اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش قیمت طلای سیاه و احتمال بروز ناآرامی‌های سیاسی در عربستان



اخبار,اخبار اقتصادی,نفت

 

کاهش قیمت طلای سیاه و احتمال بروز ناآرامی‌های سیاسی در عربستان
دیوانگی نفت،کار دست ملک سلمان می دهد؟!

یک سال است که نفت حال و روز خوشی ندارد. طلای سیاه ظرف چندین ماه گذشته، بیش از 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است. کاهش قیمت نفت برای کشورهای تولید کننده، دستخوش تحولات متعددی شده است ؛ از کسری بودجه گرفته تا کسری تراز تجاری. در این میان کشورهای حوزه خلیج فارس، بیش از دیگر تولیدکنندگان، متضرر شده اند.

در این میان، عربستان سعودی برای تامین 90 درصد از بودجه خود به درآمد نفتی متکی است و کاهش قیمت نفت منجر به بروز مشکلات اقتصادی برای این کشور حوزه خلیج فارس شده است.


روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی نوشت که «اداره عربستان سعودی برای خاندان آل سعود پرهزینه است. به دلیل ترس از ایران، سعودی‌ها آخرین تجهیزات نظامی دنیا را خریداری کرده‌اند تا خود را قوی‌ترین کشور خاورمیانه نشان دهند.»


گاردین در ادامه با اشاره رفتن انگشت توجه خود به سمت بودجه بالای دفاعی در عربستان یادآور شد این هزینه‌ها برای اقدامات این کشور در یمن درحال استفاده است.


در کنار این مسئله عربستان سعودی با مشکل بیکاری نیز مواجه است؛ دو سوم جمعیت این کشور زیر 30 سال سن دارند و نرخ بیکاری برای افراد بین 16 تا 29 سال معادل 29 درصد است که این نرخ بیکاری، بیم ناآرامی در جامعه عربستان سعودی را به دنبال دارد.»


در مورد وضعیت بیکاری در شبه‌جزیره عربستان، پایگاه اینترنتی آمریکایی «فکت بوک» خبر داده : «در حالی‌که عربستان به دنبال کاهش نرخ بیکاری در این کشور است، 6 میلیون کارگر خارجی نقشی مهم در اقتصاد عربستان به‌ویژه در بخش نفت و خدمات در این کشور ایفا می‌کنند و مقامات این کشور به دنبال استفاده از جمعیت جوان این کشور در مشاغل مختلف بوده اما این درحالی است که عمده این جمعیت از کمبود تحصیلات و مهارت‌های فنی رنج می‌برند.»


به هر ترتیب خاندان سلطنتی سعودی برای محافظت خود از انقلاب‌های عربی، تصمیم گرفت میان قشر جوان و خشمگین این کشور پول پخش کند. اما در کشوری که درآمد مالیاتی وجود ندارد و قیمت نفت کاهش یافته، حالا ادامه آن داستان ، کار سختی است.

 

زمانی که قیمت نفت بالای بشکه‌ای 100 دلار بود، عربستان به راحتی از عهده این کار برمی‌آمد اما حالا این کشور با 20 درصد کمبود درآمد ملی مواجه شده است.


این درحالی است که مانند بسیاری از کشورهای نفت‌خیز، عربستان هم متکی به درآمد نفت است و این کشور نیازمند نفت با قیمت بشکه‌ای 106 دلار است تا توازن در این کشور برقرار شود.

 

از آنجایی که 90 درصد درآمد عربستان به نفت بستگی دارد، کاهش قیمت نفت شکاف عمیقی در درآمد این کشور به وجود آورد. از سوی دیگر تولید نفت توسط آمریکا در طول سال‌های اخیر از 4 دهه گذشته بیشتر بوده است.

 


عربستان پیش از این در جنگ با نفت شیل آمریکا، بخش وسیعی از ذخایر نفت خام خود را به بازار تزریق می‌کرد اما سعودی‌ها در حال حاضر در نبردی طولانی مدت و گران قیمت و فرسایشی درگیر هستند که ممکن است پیروز آن نشوند.


به تمام مشکلات ریز و درشت اقتصادی دار و دسته ملک سلمان باید سیاست‌های اشتباه چند وقت اخیر آنها را در منطقه اضافه کرد.

 

عربستانی‌ها در باتلاق یمن گیر افتاده اند، آنها هر چه دلار خرج بمباران همسایه شرقی خود می کنند باز هم کاری از پیش نمی برند و بعد از گذشت نزدیک به 5 ماه جنگ در سرزمین سبأ هنوز که هنوز است دو طرف هیچ دستاورد دندان گیری نداشته اند.

 

چیزی که این وسط نابود شده است، دلار‌های سعودی است که در این وانفسای ارزانی طلای سیاه، دمار از روزگار قصرنشینان شهر ریاض در آورده است.


اخبار اقتصادی - قانون


ویدیو مرتبط :
توطئه سیاسی ،کاهش قیمت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چینی ها قیمت نفت را کاهش دادند/بهای طلای سیاه به زیر ۱۱۰ دلار رسید



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

چینی ها قیمت نفت را کاهش دادند/بهای طلای سیاه به زیر ۱۱۰ دلار رسید

بهای نفت در بازار‌های جهانی امروز پس از انتشار آمار تولید در چین که پایین‌تر از انتظارات بازار بود به زیر 110 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

آمار تولید در چین حاکی از این است که رشد تقاضای نفت در دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده آن پایین‌تر از حد انتظارات خواهد بود.

شاخص رسمی مدیران خرید در چین برای ماه مارس 50.9 بود که اگرچه بالاترین رقم در 11 ماه اخیر است ولی پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاد‌دانان مبنی بر رسیدن آن به رقم 52 بود.

کارل لری تحیلگر نفتی در آمریکا گفت: این آمار پایین‌تر از انتظارات بازار است و نشان می‌دهد که رشد تقاضای نفت آنطور که ما انتظار داریم پیش نخواهد رفت، اما چین همچنان در حال رشد است و یک عامل پشتیبانی طولانی مدت برای بازار نفت خواهد بود.

نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه با 54 سنت کاهش 109 دلار 48 سنت در هر بشکه معامله شد و نفت سبک آمریکا با 51 سنت کاهش به 96 دلار و 72 سنت در هر بشکه رسید.

همزمان با تلاش شرکت اکسون‌موبیل برای پاکسازی نشت نفتی در آرکانزاس سرمایه‌گذاران نگران مدت اختلال در عرضه‌ نفت به دلیل تعطیلی خط لوله نشت کرده هستند که بر فشار روی بازار خواهد افزود. خط لوله پگاسوس شرکت اکسون که روزانه بیش از 90 هزار بشکه نفت از آرکانزاس به تگزاس منتقل می‌کند در روزهای گذشته دچار نشست نفتی شد.

کارل لری گفت: نگرانی‌ها مجددا بروز کرده است و بازار در حال بررسی این است که چه اتفاقی در مورد این خط لوله خواهد افتاد.

نشت نفتی در آرکانزاس واکنش فوری مخالفان خط لوله پیشنهادی 800 هزار بشکه‌ای کی‌ استون را که همچنین نفت کانادا را به سواحل خلیج‌ منتقل خواهد کرد، برانگیخت.

فعالان محیط زیست درباره تاثیر توسعه شن‌های نفتی کانادا ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که این نوع نفت بیشتر از نفت‌های متعارف باعث فرسایش خط لوله می‌شود./ایسنا