اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش قدرت خرید مردم و تخفیف ویژه لبنیات


در شرایطی که انواع محصولات لبنی روی دست کارخانه‌ها باقی‌ مانده، صاحبان این صنایع برای فاسد نشدن محصول‌شان دست به اقدامی جالب زده‌اند و محصولات انباری‌شان را پیش از پایان تاریخ مصرف، زیر قیمت و با تخفیف ویژه می‌فروشند.

خبرگزاری ایسنا: در شرایطی که انواع محصولات لبنی روی دست کارخانه‌ها باقی‌ مانده، صاحبان این صنایع برای فاسد نشدن محصول‌شان دست به اقدامی جالب زده‌اند و محصولات انباری‌شان را پیش از پایان تاریخ مصرف، زیر قیمت و با تخفیف ویژه می‌فروشند.

کاهش مصرف محصولات لبنی مدت‌هاست به عنوان یکی از مشکلات از سوی کارشناسان و مسئولان دولتی مطرح می‌شود که البته عمدتا دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم است اما به نظر می‌رسد رغبت و توان خرید مردم برای لبنیات پس از آخرین مرحله‌ افزایش قیمت از سوی کارخانه‌های لبنی مجددا کاهش یافته است، چرا که در شرایطی که صاحبان صنایع لبنی اعلام می‌کنند تولید و صادرات آنها تفاوتی با گذشته نداشته است، افزایش موجودی انبارهای آنها دلیلی جز کاهش مصرف نسبت به گذشته‌ای که این کاهش همچنان ادامه داشته است، ندارد.

البته صنایع لبنی و مسئولان بخش خصوصی معتقدند کاهش مصرف مردم ارتباطی با بالا‌ بودن قیمت‌ها ندارد و کاهش توان خرید مردم به دلیل شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد است.

به گفته رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی پدیده تراکم کالا در انبارها شرایطی را ایجاد می‌کند تا کارخانه‌های لبنی با اقداماتی مانند تخفیف قائل‌ شدن و فروش محصول کمتر از هزینه درج شده روی آن از فاسد‌ شدن محصول و ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کند.

وی تاکید دارد در این شرایط نظام قیمت‌گذاری محصولات لبنی از سیستم ارزش افزوده باید به سمت نظام قیمت‌گذاری بر مبنای سیستم عرضه و تقاضا پیش رود تا صنایع لبنی بتواند بر این اساس قیمت کالای خود را با توجه به عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد تغییر دهد.

باکری می گوید این شرایط باید به گونه‌ای مدیریت شود تا تولید صاحبان صنایع لبنی کاهش پیدا نکند، چرا که تولید‌کنندگان در هیچ شرایطی به کاهش تولید و تعطیلی کارخانه‌ها تن نمی‌دهد.

همچنین محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی در این باره به ایسنا گفت: تولید و صادرات محصولات لبنی در صنایع مسلما تغییر محسوسی نداشته است و علت تراکم بالای این محصولات در انبارهای کارخانه‌های تولید‌کننده، کاهش مصرف است.

به گفته وی به رغم حق بالا‌رفتن قیمت‌ها و هزینه‌های تولید در همه صنایع که در هر سال به نسبتی مشخص رخ می‌دهد، درآمد مردم متناسب با آن افزایش نیافته است؛ بنابراین قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی درباره‌ میزان تولید، مصرف و صادرات لبنیات در کشور اظهار کرد: براساس آخرین آمارهای موجود و منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران سالانه حدود هفت میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که حدود 5.5 میلیون تن آن به کارخانه‌ها وارد و 10 درصد آن نیز صادر می‌شود.

فربد با بیان این‌که محصولات مشمول تخفیف عمدتا جزو محصولاتی است که مانند شیر و ماست تاریخ مصرف کوتاه‌تری دارند، گفت: اگر کارخانه‌های لبنی قیمت محصول خود را در این شرایط قدری کاهش می‌دهند به خاطر این است که با چشم‌پوشی از درصدی از ضرر و زیان خود، جلوی فاسد‌ شدن همه محصولات و از بین رفتن سرمایه‌هایی که برای تولید آن زحمت فراوانی کشیده‌اند را بگیرند.


ویدیو مرتبط :
کاهش قدرت خرید مردم ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات نشست جدید کمیته ویژه مزد ۹۵/ قدرت خرید چقدر کاهش یافت؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی, دستمزد  کارگران

عضو شورای عالی کار از برگزاری نشست جدید کمیته تخصصی تعیین بسته افزایش مزد سال ۹۵ کارگران خبر داد و گفت: به دنبال دستیابی به راهکار جبران افت ۱۸۷ درصدی قدرت خرید مشمولان قانون کار هستیم.

فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر از برگزاری نشست جدید کمیته دستمزد شورای عالی کار برای نهایی کردن مباحث مربوط به وضعیت معیشت و هزینه های سبد خانوار در هفته جاری خبر داد و گفت: با اعلام روز چهارشنبه از سوی وزارت کار برای تشکیل کمیته دستمزد امید آن می رود تا دو ضلع دیگر این سه جانبه گرایی یعنی دولت و کارفرمایان نقطه نظرات و محاسبات خود را پیرامون سبد معیشت اعلام کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: با توجه به حکم جدید دیوان عدالت اداری مبنی بر تسویه حساب دولت با کارمندانش به دلیل کاهش قدرت خرید ناشی از افزایش دستمزد کمتر از نرخ تورم سال‌های گذشته و در نتیجه از بین رفتن قدرت خرید کارمندان و حتی بازنشستگان کشوری، انتظار می‌رود این موضوع در کمیته دستمزد و شورای عالی کار نیز مدنظر قرار گیرد.

توفیقی خاطرنشان کرد: در همین سال‌ها نیروی کار کشور به دلیل عدم برخورد منطقی و حساب شده با مقوله دستمزد و تبعات برخورد سطحی با آن بر اقتصاد جامعه، بالتبع رکود باعث افت فعالیت بازار اشتغال شده و کاهش ۱۸۷ درصدی قدرت خرید باید با دید جبرانی مورد بازبینی قرار گیرد.

این مقام مسئول کارگری کشور تاکید کرد: در یک جامعه دو گونه برخورد با یک مسئله نمی‌توان داشت و دولت به عنوان کارفرمای بزرگ باید همان نگاهی را با کارگران داشته باشد که با کارمندان خود دارد؛ بنابراین امید داریم با بررسی دقیق ماده ۴۱ قانون کار و تبصره‌های یک و دو آن که البته بی توجهی به تبصره دوم (لزوم تعیین دستمزدی که تامین کننده معیشت باشد) باعث کوچک شدن سفره های کارگری شده است، بتوانیم با فرصت به دست آمده از شرایط پسابرجام، فرجام مناسبی برای جامعه کارگری مهیا کنیم.

 

  اخبار اقتصادی  -  مهر