اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش قیمت نفت، معادلات هدفمندی یارانه‌ها را بر هم زد/ اجرای فاز سوم هدفمندی منتفی می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی, فاز سوم هدفمندی

 

 اخبار اقتصادی  -  کاهش قیمت نفت، معادلات هدفمندی یارانه‌ها را بر هم زد/ اجرای فاز سوم هدفمندی منتفی می‌شود؟

 در حالی که دولت در سال‌های اخیر تلاش می‌کرد با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت بنزین را به قیمت جهانی نزدیک کند، اما این بار بدون دخالت و در پی کاهش قیمت نفت، قیمت جهانی هر لیتر بنزین به حدود 1000 تومان نزدیک شد.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 1389 با این مبنا به افزایش 500، 600 درصدی قیمت حامل‌های انرژی منتهی شد که قیمت سوخت در ایران فاصله بسیاری با قیمت‌های جهانی و فوب خلیج‌فارس داشت؛ به‌گونه‌ای مسوولان عنوان می‌کردند که «قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران بالاست و این امر موجب افزایش قاچاق سوخت و به‌ویژه بنزین از ایران به سمت کشورهای همسایه شده است.» اگرچه مساله افزایش مصرف سوخت نیز مطرح بود، اما عملکرد هدفمند کردن یارانه‌ها در چهار سال گذشته نشان داد که این قانون نتوانست کمک آن‌چنانی به کاهش مصرف سوخت کند.


با این وجود، در حال حاضر روند نزولی قیمت نفت در بازار جهانی ادامه دارد و حتی پیش‌بینی از رقم‌های حدود 30 و 40 دلاری است. به نحوی که کاهش قیمت هر بشکه نفت برنت به حدود 50 دلار، تمامی معادلات و محاسبات در رابطه با تغییر قیمت سوخت را بر هم زده است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته تمامی حرف و حدیث‌ها حاکی از احتمال اجرای فاز سوم هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 1394 و افزایش دوباره قیمت حامل‌های انرژی بود.


هم‌اکنون قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج‌فارس به حدود ۵۵۰ دلار رسیده است، اما پیش از آغاز روند کاهشی قیمت نفت در اوایل جولای، قیمت هر تن بنزین بین ۱۰۶۰ تا ۱۱۰۰ دلار متغیر بود. بر این اساس، با توجه به وزن مخصوص فرآورده‌های نفتی که سبک‌تر از آب است، یک تن بنزین معادل حدود ۱۳۵۱ لیتر است.


با این اوصاف، امروز در شرایطی قیمت بنزین به حدود 1000 تومان نزدیک شده است که در روزهای ابتدایی تابستان امسال هر لیتر بنزین در بازار خلیج‌فارس حدود ۲۰۰۰ تومان قیمت داشت؛ به عبارتی، در ابتدای مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها همچنان فاصله قیمت بنزین ایران با قیمت فوب خلیج‌فارس 1000 تومان بود.


طی اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، یعنی در شب پنجم اردیبهشت‌ماه، قیمت بنزین آزاد به 1000 تومان و بنزین نیمه‌یارانه‌ای به 700 تومان افزایش پیدا کرد.


اما حالا با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت بنزین در ایران تقریبا با قیمت جهانی بنزین فاصله زیادی ندارد. بر این اساس، به نظر می‌رسد دولت نیز با پیش‌بینی همین موضوع، سقف درآمد خاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها را به همان رویه سال 1393 و 48 هزار میلیارد تومان تعیین کرده است. این موضوع بیانگر این است که احتمالا دولت در سال آینده گامی برای اصلاح دوباره قیمت سوخت بر نخواهد داشت.


با این حال، در شرایطی در ماه‌های پایانی سال 1393 و در ایام بررسی بودجه در مجلس قرار داریم که باید منتظر بمانیم و ببینیم کاهش قیمت جهانی نفت چه تغییراتی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد خواهد کرد و آیا فاز سوم هدفمندی اجرا می‌شود یا خیر؟


 اخبار اقتصادی  - خبر آنلاین 


ویدیو مرتبط :
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر هزینه های سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 امروز منتفی می‌شود؟



 

یارانه,پرداخت یارانه

 

خبرگزاری فارس: مجلس شورای اسلامی امروز جزئیات استفساریه‌ای را بررسی می کند که در صورت تصویب نهایی، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال 90 برای اصلاح مجدد و همزمان قیمت حاملهای انرژی منتفی می شود.

خبرگزاری فارس: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 امروز منتفی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیش از این مجلس شورای اسلامی مصوبه ای داشت مبنی بر این که دولت در سال 90 برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها حداکثر مجاز به افزایش 20 درصدی قیمت انواع حاملهای انرژی نسبت به آخرین قیمت سال گذشته است.

