اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش یک ساعته درس دینی در دوران تحصیل



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,دوره‌های تحصیلی

تغییرات جداول و ساعات دروس در دوره ابتدایی و متوسطه براساس مفاد سند تحول و برنامه درسی ملی صورت گرفت

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در مجموع دوره‌های تحصیلی ساعت درس دینی یک ساعت کاهش یافته است، گفت: سایر دروس مانند مدیریت خانواده نیز بار تربیت دینی را بر عهده گرفته‌اند.

به گزارش تسنیم، مهدی نوید ادهم درخصوص چرایی کاهش ساعت درس دینی در دوره متوسطه دوم اظهار داشت: تغییرات جداول و ساعات دروس در دوره ابتدایی و متوسطه براساس مفاد سند تحول و برنامه درسی ملی صورت گرفت و مطابق باجدول نهایی سازمان پژوهش و برنامه ریزی تغییراتی در ساعت برخی دروس انجام شد.

وی افزود: یکی از دلایل این تغییرات فراهم کردن زمینه تحقق اهداف تعلیم و تربیت است. هدف نظام جدید تعلیم و تربیت که به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده فراهم کردن زمینه دستیابی به مراحلی از حیات طیبه است یعنی آرمان‌ها و باورهای دینی در زندگی فردی و اجتماعی تحقق یابد.

نوید ادهم گفت: آموزش‌‌وپرورش براساس اسناد تحولی، مسئولیت دارد تا نسبت به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در ساحت‌های 6گانه فعالیت کند و صرفاً به آموزش اطلاعات و معلومات اکتفا نداشته باشد یعنی همانگونه که به تربیت علمی توجه می‌شود، تربیت اقتصادی،‌اخلاقی و زیستی مدنظر باشد و تحقق این اهداف نیازمند تغییر عناوین ساعات و محتوای دروس است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت:‌ یکی از تغییرات انجام شده در رابطه با درس دینی بود که منجر به ایجاد ابهاماتی شده است. در گذشته در کل دوره‌های تحصیلی 46 ساعت به درس دینی و قرآن اختصاص یافته بود که در نظام جدید این میزان به 45 ساعت رسیده و در مجموع یک ساعت کاهش یافته است اما درس عربی به عنوان زبان فراگیری قرآن، رویکرد قرآنی پیدا کرده است.

وی ادامه داد:‌  بخشی از مفاهیم تربیت دینی در دروس دیگر جاسازی شده است درحقیقت این بار بر روی دروس دیگر نیز نهاده شده است مانند درس مدیریت خانواده و تفکر و سبک زندگی، مگر رسالت دین ساماندهی زندگی انسان ها نیست و آیا به دنبال آموزش سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیستیم؟

نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که « ساعت درس دینی در دوره متوسطه دوم از 10 ساعت به 6 ساعت کاهش یافته است، علت آن چیست ؟» گفت:‌ مشکل ما نیز همین جزئی‌نگری است در حالیکه باید نگاه کلان داشت، در مجموع در طول 12 سال دوران تحصیل ساعت درس دینی یک ساعت کاهش یافته است اما اگر تربیت دینی را منحصر به درس دینی کنیم و دروس دیگر کارکرد دینی نداشته باشند، نگاه سکولار است و سکولاریسم یعنی دین را محدود به یک حوزه کردن و سایر حوزه‌ها از مبانی دینی خالی بماند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معتقدیم سایر دروس نیز باید بار تربیت دینی را بر عهده بگیرند و این به معنای حذف  درس دینی نیست؛ در دوره متوسطه دوم درس‌های جدیدی اضافه شده از سوی دیگر ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه محدود است بنابراین باید در این ظرف محدود، دروس جدید را جای دهیم همین موضوع منجر به کاهش ساعت برخی دروس شده است به عنوان مثال درس ریاضی در گذشته در تمام دوره‌های تحصیلی 53 ساعت بود و هم‌اکنون به 50 ساعت رسیده یا زبان انگلیسی 21 ساعت بود که به 16 ساعت رسیده است و این به معنای از میان بردن این دروس نیست.

وی با تأکید براینکه نباید نگاه جزئی داشت، افزود:‌ برخلاف نظر دوستان در گروه درسی قرآن و دینی، در رشته علوم انسانی که رشته مهمی است، ساعت درس قرآن و دینی از 46 ساعت به 50 ساعت افزایش یافته است.

 


ویدیو مرتبط :
دوران تحصیل و تهذیب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل کاهش ساعت آموزش درس دینی


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح دلایل و چگونگی کاهش ساعت درس دینی در مدارس دوره متوسطه، گفت: اکنون در کنار درس دینی، سبک زندگی اسلامی ایرانی و مدیریت خانواده اضافه شده و همان تربیت دینی را محقق می‌کند.

خبرگزاری فارس: مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ماجرای کاهش ساعت درس معارف اسلامی در مدارس، اظهار داشت: بعد از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش لازم بود تا تمام مؤلفه‌ها و عناصر تعلیم و تربیت بازخوانی و بازتولید شوند تا زمینه تحقق اهداف سند فراهم شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی سند تحول، فراهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی و ایرانی است به شکلی که امکان دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برای آنها فراهم شود و این واژه صریح سند است که باید دانش‌آموزان را به سمت مقام عبودیت الهی سوق دهیم.

