اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کانادا: بستن سفارتمان در تهران ربطی به جنگ احتمالی ندارد





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کانادا: بستن سفارتمان در تهران ربطی به جنگ احتمالی ندارد

" تونی برمن " مدیر سابق شبکه خبری سی بی سی کانادا و بخش انگلیسی شبکه الجزیره در مطلبی در روزنامه " تورنتو استار " این گونه با طعنه می نویسد : بستن سفارت کانادا در تهران نشان داد که کانادا وزیر خارجه جدیدی به نام " بنیامین نتانیاهو " دارد.دولت کانادا اعلام کرد تصمیم این کشور به بستن سفارتخانه خود در تهران ، ارتباطی به مساله حمله احتمالی اسراییل یا آمریکا به ایران ندارد.

به گزارش عصر ایران جان برد وزیر خارجه کانادا با اعلام این مطلب گفت که دولت اتاوا هیچ گزارش یا هشداری درباره حمله قریب الوقوع به ایران دریافت نکرده است.

وزیر خارجه کانادا روز جمعه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – اقیانوسیه ( اپک) در روسیه تصمیم غیر منتظره و ناگهانی بستن سفارت خانه کشورش در تهران و نیز اخراج دیپلمات های ایرانی از اتاوا را اعلام کرد.

تهران در واکنش به این اقدام آن را اقدامی افراطی خوانده که تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و انگلیس گرفته شده است.جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است به این اقدام کانادا پاسخ مقتضی و دیپلماتیک خواهد داد.

همزمان برخی کارشناسان و تحلیلگران کانادایی با ابراز تعجب از این تصمیم عجولانه دولت کانادا از بستن سفارت خانه کشورشان در ایران ابراز ناخرسندی کرده اند و این اقدام را غیر ضروری و تصمیمی ناشیانه و تحت تاثیر احساسات دانسته اند.

دولت کانادا برای توجیه این اقدام خود با صدور بیانیه ای شماری از ناراحتی ها و نگرانی های خود را لیست کرده که در نگاهی منطقی هیچ یک  از این عوامل و دلایل نمی تواند انگیزه ای برای بستن سفارتخانه شان در تهران باشد.

در عین حال وزیرخارجه کانادا روز گذشته در مصاحبه با بی بی سی تلاش کرد تا این اقدام دولت متبوع خود را توجبه کند و در پاسخ به سوال این شبکه درباره دریافت پیام تهدید آمیز از سوی کارمندان و کارکنان سفارت کانادا در تهران ، تلاش کرد با جواب دادن دو پهلو به این قضیه این مساله را نیز در زمره دلایل بستن سفارت شان در تهران نگه دارد. وی نه به طور خاص این مساله را رد کرد و نه به تهدید خاصی اشاره کرد و صرفا به گفتن این نکته بسنده کرد : نمی توانم به تهدیدها در این زمینه اشاره کنم.

جان برد همچنین حمله به سفارت بریتانیا در تهران در آذر ماه سال گذشته را نیز در زمره دلایل کشورش برای بستن سفارت خانه شان در تهران عنوان کرد و مدعی شد دولت ایران به کنوانسیون وین احترام نمی گذارد.

برخی ناظران بر این گمانند که برگزاری نشست جنبش عدم تعهد در تهران و شرکت قریب به 30 تن از سران و حضور هیئت های دهها کشور عضو در سطوح  مختلف در این نشست ، بر خلاف انتظار کشورهای غربی بوده و پیامی که از برگزاری این نشست از تهران به جهان مخابره شد ، حاکی از این بود که تهران آن گونه که غربی ها مدعی هستند و می خواهند منزوی نیست ، بنابراین دولت کانادا یک هفته بعد از برگزاری موفقیت آمیز این نشست در تهران ، تلاش کرد با این اقدام خود نشان دهد که تهران آن طور هم که نشان می دهد از انزوای بین المللی بیرون نیامده است.

