اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدام یک قرمز می پوشند، آندو یا برانکو؟


برخلاف تصوری که وجود داشت، سفر رویانیان به دبی کاملا ورزشی است. مدیرعامل پرسپولیس به دبی رفته تا برای نیم فصل مشکلات تیمش را حل کند.

تماشا: برخلاف تصوری که وجود داشت، سفر رویانیان به دبی کاملا ورزشی است. مدیرعامل پرسپولیس به دبی رفته تا برای نیم فصل مشکلات تیمش را حل کند. درباره علت حضور او در دبی هم دو شایعه وجود دارد.

شایعه اول از داخل باشگاه منتشر شده. گفته می شود این سفر مربوط به مذاکره مستقیم رویانیان با آندرانیک تیموریان است. ظاهرا آندو که پیشنهاد اولیه پرسپولیس را رد کرده بود، حاضر شده پای میز مذاکره بنشیند.

در صورت صحت این شایعه، پیشنهاد مالی پرسپولیسی ها به آندو باید سنگین باشد. رقمی که باید رضایتنامه باشگاه الخریطیات را هم به آن اضافه کرد. تیموریان با خریطیات قراردادی در حدود 2/5 میلیون دلار امضا کرده بود که هزینه جدا شدنش را بالا می برد.

با این همه خبر می رسد که رویانیان محل مذاکرات را هم دبی انتخاب کرده تا خبرش به جایی درز نکند. البته پیشنهاد پرسپولیس به آندو تازگی ندارد. از ابتدای فصل رویانیان چند بار سعی کرده است او را به پرسپولیس بیاورد. جواب تیموریان هم هر بار منفی بوده که به نظر می رسد به خاطر سابقه بازی اش در استقلال باشد.

شایعه دیگر برای علت سفر رویانیان به دبی مذاکره او با برانکو ایوانکوویچ برای سرمربیگری پرسپولیس است. منابع نزدیک به این سرمربی خبر داده اند که او منتظر پیشنهاد از ایران است، مسئله ای که خودش هم تایید کرده. به نظر می رسد که رویانیان از چند وقت قبل به فکر روزهای بد در نیم فصل افتاده و چنین مذاکراتی را استارت زده.

پرسپولیس در هفته های گذشته شرایط خوبی نداشت و شاید مذاکرات از همان زمان شروع شده باشد. رویانیان اما در این هفته ها از ژوزه حمایت کرده و احتمال جذب برانکو کم می شود.

با این شرایط در صورت بد بودن نتایج آینده پرسپولیس باید منتظر قطع حمایت های مدیرعامل باشگاه از ژوزه بود. برانکویی که تیم ملی را به جام جهانی رسانده و ایرانی ها خاطره خوبی از او دارند، گزینه ای که به نظر می رسد رویانیان در آب نمک خوابانده است.


ویدیو مرتبط :
به‌نظر شما هندی‌ها چه کفشی می‌پوشند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایرانی ها روی فرش قرمز چه می پوشند؟



اخبارفرهنگی - ایرانی ها روی فرش قرمز چه می پوشند؟

اگر بازیگر، کارگردان یا هر عامل سینمایی دیگری باشید که می خواهد در یک جشنواره بین المللی یا حتی ملی شرکت کند، چه زن باشید و چه مرد، اولین چیزی که باید نگرانش شوید، این است که «چی بپوشم؟».

اگر بازیگر، کارگردان یا هر عامل سینمایی دیگری باشید که می خواهد در یک جشنواره بین المللی یا حتی ملی شرکت کند، چه زن باشید و چه مرد، اولین چیزی که باید نگرانش شوید، این است که «چی بپوشم؟» همه می دانیم که یکی از بخش های جانبی تمام این جشنواره ها لباس های شرکت کنندگان روی فرش قرمز است و عده زیادی طراح لباس و منتقد این صنعت دست ها را زده اند زیر چانه تا در مورد همه چیز نظر بدهند و مو را از ماست بکشند. این موضوع هر چند در ایران کمرنگ است ولی خب باز هم بی اهمیت نیست. فقط به خاطر فرهنگ و اعتقادات موجود کار حساس تری است.

لیلا حاتمی تا امروز تنها کسی است که با لباس هایی دوست داشتنی در جشنواره های بین المللی ظاهر شده. در عین این که بسیاری انتخاب های او را برای پوشش شیک و در عین حال پوشیده می ستایند، عده ای هم هستند که لباس های او را دوست نداردند و از طراحی و شکل آن ایراد می گیرند؛ با اینحال به نظر می رسد تعداد موافقان او بیشتر از مخالفانش است. فعلا که او تنها هنرپیشه ایرانی است که نوع پوشش اش مورد توجه خبرگزاری ها و سایت های طراحی لباس بین المللی قرار گرفته است.

در جشنواره کن سال 2012، لباس او جزو 10 لباس برتر جشنواره بود و سایت استایل نوع پوشش او را در مراسم مختلف به عنوان modest fashion (مد همراه با حیا) معرفی و از او با عباراتی چون تجسم وقار، باشکوه و سنتی یاد کرد.

لباسی از سال های دور
لباسی که لیلا حاتمی در جشنواره کن امسال بر تن کرد، متعلق به 180 سال پیش است. باورتان نمی شود؟ ولی خب حقیقت دارد. لباس متعلق به خانواده شاه حسینی است. دو هفته قبل از مراسم، لیلا حاتمی با مهرنوش شاه حسینی که طراح لباس است تماس گرفت تا با او در مورد انتخاب لباسش برای جشنواره صحبت کند. او گفت که چندین پیشنهاد از طراحان خارجی داشته اما ترجیح می دهد با پوششی کاملا ایرانی و پوشیده در جشنواره ظاهر شود.