نوید ادهم افزود: همه عناصر از جمله کتاب‌های درسی و برنامه‌ها باید تغییر کند تا این اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طرحی را تحت عنوان برنامه درسی ملی تنظیم کردند که همه اصول، مبانی، روش‌ها، دیدگاه‌های ارزشی،‌ حوزه‌های یادگیری و شایستگی که معلم باید داشته باشد، در آن باشد تا این اهداف محقق شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: بعد از آن به تغییر جداول درسی رسیده‌ایم که چه عناوین دروس و چند ساعت درس داده شود؛ دو سه عامل در پاسخ به این پرسش برای ما مهم بود، اینکه ساعات حضور دانش‌آموزان در مدرسه محدود است و نمی‌شود دانش‌آموزان را برای مدت طولانی نگه داشت.

وی با بیان اینکه براساس برنامه درسی ملی باید عناوین محتوا و ساعات تحصیلی دانش‌آموزان تغییر کند، گفت: حال با چه شاخصی باید عناوین دروس جدید انتخاب شوند که این شاخص‌ها شامل «مفاهیم تحول سند بنیادین»، «مطالباتی که رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد نظام داشته و تاکید داشتند که این کار در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد» و «اقتضائات زمان و نیازهای جامعه» است.

نوید ادهم تصریح کرد: این موارد، عواملی بود که باعث شد جدول دروس تغییر کند و در تغییری که انجام شد، اگر به جزء آن نگاه کنیم می‌تواند ابهام‌برانگیز باشد،اما اگر به کل برنامه دوازده سال تحصیل بنگریم قابل توجیه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نمونه‌هایی از برنامه درسی افزود: در کل 12 سال تحصیل به دانش‌آموزان آموزش دینی و قرآن می‌دهیم، در نظام تحصیلی گذشته 46 ساعت آموزش دینی در طول سال داشتیم.

وی گفت: در نظام جدید تحصیلی که بر اساس سند تحول برنامه‌ریزی کردیم و الان 3-3-6 است، در رشته ریاضی و علوم تجربی 46 ساعت آموزش دینی و قرآن در طول 12 سال تحصیلی به 45 ساعت رسیده است؛ یعنی همه دعواها بر سر یک ساعت است.

نویدادهم افزود: اما در رشته علوم انسانی 46 ساعت آموزش دینی به 50 ساعت رسیده است یعنی در اینجا 4 ساعت اضافه شده است؛ آموزش دوره ابتدایی هم که در حال حاضر 22 ساعت است به 27 ساعت افزایش پیدا کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توضیح داد: با توجه به اینکه هدف از آموزش دینی صرفا آموزش نیست بلکه تربیت دینی است و بهترین سن تربیت‌پذیری، کودکی، دبستان و قبل از آن است نه دوره دبیرستان و دانشگاه.

وی با بیان اینکه در سنین بالا آموزش و انتقال مفاهیم و دانش‌ را می‌توان انجام داد اما تربیت دینی و شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد، گفت: درنتیجه ما آموزش دینی را در مقطع ابتدایی از 22 ساعت به 27 ساعت افزایش داده‌ایم.

نویدادهم تصریح کرد: در دوره متوسطه درس دینی فقط کم نشده است بلکه از درس ریاضی، زیست و زبان نیز کم شده است و دلیل کم شدن برای این است که فضا برای درس‌های جدید باز شود، حال درس‌های جدید چه درس‌هایی هستند که باید گفت مانند درس سبک زندگی؛ مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند آداب، مهارت و سبک زندگی  ایرانی اسلامی را به دانش‌آموزان یاد دهید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: حال این مطرح است که کجا باید اینها را درس دهیم که در اینجا ما جای آن را گذاشته‌ایم؛ برای نمونه درس مدیریت خانواده‌ است؛ مگر امروزه طلاق و امثال آن مشکل جدی جامعه نیست و اینکه دانش‌آموزان بلد نیستند با هم زندگی کنند، حال کجا باید آن را یاد دهیم که باید جایی برای آن باز می‌کردیم و این ها همان تربیت دینی است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم مدیریت خانواده و سبک زندگی غربی را یاد دهیم تصریح کرد: این همان تربیت دینی است و اسم آن متفاوت شده است و سبک زندگی اسلامی ایرانی و مدیریت خانواده است که اضافه شده و همان تربیت دینی را محقق می‌کند.

نویدادهم با اشاره به اینکه اعتراض کردند که معلمان دینی معترض هستند و اعلام می‌کنند ساعت تدریس آنها کم شده است، خاطرنشان کرد: بدون استثنا با همه معلمان که صحبت کنید‌ آنها اظهار می‌دارند ساعت تدریس ما کم شده است؛ معلم ریاضی، ادبیات و علوم اجتماعی نیز این را  می‌گویند؛ چرا که آنها از زاویه تخصصی خود به آن موضوع نگاه می‌کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ما که از نگاه کلان به آن نگاه می‌کنیم باید تعادلی در این خصوص بوجود بیاوریم و با این دید این تغییرات صورت گرفته است و نه تنها تربیت دینی کمرنگ نشده بلکه پررنگ‌تر از گذشته شده است و هدف این است که زمینه تربیت دینی دانش‌آموزان را فراهم آوریم.