اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدام هاشمی رئیس مجلس خبرگان می شود؟


روز تعیین رییس مجلس خبرگان رهبری اعلام شد؛ ١٩ اسفند. تعیین این تاریخ شاید آغاز دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره رییس آینده مجلس خبرگان باشد. گمانه‌زنی‌هایی كه در آخرین دورها به دو نام ختم شده بود؛ آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی.

روزنامه اعتماد: روز تعیین رییس مجلس خبرگان رهبری اعلام شد؛ ١٩ اسفند. تعیین این تاریخ شاید آغاز دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره رییس آینده مجلس خبرگان باشد. گمانه‌زنی‌هایی كه در آخرین دورها به دو نام ختم شده بود؛ آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی.

 بعید است كه روز ١٩ اسفند این دو نام در مقابل یكدیگر رقابتی بر سر كرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری ترتیب دهند. اصلی نا‌نوشته این رقابت را به روزهای قبل از ١٩ اسفند موكول می‌كند. همه‌چیز باید قبل از آن مشخص شود و طبق عرف در روز ١٩ اسفند یك نفر از میان دو نامزد بالقوه، خود را كاندیدای ریاست خواهد كرد. مگر اینكه اتفاق خاصی بیفتد.

 آیت‌الله هاشمی شاهرودی(متولد1327) عملا در ماه‌های گذشته در مقام نایب‌رییس مجلس خبرگان رهبری و در غیاب آیت‌الله مهدوی كنی مدیریت این مجموعه را بر عهده داشت و همین هم او را در موقعیتی قرار داد تا بیش از دیگر گزینه‌ها به صندلی ریاست نزدیك شود. خصوصا آنكه طیف‌های اصولگرای حاضر در مجلس خبرگان هم مدتی كوتاه بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی كنی علاقه و تمایل خود را برای جانشینی او ابراز كردند و بارها گفتند كه او گزینه مطلوب آنها خواهد بود.

در مقابل اما در تركیب مجلس خبرگان رهبری تنها آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(متولد1313) است كه پیش از این تجربه ریاست بر این مجموعه را در كارنامه داشته است. طیف‌های هوادار دولت سرسختانه خواهان بازگشت دوباره او به صندلی سابقش هستند. چیزی كه رقبای دولت اصلا تمایلی به آن ندارند. در روزهایی كه بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی كنی برای چند هفته، بحث جانشینی ایشان داغ شده بود برخی رسانه‌های نزدیك به جریان اصولگرا به نقل از نزدیكان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند كه «آقای هاشمی‌رفسنجانی تمایلی به كاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند. »

 نهایتا اما همین نقل قول زمینه‌ای شد برای مشخص شدن تمایل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به كاندیداتوری برای ریاست مجلس خبرگان. جایی كه دفتر وی ضمن تكذیب این نقل قول چنین موضع‌گیری كرد: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره كاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلكه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی كه بعضی افراد كه آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد كاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای كاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم كرد.»

نزدیكی دو هاشمی

آما آیا آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله واعظ طبسی وارد گود رقابت بر سر ریاست مجلس خبرگان رهبری خواهند شد؟ تا اینجای كار مشخص است كه آیت‌الله واعظ طبسی برنامه‌ای برای این كار ندارد. اما آیت‌الله هاشمی شاهرودی در وضعیتی كاملا متفاوت است. او خود هر چند در این باره اظهارنظری نكرده اما طیف رقبای سنتی هاشمی‌رفسنجانی در مجلس خبرگان بارها از وی به عنوان نامزد این انتخابات نام برده‌اند.

با این حال او حداقل در دو مقطع نشان داده كه گرایشی پر رنگ به نفع آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دارد؛ یكی در همین مجلس خبرگان رهبری كه خیلی وقت‌ها به عنوان موتلف و نیروی همسو با هاشمی‌رفسنجانی عمل كرده و دیگری هم در جریان رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی قبل از انتخابات خرداد ٩٢ در شورای نگهبان. اسحاق جهانگیری تایید كرده است كه شورای نگهبان در غیاب آیت‌الله هاشمی شاهرودی اقدام به رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی كرده است. روایت‌های دیگری هم در این باره وجود دارد.

