اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدام کشورها بیشترین روزنامه نگار زندانی را دارند؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کدام کشورها بیشترین روزنامه نگار زندانی را دارند؟

استفاده از اتهامات "تروریستی" و "توهین به حکومت" علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران منتقد یکی از دلایل افزایش زندانی شدن روزنامه نگاران در جهان است.تعداد روزنامه نگاران زندانی در سال 2012 در جهان به رقم 232 نفر رسید و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت شبکه الجزیره، کمیته بین المللی حمایت از روزنامه نگاران (cpj) با انتشار گزارشی اعلام کرد این رقم نسبت به سال 2011 میلادی نشان دهنده افزایش 50 نفری روزنامه نگاران زندانی است.

آمار اعلام شده برای سال 2012 شامل افرادی است که در روز اول دسامبر 2012 (ماه جاری) پشت میله های زندان بودند. این آمار شامل روزنامه نگاران زندانی که در سال جاری میلادی آزاد شدند نمی شود.

ترکیه با داشتن بالاترین تعداد روزنامه نگاران زندانی، در راس این فهرست قرار دارد.کشور چین هم در این زمینه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

سوریه و عربستان سعودی نیز در میان 10 کشور نخست این فهرست قرار دارند.

وضعیت روزنامه نگاران زندانی

این گزارش اضافه می کند: 118 نفر از همه روزنامه نگاران زندانی در جهان در رسانه های اینترنتی،  77 نفر در مطبوعات و بقیه در بخش رادیو، تلویزیون و ساخت فیلم فعالیت می کردند.

کمیته بین المللی حمایت از روزنامه نگاران که مقر آن در نیویورک است اضافه کرد: زندانی شدن روزنامه نگاران در سال 2012 به رکورد جدیدی رسید.  استفاده از اتهامات "تروریستی" و "توهین به حکومت" علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران منتقد یکی از دلایل ثبت این رکورد است.

همچنین زندانی شدن روزنامه نگاران در ترکیه و چین در افزایش ورود فعالان رسانه به زندان در سال 2012 نقش داشته است.

کمیته بین المللی حمایت از روزنامه نگاران این دو کشور را به سوء استفاده از قوانین مبهم یا قوانین مربوط به "مجازات دشمنان حکومت" برای ساکت کردن مخالفان سیاسی خود از جمله اعتراضات در اقلیت ها متهم کرد.

برپایه این گزارش، اتهامات تروریستی، خرابکاری و خیانت بیشترین استفاده را علیه روزنامه نگاران در سال 2012 داشت. در این سال حداقل 132 روزنامه نگار به این اتهامات دستگیر شدند.

رتبه بندی کشورها

براساس این آمار، ترکیه بدترین کشوری توصیف شده است که به زندانی کردن روزنامه نگاران می پردازد. در این کشور، 49 فعال رسانه زندانی هستند. مقامات ترکیه خبرنگاران و تحلیلگران کُرد را به اتهامات مربوط به تروریسم و روزنامه نگاران دیگری را به اتهاماتی که "توطئه علیه دولت" توصیف می شوند؛ دستگیر می کنند.

چین هم با داشتن 32 روزنامه نگار زندانی در جایگاه سوم قرار دارد که 19 نفر آنها از مناطق اقلیت نشین تبت یا ایگور هستند و پس از اظهار نظر درباره بحران های نژادی در این مناطق بازداشت شدند.

این گزارش کشور اریتره را به عنوان بدترین نقض کننده قوانین محاکمه ها در جهان توصیف می کند و می نویسد: این کشور 28 روزنامه نگار را زندانی کرده است و با این رقم در جایگاه چهارم قرار می گیرد. آنها بدون هیچ محاکمه یا اعلام علنی اتهامشان، در زندان به سر می برند.

در جایگاه پنجم، در سوریه هم نیروهای حامی حکومت حداقل 15 روزنامه نگار را بدون اعلام علنی اتهام، زندانی کرده اند. مقامات سوریه از اعلام مکان و وضعیت این افراد خودداری می کنند.

سوریه و اریتره، روزنامه نگاران را در زندان های مخفی نگهداری می کنند و به آنها اجازه ارتباط و تعامل با وکلا یا خانواده هایشان را نمی دهند.

این گزارش نشان می دهد 63 روزنامه نگار در جهان بدون اعلام علنی اتهام آنها، زندانی هستند.

ویتنام هم با داشتن 14روزنامه نگار زندانی در جایگاه ششم قرار دارد و جمهوری آذربایجان و اتیوپی نیز به ترتیب با داشتن 9 و 6 فعال رسانه زندانی در جایگاه های 7 و 8 فهرست قرار دارند.

کشورهای ازبکستان و عربستان سعودی هر یک با داشتن 4 روزنامه نگار زندانی در رتبه 9 و 10 فهرست قرار گرفتند./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
روزنامه نگار روزنامه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه دو روزنامه‌نگار زندانی به رییس‌جمهور



روزنامه‌نگار زندانی , حسن روحانی

نامه دو روزنامه‌نگار زندانی به رییس‌جمهور

دونفر از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی شهرستان مهاباد که از اواسط اسفند 91 در زندان به‌سر می‌برند در نامه‌ای به حسن روحانی درخواست کردند پرونده‌شان مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

 در بخشی از این نامه آمده است: «در حالی‌که اطلاع‌رسانی، انتقاد و درخواست اجرای قانون، جزو کار روزنامه‌نگاری و فعالیت مدنی است.

 

بنابراین با‌توجه به خلق حماسه سیاسی توسط مردم و انتخاب حضرت‌عالی به‌عنوان رییس‌جمهوری، که شعار خود را رعایت حقوق شهروندی، اجرای فصل سوم قانون اساسی و اداره کشور از راه تدبیر و امید قرار داده‌اید و همچنین سخنان مقامات عالی نظام که سیاست کشور را جذب حداکثری و دفع حداقلی و رعایت مر قانون و حفظ حقوق شهروندی اعلام و بارها تاکید کرده‌اند که تمام کسانی که به قانون اساسی التزام دارند حق فعالیت و اظهارنظر دارند، خواهشمند است اقدامات و دستورات لازم را جهت بررسی پرونده و آزادی اینجانبان به وزرای محترم اطلاعات و دادگستری صادر فرمایید.

شش نفر از نمایندگان مجلس که از حوزه‌های انتخابی شهرستان‌های کرد‌نشین به مجلس راه یافته‌اند نیز با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری، از وی خواسته‌اند وضعیت پرونده دو روزنامه‌نگار فعال حقوق مدنی و کارگری در منطقه کردستان را بررسی کند./ایلنا