اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کانادا: بازداشت 2 متهم به بمب گذاری قطار که با اعضای القاعده در ایران مرتبط بودند



کانادا: بازداشت 2 متهم به بمب گذاری قطار که با اعضای القاعده در ایران مرتبط بودند

سخنگوی پلیس کانادا با این حال گفت که هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد این حملات تروریستی از حمایت دولت ایران برخوردار بوده است.

پلیس کانادا از بازداشت 2 نفر به اتهام برنامه ریزی برای فعالیت تروریستی خبر داده و مدعی شد: آنها با عناصری از القاعده مستقر در ایران، مرتبط بوده و مورد حمایت قرار می گرفتند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت کانادا از خنثی سازی برنامه القاعده برای انفجار خط آهن در این کشور خبر داد.

به گفته دولت کانادا، در این رابطه، دو نفر غیرکانادایی به نام های رائد جاسر (35 ساله) و صهیب الصغیر (32 ساله)  را دستگیر کرده است که قصد داشتند خط آهن و قطار سریع السیر میان دو شهر تورنتو کانادا و نیویورک آمریکا را منفجر کنند.

 

بمب گذاری,قطار کاندادا,القاعده ایران

 

این دو نفر مظنون به عضویت یا ارتباط با شبکه القاعده هستند.

به گفته شبکه سی بی سی کانادا، این طرح تروریستی ارتباطی به بمب گذاری هفته پیش در بوستون آمریکا ندارد.

این دو متهم بازداشت شده در کانادا از یک سال پیش تاکنون تحت نظر بوده اند تا اینکه به دست نیروهای ویژه پلیس کانادا و سرویس اطلاعاتی امنیتی این کشور و با همکاری دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) دستگیر شدند.

 

بمب گذاری,قطار کاندادا,القاعده ایران

 

در بیانیه پلیس کانادا هم آمده است: پلیس معتقد است که این دو نفر دارای قدرت و قصد اجرای این اقدامات جنایتکارانه بوده اند.

سخنگوی پلیس فدرال کانادا هم در کنفرانس مطبوعاتی گفت: این دو مظنون، شهروندی کانادا را ندارد و از سوی عناصری مرتبط با شبکه القاعده در ایران، مرتبط بوده و مورد حمایت قرار می گرفتند.

وی با این حال گفت که هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد این حملات تروریستی از حمایت دولت ایران برخوردار بوده است./عصرایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
محکومیت چهار عضو یک شبکه مرتبط با القاعده در آلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای مذاکره ایران و آمریکا در اروپا بر سر اعضای القاعده



اخبار,مذاکره ایران و آمریکا,اسامه بن لادن

ادعای مذاکره ایران و آمریکا در اروپا بر سر اعضای القاعده

شماری از اعضای جمهوری خواه کنگره آمریکا هم گفته اند سخنگوی سابق القاعده باید به زندان گوانتانامو منتقل شود و در آنجا درباره فعالیت های القاعده در ایران، تحت بازجویی قرار بگیرد.

روزنامه کویتی القبس در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی مذاکرات ایران و آمریکا با موضوع سرنوشت "سخنگوی القاعده در اردن" شد.

به گزارش عصرایران، این روزنامه کویتی اضافه کرد: این مذاکرات ایران و آمریکا را می توان بی نظیر توصیف کرد.

در این گزارش آمده است: مذاکرات ایران و آمریکا درباره "سلیمان ابوغیث"سخنگوی سابق القاعده و داماد اسامه بن لادن بود. شخصی که به تازگی در اردن بازداشت و تحویل آمریکا داده شد.

برپایه اطلاعات منتشر شده، نمایندگان سازمان های امنیتی ایران و آمریکا در اواخر 2002 و اوایل سال 2003 در اروپا مذاکرات محرمانه ای را انجام دادند. موضوع این مذاکرات انتقال ابوغیث و همکارانش از ایران به عربستان سعودی یا کشور دیگری بوده است.

آمریکا اطلاعاتی مدعی بود افرادی از اعضای ارشد القاعده در ایران حضور دارند که احتمالا با افراد تندرواسلامی در عربستان سعودی در ارتباط و برای این کشور خطرساز هستند.

به نوشته این روزنامه، مذاکرات میان ایران و آمریکا در اروپا زمانی متوقف شد که ایران شرط خود را اقدام آمریکا علیه گروه منافقین (مجاهدین خلق) اعلام کرد.

در همین رابطه، محاکمه سخنگوی سابق القاعده پس از انتقال او به آمریکا، در دادگاهی در نیویورک آغاز شد.

روزنامه واشنگتن پست هم  نوشت: ابوغیث بعد از حمله آمریکا به افغانستان ، به ایران پناه آورده بود و به مدت 10 سال در شرایط غیرشفافی در این کشور می زیست.

بنا به نوشته این روزنامه،ایران اخیرا ابوغیث را به کویت اخراج کرد اما دولت کویت از پذیرش او امتناع کرد و ابوغیث به ناچار برای مدتی به ترکیه رفت و در ترکیه از سوی پلیس ترکیه تحت بازداشت قرار گرفت .در نهایت دولت ترکیه اجازه داد تا ابوغیث با پرواز روز 28 فوریه   2012   از طریق اردن عازم کویت شود ولی ماموران اطلاعاتی آمریکا ابوغیث را در امان اردن دستگیر و برای محاکمه به آمریکا منتقل کردند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه مدعی می شود که ابوغیث سومین عضو ارشد القاعده است که در یک سال گذشته از ایران اخراج شده است . این روزنامه دلیل این امر را تشدید اختلافات ایران و القاعده درباره فعالیت های گروه های وابسته به القاعده در سوریه و علیه حکومت بشار اسد می داند.

شماری از اعضای جمهوری خواه کنگره آمریکا هم گفته اند سخنگوی سابق القاعده باید به زندان گوانتانامو منتقل شود و در آنجا درباره فعالیت های القاعده در ایران، تحت بازجویی قرار بگیرد.

سلیمان ابوغیث سخنگوی القاعده (نفر اول از سمت چپ) در کنار پدر همسر خود اسامه بن لادن

سلیمان ابوغیث متولد 1965 در کویت است اما بعد از فعالیت به عنوان سخنگوی رسمی القاعده، دولت کویت تابعیت این کشور را از او گرفت.

او قبل از این به عنوان روحانی یکی از مساجد کویت فعالیت می کرد. سپس برای مشارکت در جنگ با صرب ها و نظامیان شوروی به بوسنی و افغانستان رفت.

پس از حملات11 سپتامبر 2001 ،  پخش فیلم سخنرانی ابوغیث از شبکه الجزیره به عنوان سخنگوی القاعده و حضور او در کنار بن لادن، ماهیت فعالیت هایش را مشخص کرد.

ابوغیث در یکی از پیام هایش به عنوان سخنگوی القاعده به مسلمانان آمریکا توصیه کرد از سوار شدن به هواپیماهای مسافربری و حضور در برج های مرتفع به عنوان اهداف عملیاتی القاعده خودداری کنند./عصرایران