اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش میل جهانی به انرژی هسته‌ای


در حالی‌که بیش‌تر بحث‌ها، تحلیل و گفت‌وگوها با توجه به افزایش جمعیت جهان پیرامون موضوع روش‌های مختلف تولید انرژی موردنیاز در زمینه استفاده از انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر است، انرژی هسته‌ای به طور عجیبی در این میان غایب است.

ایسنا: در حالی‌که بیش‌تر بحث‌ها، تحلیل و گفت‌وگوها با توجه به افزایش جمعیت جهان پیرامون موضوع روش‌های مختلف تولید انرژی موردنیاز در زمینه استفاده از انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر است، انرژی هسته‌ای به طور عجیبی در این میان غایب است.

سایت خبری بیزینس اینسایدر در مقاله‌ای در این‌باره نوشت: با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیز توسعه اقتصادی کشورهای مختلف نیاز روزافزون به انرژی امری بدیهی است. اما در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از وقوع فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن بیش‌تر تحلیل‌گران روش‌های مختلفی در استفاده از انرژی فسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر هم‌چون انرژی خورشید و انرژی باد ارائه داده‌اند که در این میان بی‌توجهی عجیب به انرژی هسته‌ای در میان بحث‌های تحلیل‌گران غیرمنتظره است.

درحالی‌که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به عنوان کشوری که بالاترین تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای را داراست اخیرا بر لزوم کاهش انتشار آلودگی‌های ناشی از تولید دی‌اکسیدکربن تاکید کرده است و نیز با توجه به درک جهان بر لزوم قطع وابستگی به منبع‌های انرژی فسیلی به‌خصوص ذغال سنگ، استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان یک انرژی پاک در سطح جهان با پیشرفتی روبه‌رو نبوده است.

این مساله دلایل متعددی دارد؛ نخستین باری که استفاده از انرژی هسته‌ای با مخالفت روبه‌رو شد نشت مواد رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای واقع در جزیره تریمایل در اواخر دهه 70 میلادی در آمریکا بود. این حادثه حدود 10 سال بعد در دهه 80 میلادی در منطقه چرنوبیل شوروی (اوکراین امروزی) نیز رخ داد که باعث به وجود آمدن منطقه مرگی به مساحت چند صد کیلومتر مربع شد و تا مدت زیادی ابرهای شکل‌گرفته از نشت مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بر فراز آسمان کشورهای شرق اروپا شکل گرفت.

لازم به ذکر است در هر دو حادثه رخ داده حامیان استفاده از انرژی هسته‌ای تنها نقص سیستم ایمنی نیروگاه‌ها را باعث وقوع این حادثه‌ها دانستند. بدون آن که به خطر ادامه استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای برای بشر و محیط زیست توجهی داشته باشند.

پس از وقوع حادثه نیروگاه هسته‌ای جزیره تریمایل، آمریکا این نیروگاه را تعطیل کرد و هم‌چنین روند ساخت سایت‌ها و تاسیسات هسته‌ای‌اش را کند کرد. البته حادثه نیروگاه هسته‌یی چرنوبیل از اشتیاق کشورهای اروپایی برای استفاده از انرژی هسته‌ای کم نکرد. هم‌اکنون فرانسه با توجه به استفاده 80 درصدی از انرژی هسته‌ای در صنعتش بیش‌ترین میزان استفاده از انرژی هسته‌ای را داراست. البته کشورهای دیگر اروپایی همانند آلمان به اندازه فرانسه در استفاده از انرژی هسته‌ای پیشروی نکرده است. به خصوص پس از وقوع سونامی و بروز فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن، آلمان روند گسترش تاسیسات هسته‌ای‌اش را متوقف کرد. البته به گفته مقامات ارشد این کشور آلمان تا پایان سال 2020 میلادی استفاده از انرژی هسته‌ای را به طور کامل متوقف خواهد کرد. حتی فرانسه نیز که از حامیان استفاده از انرژی هسته‌ای است میزان استفاده از آن را حدود 30 درصد کاهش داده است.

در ایالات متحده آمریکا نیز پیش‌بینی اضافه شدن نیروگاه‌های جدید به 110 نیروگاه هسته‌ای این کشور با توجه به هزینه‌های بالا و خطرات آن در دهه اخیر اجرا نشد.