روز گذشته مجلس در این رابطه دو فوریت طرح استفساریه‌ای را بررسی کرد که در صورت تصویب نهایی آن، دولت نمی‌تواند قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها را در ماه‌های باقیمانده از سال 90 به میزان بیش از 20 درصد به طور همزمان افزایش دهد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در جلسه علنی دیروز طی سخنانی به عنوان طراح طرح استفساریه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، اظهار داشت: طبق قانون بودجه 90، در راستای اجرای قانون یارانه‌ها، سقف اصلاح قیمت هر یک از حامل‌های انرژی می‌تواند در قیاس با سال 89، 20 درصد افزایش یابد که افزایش 20 درصدی قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها در ماه‌های باقیمانده از سال 90، خلاف قانون است و دولت می‌بایست این 20 درصد را به تناوب و طی ماه‌های گذشته در سال 90 افزایش می‌داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها، به این معناست که دولت نمی‌تواند بیش از 20 درصد،‌ قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد البته زمانی ممکن است دولت قیمت حامل‌های انرژی را در طول سال و به تناوب 20 درصد افزایش دهد و یک زمان ممکن است دولت این 20 درصد را به صورت یکجا مدنظر قرار دهد، این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به میزان 20درصد به صورت یکجا، غیرقانونی است.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: هدف قانونگذار در زمان تصویب بودجه 90 این نبود که دولت در ماه‌های باقیمانده، قیمت حامل‌های انرژی را به میزان 20 درصد افزایش دهد و طرح مذکور با قید دوفوریت برای جلوگیری از این امر است‌ از این رو خواستار رای نمایندگان به دو فوریت این طرح هستم.

نورالله حیدری نماینده مردم اردل و فارسان طی سخنانی به عنوان مخالف دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، اظهار داشت: شالوده این طرح بر مبنای یک سری اخبار که هنوز برای مجلس مسجل نشده، طراحی شده است.

وی با مبهم خواندن طرح مذکور یادآور شد: به نظر می‌رسد ارائه این طرح اهمیت و ضرورتی ندارد اما اگر با ارائه آن به دنبال آن هستیم که دولت را متنبه کنیم تا در برابر قانون تمکین کند، درست نیست چرا‌که برای این موضوع راه دیگری هم وجود دارد و باید با سازوکارهای دیگری موضوع را قانونی کنیم.

در ادامه این جلسه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در خانه ملت، به عنوان موافق دوفوریت طرح مذکور، اظهار داشت: فوریت این طرح به دلیل باقیماندن کمتر از سه ماه به پایان سال 90 است و مجلس انتظار داشت‌ در جریان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، به بخش صنعت و تولید توجه می‌شد اما این موضوع اتفاق نیفتاد و امیدواریم در ادامه راه اجرای قانون یارانه‌ها، به تولید توجه شود.

قوامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت به نوعی در ماه‌های اخیر موضوع اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها را مطرح کرده است، تاکید کرد: هدف مجلس این بود که قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات به صورت تدریجی اصلاح می‌شد تا فشار تورمی بر اقشار زحمت کش و ضعیف جامعه وارد نشود و ما نمی‌خواهیم در جریان اجرای فاز دوم این طرح، کمترین فشاری به مردم ضعیف جامعه وارد شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خاتمه گفت: در شرایط اقتصادی کنونی به نوعی به مردم کم درآمد جامعه فشار وارد می‌شود اما نباید فشار جدیدتری در ماه‌های آخر سال به مردم تحمیل شود.

مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در تذکری آئین‌نامه‌ای و در جریان بررسی دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء "ب"‌ بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، دولت مجاز به افزایش قیمت بنزین در طول 5 سال و به تناوب به میزان 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس شد و الان دولت بنزین 100 تومانی را به میزان 400 تومان یعنی سه برابر افزایش داد، لذا ‌دیگر دولت نباید حتی یک درصد هم قیمت بنزین را افزایش دهد.

وی افزود: بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت گاز در طول 5 سال باید به میزان 75 درصد قیمت گاز صادراتی برسد و در حال حاضر کشور تحمل ندارد قیمت گاز 20 درصد افزایش یابد و امکان ندارد بتوانیم حتی یک درصد هم قیمت گاز را افزایش دهیم.

حسینی صدر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارخانه‌های ما در حال تعطیل شدن است، تاکید کرد: دیگر نمی‌توان قیمت حامل‌های انرژی یا کالاها و سایر خدمات را 20 درصد افزایش داد.

نمایندگان مجلس روز گذشته پس از سخنان موافقان و مخالفان دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و با 145 رای موافق، 10 رای مخالف و 14 رای ممتنع از 198 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

طبق طرح استفساریه مذکور که دو فوریت آن دیروز در صحن علنی تصویب شد و جزئیاتش نیز امروز در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، در صورت تصویب نهایی، دولت نمی‌تواند در مدت زمان باقیمانده از سال 1390، قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها را‌ یک جا افزایش دهد در حالی که دولت می‌بایست قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات را طی ماه‌های گذشته و به تناوب به میزان 20 درصد در راستای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها افزایش می‌داد...... / تحلیل : خبرگزاری فارس