اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدام صلح؟ اسرائیل حتی به حرف آمریکا هم گوش نکرد!



 

 

کدام صلح؟ اسرائیل حتی به حرف آمریکا هم گوش نکرد!

 

عصر ایران - روز 26 ستامبر 2010 هم به پایان رسید اما خبری از تمدید توقف نصف و نیمه روند شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی به گوش نرسید.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن محمود عباس پیش از این ادامه مذاکرات مستقیم صلح را منوط به ادامه توقف شهرک سازی اسرائیل کرده بودند.

رئیس جمهور آمریکا ، اتحادیه اروپا و بسیاری از شخصیت های بین المللی نیز مقامات اسرائیل را به تمدید توقف شهرک سازی فراخوانده اند.

با این حال نخست وزیر اسرائیل برخلاف تمامی این درخواست ها، از تمدید توقف شهرک سازی اسرائیل در فلسطین خودداری کرد و این در حالی است که منظور از درخواست ها برای توقف شهرک سازی، تنها توقف بخشی از فعالیت های شهرک سازی است.

با این حال اسرائیل حتی حاضر نشد برای حفظ پرستیژ صلح گرایانه و ارزش گذاری به خواسته های کاخ سفید بخشی از روند شهرک سازی را متوقف کند.

با وجود اینکه مقامات اسرائیل با ایده تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی موافقت کرده اند اما همزمان تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایطی به کار می گیرند که در نتیجه آن برپایی دولت مستقل فلسطین غیرممکن شود. شهرک سازی اسرائیل، تیر خلاصی به ایده برپایی دولت مستقل فلسطینی است چرا که عملا یکپارچگی جمعیتی و سرزمینی کرانه باختری رود اردن را به طور کامل از بین می برد.

اسرائیل همچنین با تمدید نکردن توقف شهرک سازی برخلاف تاکید و پافشاری آمریکا، میزان تاثیرگذاری واشنگتن بر تل آویو را به نمایش گذاشت.

کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین معتقدند آمریکا تنها طرفی است که توانایی لازم را برای تاثیرگذاری بر سیاست های اسرائیل و واداشتن این رژیم به پذیرش صلح را دارد اما تحولات کنونی این موضوع را رد می کند.

آمریکا حتی قدرت این موضوع را هم ندارد که اسرائیل را به ادامه توقف بخشی از روند شهرک سازی متقاعد کند حال چگونه می تواند تل آویو را وادار به پذیرش صلح و امتیاز دهی کند.

همچنین سوالی که در مقطع زمانی فعلی مطرح می شود این است که اسرائیل چرا باید وارد روند صلح همراه با امتیاز دهی شود و این در حالی است که در تمامی  موضوعات مرتبط با مسئله فلسطین، دست بالا را دارد: « مناطق فلسطینی را در اشغال خود دارد ، مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز به طور غیرمستقیم تحت نظارت دارد ، براساس خواست و میل خود از منابع آب فلسطین و رود اردن بهره می برد، اسرائیل همچنین بخش هایی از خاک لبنان و سوریه را در اختیار دارد ، حماس را در نواز غزه محاصره کرده  و عملیات های ضد اسرائیلی این جنبش را به حداقل ممکن رسانده است ، ملت فلسطین دو قسمت شده اند و بخشی در نوار غزه و بخشی دیگر در کرانه باختری رود اردن قرار دارند. »

اسرائیل در صورت برقراری صلح با دولت تشکیلات خودگردان فلسطین، مجبور به امتیاز دهی در تمامی این موارد خواهد بود لذا طبیعی است که برای ندادن امیتاز از تحقق صلح دوری  کند و از فرایند مذاکرات صلح به عنوان وسیله ای برای وقت کشی بهره ببرد.

شهرک سازی اسرائیل

شهرک سازی اسرائیل در مناطق اشغالی 1967 فلسطین، حربه این رژیم برای برهم زدن یکپارچگی بافت جمعیتی و سرزمینی فلسطین است.

شهرک سازی ها در مناطقی صورت می گیرد که در جنگ سال 1967 میلادی آنها را اشغال کرد و تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش می کند تا در این مناطق دولت مستقل فلسطینی را برپا کند.

هم اکنون حدود 300 هزار اسرائیلی در بیش از یکصد شهرک در کرانه باختری زندگی می کنند. این شهرک ها دارای زیرساخت های جداگانه از مناطق فلسطینی نشین هستند و ارتش اسرائیل، حمایت از این شهرک ها را برعهده دارد.

همچنین حدود 200 هزار اسرائیلی نیز در قدس شرقی که اسرائیل در جنگ سال 1967 کنترل آن را برعهده گرفت یا در مناطقی از کرانه باختری که اسرائیل آنها را پس از جنگ 1967 به قدس متصل کرد؛ زندگی می کنند. بسیاری از این شهرک ها هم اکنون جزئی از شهر قدس به شمار می آیند. اسرائیل تلاش می کند تا قدس را به عنوان پایتخت خود معرفی کند.

هم اکنون هفت و نیم میلیون نفر در مناطق تحت کنترل اسرائیل، زندگی می کنند که حدود 20 درصد آنها عرب غیر یهودی هستند.

حدود دو و نیم میلیون فلسطینی در کرانه باختری و قدس شرقی و یک و نیم میلیون فلسطینی نیز در نوار غزه ساکن هستند. اسرائیل قدس شرقی را نیز به مناطق تحت کنترل خود ضمیمه کرده است.

مقامات اسرائیلی معتقدند فعالیت های شهرک سازی و شهرک نشینی، تنها یک درصد از کرانه باختری را اشغال می کند ولی بسیاری از سازمان های حقوق بشری می گویند این گونه فعالیت ها، 42 درصد از مساحت کرانه باختری را در اختیار خود گرفته است.

