است؛ البته در مورد برخی از حدود و اختیارات آن شورای نگهبان در بررسی‌های خود ایراداتی را وارد دانست و مجلس بعد از دریافت نظر شورا باید اصلاحاتی در مورد آن انجام دهد.

کدخدایی با بیان اینکه "بیشتر حدود و اختیارات این هیات مربوط به مباحث هماهنگی است"، اظهار کرد: ایرادات گرفته شده به قانون انتخابات، در دو - سه روز آینده به صورت رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان درباره قانون بیمه بیکاری که از سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است، اظهار کرد: من در مورد وضعیت آن در حال حاضر بی‌اطلاع هستم، چراکه در دستور کار مجمع قرار دارد./ایسنا