اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش جرایم رانندگی در ماه رمضان


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تغییر پیک ترافیک عصرگاهی و کاهش ترافیک صبحگاهی همزمان با ماه مبارک رمضان خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تغییر پیک ترافیک عصرگاهی و کاهش ترافیک صبحگاهی همزمان با ماه مبارک رمضان خبر داد.

 سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه پیک ترافیک عصرگاهی در پایتخت از ساعت 16 تا 21 بود گفت: با آغاز ماه مبارک رمضان از اذان مغرب تا حدود یک ساعت و نیم بعد با کاهش بار ترافیک مواجهیم به شکلی که پیک ترافیک را از ساعت 19:30 تا 21 و 22:30 تا 24 داریم.

وی تاکید کرد: پیک دوم ترافیک شامگاهی که از ساعت 22:30 تا 24 است و با توجه به افزایش ترددهای درون شهری طی روزهای گذشته، سنگین اما روان بوده است.

رییس پلیس راهور تهران از افزایش یک شیفت به فعالیت ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ساعت 21:30 تا 1:30 بامداد خبر داد و گفت: با توجه به اجرای طرح اذان تا اذان و باز بودن بسیاری از صنوف پلیس راهنمایی و رانندگی تهران به جهت روانسازی بار ترافیک، شیفت بامداد را تقویت کرده و بدین ترتیب تلاش می‌کنیم تا ترافیک این ساعات روان باشد.

وی به ترافیک صبحگاهی اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد بار ترافیک صبحگاهی با توجه به تغییر ساعت کاری ادارات و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با کاهش مواجه بوده است.

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ساعت پایانی طرح زوج و فرد همزمان با ماه مبارک رمضان یک ساعت کاهش یافته است گفت: بررسی‌های پلیس طی چند روز گذشته نشان می‌دهد این کاهش یک ساعته بسیار موثر بوده است.

وی به تخلفات رانندگی اشاره کرد و به ایسنا گفت: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان تخلفات رانندگی در تهران کاهش یافته و در عین حال ما نیز به همکاران خود توصیه‌ کرده‌ایم تا حد ممکن از برخوردهای سلبی و جریمه خودداری کرده و به ارشاد و راهنمایی رانندگان بپردازند.

رییس پلیس راهور تهران تاکید کرد: علیرغم این امر در صورتی که رانندگان مرتکب تخلفاتی همچون سد معبر شوند، قطعا پلیس به جهت رفاه حال سایر رانندگان نسبت به برخورد با متخلفان و انتقال خودروی آنها به پارکینگ اقدام کنند.

وی در خصوص توزیع نذورات افطاری نیز گفت: با توجه به اینکه توزیع این نذورات در یک محل به صورت متمرکز می‌تواند موجب ایجاد ترافیک‌های بعضا سنگین شود، توصیه می‌کنیم شهروندان در چند نقطه از مسیر نسبت به توزیع نذورات اقدام کنند تا با ترافیک سنگین در معبر مورد نظر مواجه نباشیم.

وی در پایان از همکاری خوب شهروندان طی روزهای آغازین ماه مبارک رمضان تقدیر و اظهار امیدواری کرد که این روند تا پایان ماه مبارک ادامه یابد.


ویدیو مرتبط :
طرح آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد توسط اتو خسروانی در ماه رمضان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش قابل توجه جرایم در ماه رمضان


ماه رمضان آغاز شده و با گذشت 8 روز از شروع ماه بندگی خدا، همچون سالهای گذشته آمار وقوع جرایم با کاهش قابل ملاحظه ای رو به رو بوده و کلانتری ها روزهای خلوتی را می گذرانند. بر اساس آمارهای پلیس سال گذشته آمار جرایم مهم در کشور به طور میانگین بین 5 تا 33 درصد کاهش داشته است.

خبرگزاری مهر: ماه رمضان آغاز شده و با گذشت 8 روز از شروع ماه بندگی خدا، همچون سالهای گذشته آمار وقوع جرایم با کاهش قابل ملاحظه ای رو به رو بوده و کلانتری ها روزهای خلوتی را می گذرانند. بر اساس آمارهای پلیس سال گذشته آمار جرایم مهم در کشور به طور میانگین بین 5 تا 33 درصد کاهش داشته است.

ماه رمضان ، ماه بهار قرآن آغاز شد . در ماه رمضان همه ما دچار نوعی تحول درونی می شویم كه اگر كمی به خودمان و رفتار هایمان دقت كنیم متوجه آن خواهیم شد.دروغ نمی گوییم،غیبت نمی كنیم و خلاصه از زبان و چشم و گوش خود مراقبت خاصی به عمل می آوریم كه این مراقبت در ماه های دیگر سال تا این اندازه پر رنگ نیست.

این تحول درونی و تغییر رفتار مختص یك عده خاص نیست.جو رمضان آن قدر قوی است كه حتی دامان مجرمان را هم می گیرد. ماه مبارك رمضان نوعی تحول درونی را در انسانها به همراه دارد كه حتی انسانهای بزهكار و خلافكار جامعه را نیز از موهبات خود محروم نمی سازد.