اخبار,اخبارفرهنگی,فرش قرمز

طبق گفته مهرنوش شاه حسینی به خبرگزاری ها این لباس مدت 180 سال است که در خانواده آنها نگهداری شده و مادر خانم شاه حسینی به خاطر ارادت خاصی که به لیلا حاتمی و خانواده او دارد، این لباس را در اختیار او گذاشت که یکی از زیباترین نمونه های هنر «نَقَده دوزی» است و طلای روی لباس، خالص است.

قدمت این هنر تزیین لباس به زمان هخامنشیان برمی گردد و با استفاده از نخ های فلزی که به صورت پهن تابیده شده اند، انجام می گیرد. مارکوپولو از این هنر در عهد صفویان یادکرده است و هنوز هم در بخش هایی از ایران می شود رد پایش را دید.

این لباس برای اندکی تنظیم و پوشش بیشتر به فاطمه حاتمی سلطانی، خیاط مورد اعتماد مهرنوش شاه حسینی سپرده شد اما در ترکیب اصلی لباس کوچکترین تغییری ایجاد نشده است. نتیجه کار همانی شد که بر تن لیلا حاتمی در جشنواره دیدیم؛ یک لباس زیبای اصیل و پوشیده ایرانی.

لباس ایرانی برتر
در جشنواره کن دو سال پیش نیز، لباس سفید و مشکی لیلا حاتمی با گل رز قرمز روی کمر، بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پایان جشنواره به عنوان یکی از 10 لباس برتر در کنار لباس بازیگران دیگری مثل نیکول کیدمن و شریل کول انتخاب شد.

اخبار,اخبارفرهنگی,فرش قرمز

این بار هم لیلا حاتمی زیبایی را از طراحان کشور خودمان جسته بود. لباس زیر نظر سیبا امیرسرداری در خیاط خانه لیلا لطیفی طراحی و دوخته شده بود و زیورآلات او ساخت مریم مظفریان بود. او در آن سال جایزه بزرگ کن را به متئو گارونه، کارگردان ایتالیایی اهدا کرد و تسلطش به زبان فرانسه را به همه یادآور شد.

برندهای اروپایی برای هنرمندان ایرانی

اخبار,اخبارفرهنگی,فرش قرمز

دو برند مشهور زنیا و اسکادا، طراحان لباس عوامل «جدایی نادر از سیمین» برای مراسم اسکار بودند. این پیشنهاد نمایندگان ایرانی این برندها بود و جالب اینجاست که زنیا و اسکادا به شدت از این پیشنهاد استقبال می کنند. نماینده زنیا در منطقه فیلم «جدایی نادر از سیمین» را قبل تر دیده بود و به شدت فیلم و دو هنرپیشه اصلی اش را تحسین می کرد. زنیا کت و شلوارهای اصغر فرهادی و پیمان معادی را در پاریس طراحی کرد و به ایران فرستاد و اسکادا هم که اصرار داشت در طراحی لباس یا آکسسوار لیلا حاتمی نقشی داشته باشد، طراح لباس او بود؛ همان لباس معروف آبی خیلی روشن که باز هم دوستداران و دوست نداران! زیادی داشت.

بی خیال طراح!

اخبار,اخبارفرهنگی,فرش قرمز

نیکی کریمی نیز بارها در جشنواره های بین المللی حضور پیدا کرده و چند سال قبل در کن نیز جزو هیئت داوران بوده است. با اینحال به سختی می توان خبری در مورد جزییات انتخاب لباس های او و اینکه برنامه خاصی پیش از طراحی شدن داشته یا نه پیدا کرد اما عکس های موجود از او در جشنواره های بین المللی نشان می دهد که نیکی کریمی هم در اتخاب رنگ و نوع پوشش تلاش خود را برای نزدیک ماندن به اصالت ایرانی کرده است.


بالاخره بعد از چند سال...

اخبار,اخبارفرهنگی,فرش قرمز

زمستان گذشته آنا ثانی، طراح لباس مریلا زارعی برای جشنواره فجر گفت که او در لباس های بلند و تیره احساس امنیت می کند. البته از انتخاب های او در چند جشنواره خارجی می توان متوجه این ترجیح شد. لباس او در جشنواره فجر امسال جالب بود. خیلی بهتر از لباسی که در برلین برای اکران فیلم «درباره الی ...» پوشیده بود. به نظر می رسد بعد از چندین سال توانسته انتخابی بلند، تیره و در عین حال قشنگ داشته باشد.

سادگی با خالق بچه های آسمان
البته پیشینه حضور ایرانی ها در جشنواره های بین المللی به سال های قبل تر برمی گردد. مجید مجیدی در سال 77 به خاطر فیلم «بچه های آسمان» که یکی از نامزدهای بهترین فیلم خارجی بود، حضور پیدا کرد. او با یک کت و شلوار معمولی بدون پاپیون یا دستمال گردن و آکسسوارهایی شبیه به این در مراسم ظاهر شد. به همین سادگی. پیدا کردن عکسی با کیفیت مناسب از این حضور ساده در فضای مجازی دشوار است.

اخبارفرهنگی - مجله چلچراغ