اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدام یک از اصلاح طلبان کاندیدا شدند؟


رئیس و اعضای شاخص فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم کاندیدا شدند.

رئیس و اعضای شاخص فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم کاندیدا شدند.

رئیس و اعضای شاخص فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی برای شرکت در انتخابات مجلس نهم، به همراه جمعی از فعالان دیگر جریان اصلاحات کاندیدا شدند.

 محمدرضا تابش رئیس فراکسیون اقلیت،‌ داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت، حجت‌الاسلام علیخانی عضو ارشد فراکسیون، مصطفی کواکبیان عضو ارشد فراکسیون، محمدرضا خباز ارشد عضو فراکسیون، امیر طاهرخانی عضو ارشد فراکسیون، علیرضا محجوب عضو فراکسیون و مجید نصیرپور عضو فراکسیون برای شرکت در انتخابات رقابت بزرگ اسفند 90 ثبت‌نام کرده‌اند.  

گفتنی است که برخی اصلاح‌طلبان مجلس همانند مسعود پزشکیان که در رأس بهداشت دولت اصلاحات قرار داشت نیز برای حضور در انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام کرده‌اند.

براساس اعلام وزارت کشور در پایان روز نهم دی، مجموعاً ۵۲۸۳ نفر برای شرکت در رقابت بزرگ اسفندماه 90 ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان، ۳۹۰ داوطلب، زن و مابقی مرد هستند.


منبع: فارس



ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موتور اصلاح‌طلبان روشن شد /یک کاندیدا از خارج از کشور می‌آید؟



موتور اصلاح‌طلبان روشن شد 

خبری در راه است، اصلاح‌طلبان از خلوت به جلوت راه می‌یابند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این‌بار رسانه‌های اصولگرا نیستند که نسخه‌پیچی‌های آنچنانی کنند و از جلسات غیرعلنی سخن بگویند و اسامی ابداعی و نامتعارف به‌کار ببرند. موتور اصلاح‌طلبان دیگر نه در رسانه‌های اصولگرا که در اتاق شیشه‌ای اصلاح‌طلبان روشن است، گویا قرار است چرخ‌دهنده‌ها به حرکت درآیند و چراغ اصلاح‌طلبی یک‌بار دیگر در سپهر سیاسی به تلألو درآید.

سه سال و اندیست که به‌جای جلسات و گردهمایی‌های حزبی و طیفی و جناحی، دیدارهای عمومی اصلاح‌طلبان تنها محدود و محصور در مجالس ختم و مراسم عروسی بود و مجال هم‌اندیشی درباره مسائل روز و ارائه نظرات و طرح دیدگاه‌های هماهنگ و منسجم این جریان سیاسی مهیا نبود. طرفه آنکه در طول این مدت عده‌ای از خلأ به‌وجودآمده بهره جسته و پرچم اصلاح‌طلبی را مصادره به مطلوب می‌کردند و در لفافه این عنوان خود را در فضای سیاسی مطرح می‌ساختند.

آنان که در بهترین حالت ممکن تنها بخش قلیل و بسیار کوچکی از اصلاح‌طلبان را شامل می‌شدند، نام همایش‌های خود را گردهمایی اصلاح‌طلبان می‌گذاشتند اما بالاخره روز گذشته یگانه مرجع موثق و مورد اجماع اصلاح‌طلبان که متشکل از تمامی احزاب و تشکل‌های این جریان سیاسی است سکوت را شکست و سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام داشت: مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان در روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود؛ مجمعی که بنابر گفته نجفقلی حبیبی با حضور تمامی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و احزاب و جریان‌های منتسب به این نحله سیاسی برگزار می‌شود. با این اوصاف این گردهمایی نه‌تنها در طول بازه زمانی پس از انتخابات سال 88 مسبوق به سابقه نبوده که به طریق اولی با نگاه به سیر تحولات این جریان در چند سال قبل‌تر از آن هم بی‌بدیل است.

