اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش سن آسیب در دختران ایرانی


یک جامعه‌شناس گفت: متاسفانه سن آسیب در دختران ایرانی کاهش یافته است.

خبرگزاری فارس: یک جامعه‌شناس گفت: متاسفانه سن آسیب در دختران ایرانی کاهش یافته است.

 عالیه شکر‌بیگی در جمع کارشناسان اداره کل بهزیستی استان اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله در زمینه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شکاف بین عالمان، حوزه تعلیم و تربیت و خانواده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته در حوزه مسائل اجتماعی آسیب‌های زیادی در جامعه وجود دارد، خاطر نشان کرد: اگر خانواده‌ها مبانی تعلیم و تربیت را به درستی رعایت کنند فرد به سلامت از این‌ آسیب‌ها گذر می‌کند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه ما در جامعه‌ای هستیم که هجوم ماهواره‌ها به خصوصی‌ترین خلوت انسان راه‌ یافته است، تاکید کرد: متاسفانه دشمن در خانه کمین کرده است.

*کاهش سن آسیب در دختران ایرانی

وی با بیان اینکه متاسفانه سن آسیب در دختران به 10، 11 و 12 سال رسیده است، تصریح کرد: در جامعه ما بازخوانی روابط دختر و پسر از جمله مباحثی است که در آن زمینه بحث‌های زیادی صورت گرفته است اما خلاء‌های موجود در عرصه کارشناسی را باید برطرف کرد.

شکربیگی یادآور شد: با توجه به وجود آسیب‌های مختلف در جامعه، به دلیل وضعیت ویژه دختران، آسیب‌های که دختران را تهدید می‌کند، مورد توجه و بحث قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه خانواده سالم می‌تواند فرزند سالمی را تربیت و جامعه سالمی را به وجود آورد، ادامه داد: در‌ آسیب شناسی مسائل دختران کارکردهای نهان و ‌آشکاری وجود دارد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه امروز شاهد پایین آمدن سن بلوغ در دختران و روابط آزاد پسران و دختران هستیم، اضافه کرد: برقراری رابطه به سن راهنمایی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه باید در خانواده‌ها یک بازگشتی به خویشتن داشته باشیم، افزود: امروز در جامعه با از هم گسیختگی نظام فرهنگی مواجه هستیم.

*علاقمندی خانواده‌های ایرانی به سریال‌های ماهواره‌ای

شکربیگی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات سریال‌های ماهواره‌ای بیشترین بیننده را در خانواده‌های ایرانی به خود اختصاص داده‌اند، اذعان داشت: متاسفانه برای ورود نوگرایی به جامعه ایران زمینه‌سازی نشد و بدون اینکه توانایی لازم در دختران و پسران باشد مورد هجوم فرهنگی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما امروز با آسیب‌های نوپدیدی مواجه هستیم که از طریق تلفن‌های همراه و بلوتوث به وجود آمده است، اظهار داشت: امروز در جامعه موضوع تغییر الگوی همسر گزینی و ازدواج‌ها و طلاق‌های اینترنتی مطرح است.

این محقق و جامعه‌شناس تصریح کرد: روابط نامشروع متاهلی در ادارات و سازمان‌های دولتی مستدل و مستند است.

*بیشترین طلاق‌ها در سن 19 تا 29 سال است

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد رشد طلاق در جامعه به ویژه در سنین 19 تا 29 سالگی هستیم، ادامه داد: متاسفانه زنان پس از طلاق مورد حمایت عاطفی و اقتصادی خانواده‌های خود قرار نمی‌گیرند و این موضوع خود آسیب‌های جدیدی را در پی دارد.

شکربیگی با بیان اینکه امروز جامعه ما با شکاف بین نسل‌ها روبه‌رو شده است و فرزندان با والدین خود ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند، اضافه کرد: مباحث مذهبی نیز عاملی برای بهداشت روان و سلامتی خانواده‌ها به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مشکلات را ندانیم از حل آنها عاجز هستیم، تصریح کرد: اگر فقط به دلیل ارزش‌های مادی کار کنیم و رضایت خداوند را در برنداشته باشد، کاری از پیش نمی‌رود.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: ما در یک سیستمی زندگی می‌کنیم که اگر عضوی از این سیستم نادیده گرفته شود آن سیستم آسیب می‌بیند.


ویدیو مرتبط :
کاهش آسیب های طلاق بر فرزندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش سن مصرف سیگار بین دختران و پسران و اولین محل تجربه مصرف



سیگار,سن مصرف سیگار بین دختران و پسران

ر اساس تحلیلهای یک پژوهش میدانی اعلام شد:
کاهش سن مصرف سیگار بین دختران و پسران و اولین محل تجربه مصرف

یک پژوهشگر و متخصص علوم رفتاری بر اساس یک پژوهش میدانی اظهار کرد: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان به این نتیجه رسید که حداقل سن مصرف سیگار در بین پسران به 14 و در بین دختران به 17 سال کاهش یافته است.

مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه این پژوهش میدانی بین 4620 دختر و پسر 14 تا 19 ساله انجام شده است، گفت: این پژوهش در نیمه نخست سال جاری انجام و نتایج آن به تازگی استنباط شده است.

وی افزود: این پژوهش در شهرهای تهران، اصفهان، رشت و مشهد انجام شده و جوانان این شهرها یکی از اصلی‌ترین علل مصرف سیگار را دوستان و گروه همسالانی دانسته‌اند که در میان آنها قرار دارند و موجب تشویق آنها به مصرف سیگار شده‌اند.

به گفته این پژوهشگر علوم اجتماعی 90 درصد جوانان مورد پرسش، تک فروشی سیگار در مغازه‌ها و دکه‌های فروش جراید را عامل اصلی سهل الوصول بودن گرایش به سیگار دانستند.

ابهری با تاکید بر اینکه نهادهای متولی باید نسبت به برخورد قانونی با فروش سیگار به افراد کمتر از 18 سال اقدام کنند گفت: رسانه‌ها نیز در بیان زیاندهی‌های این رفتار نابهنجار تلاش چشمگیری نداشته و صدا و سیما باید در این زمینه با آموزش جوانان و خانواده‌ها، زیان‌های ناشی از مصرف سیگار را به آنها انتقال دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 90 درصد از جوانان مورد پرسش در مسیر خانه و مدرسه و نیز مهمانی‌های دوستانه سیگار را برای اولین بار تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: علاوه بر سیگار قلیان نیز از پدیده‌هایی است که 70 درصد جوانان مصرف آن را به دلیل استعمال در مجامع عمومی و نیز پیک نیک‌ها تجربه کرده‌اند. 

/ایسنا