اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاوشگر «طلوع» ژاپن به زهره رسید


یک کاوشگر فضایی متعلق به ژاپن با موفقیت وارد مدار زهره شد تا اتفاقی تاریخی در علوم فضانوردی جهان روی دهد.

خبرگزاری مهر: کاوشگر Akatsuki که به آژانس فضانوردی ژاپن موسوم به JAXA تعلق دارد با هزینه قابل توجه ۳۰۰ میلیون دلار ساخته و در ماه مه سال ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد به این امید که تقریبا پس از سفری چندین ماهه خود را به سیاره زهره رسانده و در مدار آن مستقر شود اما بروز نقص فنی در سیستم موتوری آن موجب شد تا این موفقیت پس از وقفه ای ۵ ساله حاصل شود.

در واقع دانشمندان علوم فضایی ژاپن ۵ سال با دقت و وسواس و البته حوصله فراوان تلاش کردند تا ضمن برطرف کردن نقص موجود، شرایط لازم برای تلاش دوباره کاوشگر در ورود به مدار سیاره زهره را فراهم آورند که در نهایت نیز چنین اتفاقی روی داد.

کاوشگر Akatsuki ژاپن نخستین کاوشگر ساخت دست بشر به شمار می آید که توانسته از بادبانهای خورشیدی جهت حرکت در مسیر بین سیاره ای استفاده کند. از این حیث می توان موفقیت این مأموریت را برای آژانس فضانوردی ژاپن و البته آسیا به عنوان دستاوردی تاریخی به شمار آورد.

در ابتدای امر قرار بود این کاوشگر در ششم دسامبر سال ۲۰۱۰ وارد مدار زهره شود تا به مطالعه ابرهای این سیاره، اوضاع جوی و اتمسفر آن بپردازد. اما بروز نقص فنی موتوری این ماموریت را به تأخیر انداخت.

Akatsuki در زبان ژاپنی به معنای «طلوع» است. این کاوشگر مدت ۵ سالی را که مجبور بود در فضا منتظر بماند را به دور خورشید می چرخید تا شرایط برای ورود دوباره به مدار زهره فراهم شود.


ویدیو مرتبط :
طلوع زمین از دوربین کاوشگر کاگویا (5 آوریل 2008)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن که به ایستگاه فضایی رسید(+عکس)



 

 

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن که به ایستگاه فضایی رسید

 

این فضاپیما حامل 5 تن مایحتاج لازم شامل غذا و تجهیزات علمی است. Htv2 که همچنین با عنوان "کوتونتوری 2" (به معنی لک لک سفید) شناخته می شود دومین فضاپیمای بدون سرنشینی است که آژانس فضایی ژاپن (Jaxa) پرتاب کرده است.

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن پنجشنبه شب به ایستگاه فضایی بین المللی رسید و طی یک عملیات پیچیده با موفقیت به آن متصل شد.

 

به گزارش مهر، فضاپیمای بدون سرنشین Htv2 ژاپن که روز یکشنبه 22 ژانویه پرتاب شده بود پنجشنبه شب (27 ژانویه) به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) رسید و پس از یک مانور چند ساعته توسط "کاترین کولمن" از ناسا و "پائولو نسپولی" از آژانس فضایی اروپا، دو تن از فضانوردان ساکن ایستگاه به بازوی روباتیک ISS متصل شد.

 

این فضاپیما حامل 5 تن مایحتاج لازم شامل غذا و تجهیزات علمی است. Htv2 که همچنین با عنوان "کوتونتوری 2" (به معنی لک لک سفید) شناخته می شود دومین فضاپیمای بدون سرنشینی است که آژانس فضایی ژاپن (Jaxa) پرتاب کرده است.

 

این فضاپیما در فاصله 5 کیلومتری ایستگاه فضایی متوقف شد و طی یک عملیات پیچیده که از مراکز کنترل زمینی ناسا در آمریکا و Jaxa در ژاپن و همزمان توسط ایستگاه فضایی کنترل می شد با موفقیت به بازوهای روباتیک متصل شد.

 

براساس گزارش آنسا، 15 فوریه نیز دومین فضاپیمای خودکار آژانس فضایی اروپا که Atv2 نام دارد و به "یوهانس کپلر" تقدیم شده است به سوی ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب خواهد شد.

 

آژانس فضایی روسیه نیز در سال جاری 19 فضاپیما به مقصد ISS پرتاب خواهد کرد که از این تعداد 7 پرتاب همراه با سرنشین بوده و 12 پرتاب مواد مورد نیاز ایستگاه شامل آب و مواد غذایی را حمل خواهند کرد./عصرایران