راهبرد نهایی حضور فعال در عرصه سیاسی

در طول چند ماه اخیر اصلی‌ترین پرسشی که نقل محافل و گعده‌های سیاسیون بوده و در فضای عمومی هم زمزمه‌های آن شنیده می‌شده، چگونگی کنش اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی با توجه به شرایط و الزامات موجود بوده و حرف و حدیث‌هایی درباره آن شنیده شده است. این موضوع تنها محدود و محصور به طیف‌های درون‌گفتمانی اصلاح‌طلبان نبوده و با توجه به حجم واکنش‌ها می‌توان آن را دغدغه اصلی اصولگرایان نیز به‌شمار آورد.

از طرح شرط و شروط سیاسی گرفته تا خط و نشان کشیدن برای رقیب در جبهه مقابل و از ارائه راهبردهای مختلفی چون سکوت و کناره‌جویی تا پویایی و تحرک در درون اصلاح‌طلبان مطرح بوده، در همین راستا نجفقلی حبیبی بالاخره از رویکرد نهایی و غایی این جریان سیاسی پرده برداشت و عنوان کرد که در جلسه روزگذشته این تشکل مساله حضور فعال اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی از تصویب این مجموعه گذشته و به شورای سیاسی ابلاغ شده است.

با توجه به سخنان قبلی وی که در آن اشعار داشته بود جلسات متعدد و منظمی درخصوص اتخاذ راهبرد جریان اصلاح‌طلبی انجام گرفته این تصمیم را می‌توان حاصل خردجمعی اضلاع و اجزای این تشکل دانست و آن را فصل‌الخطابی برای برون‌رفت از سردرگمی این تشکل سیاسی به‌شمار آورد.

همایش بزرگ با مشارکت تمامی تشکل‌ها

نجفقلی حبیبی نخستین دستاورد این اجماع برای فعال‌سازی جریان سیاسی اصلاح‌طلبان را تشکیل مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان عنوان و خاطرنشان کرد: در جلسه شورای هماهنگی مقرر شد تا مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه، پس از ماه‌های محرم و صفر در تهران برگزار شود. جلسه‌ای که اذهان عمومی برای یادآوری نمونه مشابه آن باید بسیار به عقب بازگردند و خاطرات سیاسی خود را مرور کنند.

پس از رویدادهای سال 88 حضور این جریان سیاسی در عرصه عمومی محدود و محصور شد اما نکته جالب توجه آن است که این موضوع عقبه دیرین‌تری هم دارد و چنین همایشی با این دایره شمول و گستردگی با بروز اختلافات در میان اجزای این جناح در طول بیش از یک دهه اخیر کم‌‌سابقه بوده و شاید بتوان گفت شرایط پیرامونی و مضیقه‌ها باعث شده که برای برون‌رفت از چالش‌ها انسجام و اتحاد فراموش‌شده دوباره احیا شود.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد این تشکل اکنون که تصمیم به حضور فعال در عرصه سیاسی گرفته قصد ندارد بازیگر حاشیه‌ای و منفعل باشد و می‌خواهد با تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود پا به عرصه بگذارد و هدف‌گذاری مشخصی را برای نیل به جایگاه سیاسی مطلوب درنظر دارد./روزنامه آرمان

یک کاندیدا از خارج از کشور می‌آید؟

در تازه‌ترین اظهارنظر اصلاح‌طلبان درباره نامزد احتمالی شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92،‌محمدرضا راه چمنی دبیركل حزب تازه تاسیس وحدت و همكاری ملی ایران اعلام كرد كه نامزدشان از خارج از كشور می‌آید.

راه چمنی كه با آریا گفت‌وگو می‌كرد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر ما یک موردی سراغ داریم که ایشان در خارج از کشور حضور دارند. این شخص در حالی که گرایش اصلاح‌طلبانه دارد اما مستقل است و سابقه کار اجرایی و وزارت نیز دارد لذا با توجه به سوابق بسیار روشن ایشان و البته از آنجایی که در درگیری‌های سیاسی نیز نبوده بنابراین نمی‌توانند تخریبش کنند بنده معتقدم این چهره می‌تواند جوانان،نخبگان و نیروهای ارزشی نظام را به خود جذب کند.

راه چمنی درباره کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی نیز گفت:از آنجایی که خاتمی بنا ندارد کاندیدا شود لذا بنده در این خصوص نظری ندارم البته اگر ایشان وارد صحنه شود مقبولیت خوبی خواهد داشت اما با این وجود از حالا نمی‌توانیم قضاوت کنیم این مقبولیت در چه حدی باشد./تابناک