برخی گفته‌اند او هنگام طرح موضوع رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی به نشانه اعتراض جلسه را ترك كرده و برخی هم می‌گویند اصلا در آن جلسه غایب بوده است. حتی اگر فرض بر صحت روایت دوم باشد هم باز این روایت گواه آن است كه نسبت سیاسی آیت‌الله هاشمی شاهرودی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چنان بوده كه شورای نگهبان بهتر دیده در غیاب وی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد صلاحیت كند. این نزدیكی‌ها شاید باعث می‌شود تا همچنان شانس آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری زنده بماند و روز ١٩ اسفند به عنوان نامزد این ریاست وارد گود رقابت شود.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی هاشمی در مجلس خبرگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان / مهدوی کنی رئیس جدید



 

 

پایان ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان / مهدوی کنی رئیس جدید

 

هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان نشد و مهدوی کنی با 63 رای از سوی اعضای مجلس خبرگان، به عنوان رئیس جدید انتخاب شد/ هاشمی براساس گفته های قبلی خود در صورت کاندیداتوری مهدوی کنی، کاندیدا نخواهد شد و همین اتفاق نیز در جلسه امروز خبرگان روی داد و اعضای این مجلس به تنها کاندیدای ریاست یعنی مهدوی کنی رای دادند.

هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری کنار گذاشته شد.

با رای 63 نماینده مجلس خبرگان رهبری  محمد رضا مهدوی کنی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

هاشمی رفسنجانی نیز کاندیدای ریاست مجلس خبرگان رهبری نشد. با این اقدام، ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید.

هاشمی براساس گفته های قبلی خود در صورت کاندیداتوری مهدوی کنی، کاندیدا نخواهد شد و همین اتفاق نیز در جلسه امروز خبرگان روی داد و اعضای این مجلس به تنها کاندیدای ریاست یعنی مهدوی کنی رای دادند.

هاشمی: اگر آیت‌الله مهدوی‌كنی نامزد ریاست شود كاندیدا نمی‌شوم / برای ریاست خبرگان اقدامات سازماندهی شده ناصواب صورت گرفت

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در صورتی كه آیت الله مهدوی كنی نامزد ریاست خبرگان شوند، داوطلب این پست نخواهم شد و از آقای مهدوی كنی حمایت می‌كنم.

آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری كه در آیین گشایش نهمین اجلاسیه رسمی دوره چهارم این مجلس سخن می‌گفت با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه جدید مجلس خبرگان رهبری كه امروز برگزار می‌شود اظهار داشت: در طول ماه‌های اخیر در خصوص انتخابات هیئت رئیسه خبرگان در رسانه‌ها غوغایی شد كه همه چیز را تحت تأثیر قرار داد كه این موضوع مضر است.

وی افزود: نباید اجازه داد نوعی تلقی اختلاف در خبرگان در جامعه سرایت كند و تصور من این بود كه برای ریاست خبرگان اقدامات سازماندهی شده ناصواب صورت گرفته است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: دو سال پیش در انتخابات هیئت رئیسه از آیت‌الله مهدوی كنی خواستم كه نامزد شود و حتی آقای طبسی مكرر با ایشان صحبت كردند كه این مسئولیت را بپذیرند اما ایشان نپذیرفتند.

هاشمی رفسنجانی افزود: آن روز حقیقتا برای این ماندم كه رفتاری فراجناحی را در این نهاد مقدس انجام دهم تا خبرگان برای همگان مایه امید و دلخوشی باشد.

وی ادامه داد: در مجلس خبرگان رهبری بیش از 80 مجتهد عادل و با صلاحیت حضور دارند كه سرمایه خوبی برای نظام و كشور ما هستند و بروز تفرقه یا نمایش یك تفرقه در این مجموعه بسیار مضر است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت:‌ در ماه‌های اخیر كارهایی صورت گرفت كه احساس خطر كردم و به آقای امامی كاشانی گفتم كه با آقای مهدوی كنی صحبت كند و ایشان پیشنهاد مرا به آقای مهدوی كنی مطرح كردند و گفتم كه از آیت‌الله مهدوی كنی حمایت می‌كنم و قصدم این بود كه مسئله را از این طریق حل و از تفرقه در خبرگان جلوگیری كنم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی كنی بحث كسالت و كهولت سن را مطرح كردند اما نظر ما این بود كه هیئت رئیسه هم در مدیریت مجلس به ایشان كمك می‌كند و در زمان آیت‌الله مشكینی هم اینگونه بود اما جواب روشنی از آیت‌الله مهدوی كنی نرسید و ایشان مراعا كرده بودند.