این ماه حاکمیت هنجارها در مقابل ناهنجاری هاست و به عبارتی می توان گفت که ماه هنجارهای اخلاقی است و روزه داری سبب می شود که خود کنترلی از درون فعال شود که در نتیجه، خویشتن داری را در بر دارد و زمانی که فرد خوردن و آشامیدن خود را کنترل می کند به طور ناخودآگاه اعمال زشت و ناپسند را کنترل می کند.علم جرم شناسی نشان داده که رفتار انسان تابع شرایط حاکم بر جامعه است و زمانی که فضای معنوی و اخلاقی در جامعه حاصل می شود درحقیقت بر رفتار انسان اثر می گذارد وسبب عدم ارتکاب جرم می شود.

کاهش آمار جرایم در ماه رمضان

دکتر مجید ابهری رفتار شناس و استاد دانشگاه در این باره می گوید: با آغاز ماه مبارك رمضان ۲۵ درصد از آسیبهای اجتماعی، تخلفات و جرایم در بین جوانان كاهش می یابد.

وی دلیل آن را در ایمان و اعتقادات مذهبی و ذاتی جوانان می داند و تأكید می كند: ایمان در واقع تنها عامل درونی در بین افراد خلافكار است كه میزان تخلفات را در میان آن ها به حداقل می رساند. در حال حاضر ۶۵ درصد ساختار جمعیتی كشور كمتر از ۳۰سال سن دارند كه در مقایسه با دیگر كشورها، ایران چهارمین كشور جوان دنیا محسوب می شود.

ابهری همچنین می افزاید: نیروهای انتظامی نیز برگفته های جامعه شناسان صحه می گذارند و می گویند میزان ارتكاب جرم در ماه مبارك رمضان به طرز چشمگیری كاهش می یابد .

وی با اشاره به فرصت ویژه ماه مبارک رمضان برای اصلاح رفتارهای ناپسند اجتماعی می گوید: در وقوع ناهنجاری های رفتاری عوامل متعددی نقش دارد، به عنوان مثال از نظر آسیب شناسی اجتماعی شرایط محیطی مثل سرما یا گرما یا شب و روز تاثیر قابل ملاحظه ای در وقوع جرم دارد. در تابستان و در هوای گرم بزهکاری هایی مانند نزاع و پرخاشگری افزایش می یابد در حالی که در فصل زمستان آمار سرقت بیشتر از فصل تابستان است.

 زیرا با بستن در و پنجره منازل و زودتر تاریک شدن هوا، مردم زودتر می خوابند. همچنین شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه در بروز بزهکاری و آسیبهای اجتماعی نقش دارد. بنابراین می توان گفت شرایط اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی در وقوع آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.


در این ماه جرایم به خصوص جرایم خشن کاهش می باد و مجرمان کمتر مرتکب جرم می شوند. سردار احمدی مقدم در صحبت های خود در مورد ماه مبارك رمضان می گوید: همیشه حرمت ماه رمضان از سوی مردم نگه داشته شده حتی كسانی كه بخاطر بیماری ، مسافرت و غیره قادر به روزه داری نیستند در اماكن عمومی روزه خواری نمی كنند.

نوع جرایم

میزان کاهش

سرقت منزل

25 درصد

سرقت لوازم داخل خودرو

6 درصد

کیف قاپی

19 درصد

سرقت موتورسیکلت

5 درصد

جیب بری

23 درصد

سرقت خودرو

6 درصد

سرقت مغازه

7 درصد

قتل

9 درصد

آدم ربایی

33 درصد


فرمانده نیروی انتظامی ادامه می دهد: آمار جرم و جنایت ، قتل ، دزدی ، خودكشی و كارهای خلاف در این ماه بشدت كاهش می یابد و بزهكاران در این ماه خدایی از ارتكاب كارهای خلاف خجالت زده و شرمنده می شوند.هرچند كه وجود اعتقادات دینی و مذهبی مردم بخصوص در كشوری مثل ایران یكی از موانع ارتكاب جرایم و اعمال خلاف شرع است اما باید به این نكته هم اشاره داشته باشیم كه عامل بسیار مهمی مثل فقر اقتصادی و نیاز مالی نیز محرك قوی و بنیان شكنی است و گاه باعث می شود افرادی كه اعتقادات مذهبی چندان محكمی ندارند با لغزش هایی از این دست به گناه آلوده شوند.

ماهی برای فکر کردن به کارهای گذشته

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر عضو كمیسیون قضایی مجلس هشتم نیز در این باره می گوید: ایام ماه رمضان هر سال معمولا سرقت، قتل، آدم ربایی، تعرض و... كاهش پیدا می‌كند.

وی گسترش و تسّری معنویات در جامعه را مهم‌ترین راهكار پیشگیری از جرایم دانست و اظهار داشت: از آنجایی كه برخی از این جرایم با اعتقادات مذهبی مردم آن هم در ایام رمضان سنخیت ندارد، كارشناسان حقوقی و جامعه شناسی به كاهش جرایم در این ماه تاكید دارند.

وی از ماه رمضان به عنوان فرصتی برای بازگشت به خود یاد كرد و افزود: مردم طی یك ماه رمضان سعی می‌كنند به كارهای گذشته خود بیشتر فكر كنند و حتی برخی از مجرمان در این ماه مصمم می‌شوند كه هرگز مرتكب خلاف نشوند.

حال که اعتقادات مذهبی تا این میزان در کاهش جرایم موثر است باید با استفاده از این پتانسیل برای کاهش جرایم در دیگر ماههای سال استفاده کرد و با توجه به این عامل در کنار کاهش بیکاری و اعتیاد گامی بزرگ در جهت کاهش جرایم برداشت.