بسیاری از ساکنان شهرک های اسرائیلی نزدیک به تل آویو و قدس می گویند که عامل اقامت آنها در این شهرک ها، قیمت پائین تر خانه هاست اما برای برخی دیگر، اعتقادات افراطی دینی - یهودی عامل سکونت آنها در این شهرک هاست.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ماه نوامبر گذشته دستور توقف 10 ماهه شهرک سازی را برای کمک به تلاش های آمریکا برای برقراری صلح صادر کرد. براساس این دستور ، طرح ساخت دو هزار واحد مسکونی در شهرک ها متوقف شد ولی فعالیت های شهرک سازی در سه هزار پروژه دیگر ادامه یافت.

دادگاه بین المللی لاهه نیز براساس قوانین بین المللی از جمله توافقنامه ژنو، شهرک های اسرائیلی را غیرقانونی می داند اما اسرائیل این حکم را نیز رد می کند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
ما از آمریکا متنفریم حرف آقاست گوش کن!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشوق برکناری خانم وزیر مشخص شد: گفتم مرد باش و عزلش کن!/ خانم وزیر به حرف رهبری گوش نکرد!



مشوق برکناری خانم وزیر مشخص شد:

گفتم مرد باش و عزلش کن!/ خانم وزیر به حرف رهبری گوش نکرد!

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب :پس از آنکه مرضیه وحید دستجردی از رفتن به دفترش در ساختمان بلند بلوار فرحزادی منع شد و به جرگه وزرای سابق پیوست در واکنشی پیش بینی شده رسانه ها و افراد نزدیک به دولت البته هم در پاسخ به منتقدان و هم در دفاع از وزیر معزول به سخنرانی و مصاحبه و نگارش پرداختند.

در جدیدترین واکنش مهدی کوچک زاده در گفتگو با ارگان رسانه ای دولت گفت: اخیراً علی‌رغم تذکر صریح رهبر معظم انقلاب، ایشان{دستجردی} مجدداً اختلافی که با رئیس‌ بانک مرکزی یا مسئولان اقتصادی مبنی بر تخصیص ارز برای دارو داشت را رسانه‌ای کرد و دعوای مسئولین را به میان جامعه و فضای افکار عمومی کشاند.

رئیس‌جمهور مردانگی کرد

کوچک زاده اضافه کرد:من پیش از برکناری خانم دستجردی اعلام کردم آقای رئیس‌جمهور مرد باش و وزیری را که به حرف رهبری گوش نمی‌دهد برکنار کن. گفتم آقای احمدی‌نژاد وزیری که اختلافات داخلی دولت را رسانه‌ای می‌کند و به میان جامعه می‌آورد عوض کن و اجازه نده احساسات مردم در آستانه انتخابات با مواضع خانم وزیر جریحه‌دار شود. من حتی به خود خانم وزیر گفتم: خانم وزیر اگر راست می‌گویید و اگر اینقدر فساد در زیرمجموعه شما هست که دارو وارد نمی‌شود و به جایش غذای سگ وارد می‌شود و شما نمی‌توانید کنترل کنید ، میز و پست را رها کرده و استعفا بدهید و اگر دروغ می‌گویید خدا عاقبتت را به خیر کند که اینطور با یک دروغ مردم را نگران می‌کنید و می‌گویید دولت اسلامی پول برای تهیه غذای سگ می‌پردازد اما برای واردات دارو ارز نمی‌دهد! کوچک‌زاده خطاب به خانم دستجردی ادامه داد: شما که موضوع به این سادگی را نمی‌توانید رفع کنید و البته با رسانه‌ای کردن آن بر حجم و گستره آن می‌دمید پس چرا میز خود را رها نکرده و استعفا ندادید!پس بنابراین آقای رئیس‌جمهور باید وزیری را که برخلاف نظر صریح رهبری اقدام به التهاب‌آفرینی در جامعه می‌کرد را تغییر می‌دادند که البته مقداری این اقدام دیر صورت گرفت.

هجمه رسانه‌ای اخیر، مقدمه‌سازی برای فتنه جدید است

عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره هجمه‌ رسانه‌ای هماهنگ و پرحجمی که پس از برکناری وزیر بهداشت علیه اقدام رئیس‌جمهور صورت گرفت نیز معتقد است این رویه غلط رسانه‌ای می‌تواند منجر به ایجاد ناآرامی و التهاب و تنش در جامعه بشود و این رویکرد به بهانه عزل یک وزیر را در راستای فتنه بزرگتری که طراحی شده و در آستانه آن قرار داریم می داند. وی اضافه کرد: برای همین هم تعجب می‌کردم که چرا خانم وزیر سابق بدون توجه به مشی رسانه‌های ضدانقلاب و مخالفان دولت که اسقاط این دولت را پی‌گیری می‌کردند چنین مواضع دشمن شادکنی می‌گرفتند.

رسانه‌های اصولگرا اشتباه می‌کنند

کوچک‌زاده در ادامه با انتقاد از پروپاگاندایی که با نام اصولگرایی در جامعه تنش‌زایی می‌کنند نیز ابراز داشت: آنچه که در این سایت‌ها و مطبوعاتی که داعیه اصولگرایی هم دارند می‌بینم از دیدگاه بنده ناپسند است چرا که معتقدم این روش رسانه‌ای اصولگرایان منجر به خواست دشمن که همانا یک شورش ضد دولتی است می‌شود و این رویکرد رسانه‌ای خلاف نظر رهبر انقلاب است فارغ از اینکه ما طرفدار دولت باشیم یا مخالف دولت این شیوه مورد تأیید رهبر انقلاب نیست./انتخاب