برخی تحلیلگران نیز با توجه به رابطه دولت کانادا با اسراییل ، تاثیر لابی اسراییلی را در این تصمیم مهم می دانند از جمله " تونی برمن " مدیر سابق شبکه خبری سی بی سی کانادا و بخش انگلیسی شبکه الجزیره در مطلبی در روزنامه " تورنتو استار " این گونه با طعنه می نویسد : بستن سفارت کانادا در تهران نشان داد که کانادا وزیر خارجه جدیدی به نام " بنیامین نتانیاهو " دارد./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
جنگ احتمالی ایران وچین و روسیه با امریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرلشکر رشید: درآستانه یک جنگ احتمالی هستیم



 


سرلشکر رشید: درآستانه یک جنگ احتمالی هستیم

 

 

سرلشکر رشید گفت:در حال حاضر هم در شرایط تهدید به سر می‌بریم و ارتش و سپاه ما دائم خود را آماده می‌کنند و این سخن گزافه نیست که ما در آستانه یک جنگ احتمالی در آینده هستیم.


جهان به نقل از ایسنا، جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش پژوهشی اسناد دفاع‌ مقدس با بیان این مطلب افزود: با این تهدیدات هر روز طبل جنگ می‌زنند. در طول 10 سال گذشته همواره تهدیداتی بر علیه ما وجود داشته است.


البته فکر می‌کنم فرماندهان نظامی آمریکا این اشتباه استراتژیک را مرتکب نخواهند شد زیرا از لحاظ نظامی قادر به حملات زمینی علیه ایران نیستند و نسبت به اقدام هوایی و موشکی فکر نمی‌کنم این خطای استراتژیک را فرماندهان نظامی مرتکب شوند زیرا آنها به خوبی می‌دانند که ایران از قدرت بازدارندگی و توان بالای موشکی برخوردار است و در دریا قابلیت‌های فراوان دفاعی دارد.


وی با اشاره به اینکه در جنگ زندگی کردن برای یک ملت جدی‌ترین موضوع است، افزود: در جنگ یک نسل می‌جنگد اما نسل‌های زیادی از تجربیات آن می‌توانند استفاده کنند.


جنگ باعث می‌شود بقا، موجودیت و استقلال کشور به خطر بیفتد به همین منظور دو طرف از تمام قوا برای پیروزی استفاده می‌کنند. در طول هشت سال دفاع مقدس عراق علیه کشور ما و حتی مردم خود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و در سالهای اخیر هم آمریکایی‌ها علیه عراق،افغانستان و اسرائیل در لبنان و در جنگ 33 روزه از سلاح‌های نامتعارف استفاده کردند.


وی ادامه داد: وقایع بزرگ تاریخی همچون جنگ تحمیلی بسیار سرنوشت‌ساز است زیرا این پدیده‌ها به راحتی تکرار نمی‌شوند.بنابراین شناساندن آن برای نسل‌های آینده بسیار اهمیت دارد.


سرلشکر رشید اظهار کرد: جوامع انسانی بنا به شرایط یا در صلح به سر می‌برند یا در جنگ. و در حد فاصل این جنگ و صلح شرایط تهدید وجود دارد و ما هم اکنون در شرایط تهدید به سر می‌بریم که یکی از دلایل آن وجود چهارجنگی است که امریکا و اسرائیل در منطقه ایجاد کردند.


وی با اشاره به تهدیدات کشورهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از حادثه مشکوک 11 سپتامبر برای کشورهای منطقه افزود: یکی از دلایل وجود تهدیدات چهار جنگی است که کشورهای اسرائیل و آمریکا در کمتر از هشت سال در منطقه به وجود آوردند و به واسطه آن،هزاران نفر کشته و میلیون‌ها انسان بی‌خانمان شدند و زیرساخت‌های کشورهای عراق، افغانستان،لبنان و فلسطین را خراب کردند و در نهایت نفاق و دورویی دم از حقوق بشر می‌زنند و می‌بینیم آنهایی که در کشورهای مسلمان،مسلمانان را می‌کشند اسلام و مسلمانان را دشمن اول خود می‌دانند و به همین خاطر به قرآن کریم اهانت می‌کنند.


وی گفت: آنها از مقاومتی که در لبنان، ‌عراق و ایران صورت می‌گیرد احساس شکست می‌کنند یقینا در عراق و افغانستان شکست خورد‌ه‌اند و اسرائیل هم در لبنان و غزه شکست خورده است.../ایسنا