وی اضافه كرد: اكنون نیز اعلام می‌كنم اگر آیت الله مهدوی كنی حاضر باشند مسئولیت خبرگان را بپذیرند قطعاً بنده نمی‌آیم تا این نهاد مقدس آسیب نبیند و هر یك از آقایان نیز كه حاضر باشند می‌پذیریم و همراهی می‌كنم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش به ذكر نكاتی در خصوص حضورش در انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: بنده در هیچ موردی پیش و بعد از انقلاب نامزد پست و مقامی نبودم و پذیرش مسئولیتها بر اساس تكلیف یا فشار بوده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: در انتخابات نهم شرایطی دیدم كه تصمیم گرفتم دیگر در هیچ انتخاباتی شركت نكنم اما مردم را به حضور پرشور در این صحنه ترغیب نمایم اما در انتخابات خبرگان اعضای جامعه روحانیت از جمله آقایان مهدوی كنی و یزدی نزد من آمده و اصرار كردند كه وارد صحنه شوم.

وی اضافه كرد: دوستان نیامدن به صحنه انتخابات را مساوی با خطر می‌دانستند اما با این وجود خدمت آقا رسیدم و نظر رهبر معظم انقلاب را جویا شدم كه ایشان از طریق آقایان طبسی و روحانی این پیام را رساندند و فرمودند حضور بنده در این صحنه تعین و واجب است.

"بنده تأكید داشتم كه با وجود 80 نفر از آقایان در صحنه انتخابات حضور من واجب نیست اما با توجه به تأكیدات رهبری و فراهم شدن مقدمات كار پذیرفتم و به صحنه آمدم و نامزد انتخابات شدم كه البته مانند انتخابات نهم بداخلاقی‌هایی هم دیدم اما محدودتر بود. "

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده عاشق و شیفته هیچ پست و مقامی نیستم و فكر می‌كنم زمان آن است كه تجربیات خود را مكتوب كنم و عشقم این است كه خاطرات خود را مدون كنم اما هرجا لازم باشد تا نفس دارم در خدمت انقلاب هستم و از هیچ كاری دریغ نمی‌كنم.

هاشمی رفسنجانی در پایان نیز متذكر شد كه با توجه به اعلام دفتر آیت‌الله مهدوی كنی مبنی بر نامزدی برای ریاست خبرگان، اكنون منتظر است كه آیت‌الله مهدوی كنی رسما اعلام كند كه وارد انتخابات می‌شود تا وی از كاندیداتوری كناره‌گیری كند و انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری انجام شود.

مهدوی کنی

محمدرضا مهدوی کنی متولد ۱۳۱۰  پیش از انقلاب اسلامی از روحانیون مخالف حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب یکی از ۵ روحانی بود که هسته اصلی شورای انقلاب را تشکیل داد.

وی پس از آن به عنوان وزیر کشور (در دولت‌های شورای انقلاب، رجایی و باهنر) و نخست‌وزیر موقت (پس از ترور رجایی و باهنر) انتخاب شد.

مهدوی کنی در حال حاضر دبیرکل جامعه روحانیت مبارز مهم‌ترین حزب اصول‌گرای ایران و رئیس دانشگاه امام صادق است.

مهدوی کنی پس از پیروزی انقلاب سمت‌های مختلفی را عهده‌دار بوده‌است که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مسؤولیت‌های گذشته مهدوی کنی:

- عضویت در حلقه اولیه شورای انقلاب از طرف امام خمینی

-  سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی (به عنوان اولین نهاد انقلابی مسلح برای حفظ انقلاب )

- عضویت به عنوان فقیه در شورای نگهبان قانون اساسی (دو مرتبه)

- نمایندگی امام خمینی در هیات حل اختلاف مسؤولان نظام

- وزارت کشور در کابینه‌های رجایی و باهنر

-  نخست وزیری پس از ترور محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر

-  عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی به حکم امام خمینی

- عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به حکم امام خمینی و  آیت الله خامنه‌ای

- عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی

- ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد

- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام...../تحلیل:عصرایران