در بخش پایانی این مقاله آمده است با توجه به آن که کشورهای در حال توسعه در دهه‌های پیش رو با افزایش تقاضای انرژی روبه‌رو هستند در این میان لزوم برنامه‌ریزی جدیدی در زمینه استفاده از منبع‌های انرژی کافی حس می‌شود.


ویدیو مرتبط :
طراحی خانه هایی به منظور کاهش مصرف انرژی و کاهش در هزینه های اجرایی!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از تاثیر توافق هسته ای بر قیمت جهانی نفت



اخبار,اخبار ا قتصادی, تحریم های نفتی ایران

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است در صورت لغو تحریم ها ایران قادر است تا پایان سال 2016 حدود 700 هزار بشکه بر صادرات نفت خود بیفزاید. این گزارش می افزاید هم اکنون تولید نفت ایران 2.85 میلیون بشکه در روز است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد توافق نهایی هسته ای با ایران ممکن است قیمت نفت را در بازار جهانی در سال آینده به میزان 5 تا 15 دلار تغییر دهد.

به گزارش عصر ایران به نقل از بلومبرگ بر اساس اعلام " اداره اطلاعات انرژی " (EIA) آمریکا ورود دوباره ظرفیت تولید نفت خام ایران به بازارهای جهانی در شرایطی که این بازار در ماه های گذشته شاهد افت محسوس قیمت ها نسبت به سال گذشته بوده، ممکن است باعث افت بیشتر قیمت نفت در سال 2016 شود.

اداره انرژی آمریکا در گزارش جدید خود که روز سه شنبه منتشر شده ، پیش بینی کرده است:" اگر توافق نهایی هسته ای با ایران صورت گیرد و تحریم های نفتی ایران برداشته شود این مساله می تواند به طور عمده میزان تقاضا، عرضه و قیمت را در بازار جهانی نفت تغییر دهد."

این گزارش می نویسد هر چند زمان بندی و نحوه لغو تحریم های نفتی و مالی ایران هنوز تعیین و مشخص نشده است اما بازگشت دوباره و کامل ایران به بازار جهانی نفت در پی لغو تحریم ها می تواند تاخیر در اجرای سیاست های تنظیم قیمت نفت در بازارهای جهانی را به خطر اندازد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است در صورت لغو تحریم ها ایران قادر است تا پایان سال 2016 حدود 700 هزار بشکه بر صادرات نفت خود بیفزاید. این گزارش می افزاید هم اکنون تولید نفت ایران 2.85 میلیون بشکه در روز است.

این گزارش قیمت نفت در سال 2016 در بازار جهانی را نیز پیش بینی کرده و نوشته است احتمالا قیمت نفت " وست تگزاس اینتر میدیت" آمریکا به طور میانگین در حدود 70 دلار در هر بشکه و قیمت نفت برنت 75 دلار خواهد بود.

این پیش بینی بدون در نظر گرفتن افزوده شدن ظرفیت مازاد تولید نفت ایران بر بازار جهانی در نظر گرفته شده است و در مورد تاثیر افزوده شدن نفت ایران اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است در صورت لغو تحریم های نفتی ایران مازادی 500 هزار بشکه ای از آنچه که اکنون وجود دارد وارد موجودی روزانه بازار جهانی نفت خواهد شد و این مساله قیمت نفت را کاهش خواهد داد.

همچنین در این گزارش بدون در نظر گرفتن ظرفیت مازاد نفت ایران اعلام کرده است در سال 2016 موجودی نفت جهانی 100 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

این گزارش می گوید ایران هم اکنون بیش از30 میلیون بشکه ظرفیت نفت استخراج شده و آماده صادرات در تانکرهای نفتی خود دارد و در صورت لغو تحریم ها و فروش سریع این نفت ذخیره شده ، در نیمه دوم سال 2015  قیمت نفت ممکن است کاهش بیشتری یابد.

این گزارش در خاتمه و نتیجه گیری می گوید در صورت لغو تحریم های ایران بازار جهانی نفت ممکن است شاهد افزایش صادرات نفت خام ایران بدون افزایش ملموس ظرفیت تولید نفت این کشور باشد.


 اخبار اقتصادی  -  عصر  ایران