اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش سن مصرف سیگار در جامعه به 13سال


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هم اکنون معضل جدی به عنوان اعتیاد در نوجوانان نداریم ولی وقتی شروع سن مصرف سیگار در جامعه حدود 13 سال است متعاقب آن ریسک‌های بالاتری مانند مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هم اکنون معضل جدی به عنوان اعتیاد در نوجوانان نداریم ولی وقتی شروع سن مصرف سیگار در جامعه حدود 13 سال است متعاقب آن ریسک‌های بالاتری مانند مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود.

دکتر دلاوری گفت: رفتارهای پرخطر مانند مصرف دخانیات در زنان جوان در کشور ما رو به افزایش است ولی به معنای بسیار شایع بودن آن نیست.

وی افزود: وقتی سیستم های سلامت و سازمان‌های اجتماعی کشور با یک پدیده‌ای مانند افزایش مصرف دخانیات در یک جامعه خاص مانند خانم‌ها مواجه می‌شود قبل از اینکه به عدد قابل توجه برسد باید اقدامات پیشگیرانه برای آن انجام شود.

دلاوری تصریح کرد: عمده کارهای پیشگیری فقط آموزش و اطلاع رسانی نیست، اگرچه موثر بوده و تغییر نگرش ایجاد می‌کند ولی در رفتارهای پرخطر بحث تغییر محیط تاثیرگذار است. باید محیط افراد جوان را به شکلی تغییر دهیم که دسترسی به مواد دخانی کمتر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: وجود تفریحات جایگزین برای جوانان ضروریست، نهادهای فرهنگی کشور در این زمینه باید فعال شوند و اوقات فراغت را برای جوانان با ارزان‌ترین قیمت پوشش دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مداخلات قوانین است، در این زمینه مشکل قانون نداریم بلکه مشکل اجرایی شدن این قوانین و تضمین اجرا را داریم. وقتی رفتارهای پرخطر مانند مصرف قلیان و سیگار را داریم باید بدانیم که به دنبال آن مصرف مواد است. هم اکنون معضل جدی به عنوان اعتیاد در نوجوانان نداریم ولی وقتی شروع سن مصرف سیگار در جامعه حدود 13 سال است متعاقب آن ریسک‌های بالاتری مانند مواد مخدر ایجاد می شود.

وی افزود: علل مختلفی برای اعتیاد در نوجوانان مطرح شده که خانواده یکی از این علل است، نقش‌های خانوادگی، کم توجهی، طلاق، غافل شدن از فرزندان از جمله این عوامل هستند. مدرسه نیز نقش مهمی در پیشگیری و یا اعتیاد دارد که در این زمینه نقش مربیان و معلمان بسیار پر رنگ است.


ویدیو مرتبط :
کاهش سن مصرف الکل درآلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش سن مصرف سیگار بین دختران و پسران و اولین محل تجربه مصرف



سیگار,سن مصرف سیگار بین دختران و پسران

ر اساس تحلیلهای یک پژوهش میدانی اعلام شد:
کاهش سن مصرف سیگار بین دختران و پسران و اولین محل تجربه مصرف

یک پژوهشگر و متخصص علوم رفتاری بر اساس یک پژوهش میدانی اظهار کرد: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان به این نتیجه رسید که حداقل سن مصرف سیگار در بین پسران به 14 و در بین دختران به 17 سال کاهش یافته است.

مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه این پژوهش میدانی بین 4620 دختر و پسر 14 تا 19 ساله انجام شده است، گفت: این پژوهش در نیمه نخست سال جاری انجام و نتایج آن به تازگی استنباط شده است.

وی افزود: این پژوهش در شهرهای تهران، اصفهان، رشت و مشهد انجام شده و جوانان این شهرها یکی از اصلی‌ترین علل مصرف سیگار را دوستان و گروه همسالانی دانسته‌اند که در میان آنها قرار دارند و موجب تشویق آنها به مصرف سیگار شده‌اند.

به گفته این پژوهشگر علوم اجتماعی 90 درصد جوانان مورد پرسش، تک فروشی سیگار در مغازه‌ها و دکه‌های فروش جراید را عامل اصلی سهل الوصول بودن گرایش به سیگار دانستند.

ابهری با تاکید بر اینکه نهادهای متولی باید نسبت به برخورد قانونی با فروش سیگار به افراد کمتر از 18 سال اقدام کنند گفت: رسانه‌ها نیز در بیان زیاندهی‌های این رفتار نابهنجار تلاش چشمگیری نداشته و صدا و سیما باید در این زمینه با آموزش جوانان و خانواده‌ها، زیان‌های ناشی از مصرف سیگار را به آنها انتقال دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 90 درصد از جوانان مورد پرسش در مسیر خانه و مدرسه و نیز مهمانی‌های دوستانه سیگار را برای اولین بار تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: علاوه بر سیگار قلیان نیز از پدیده‌هایی است که 70 درصد جوانان مصرف آن را به دلیل استعمال در مجامع عمومی و نیز پیک نیک‌ها تجربه کرده‌اند. 

/ایسنا