اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کامران دانشجو فارغ التحصیل شد!



کامران دانشجو,جعفر توفیقی در وزارت علوم

حاشیه نگاری از مراسم وزارت علوم
کامران دانشجو فارغ التحصیل شد!

مراسم آغاز به کار فعالیت جعفر توفیقی در وزارت علوم، با حاشیه هایی همراه بود وی قبل از ورود به ساختمان وزارت علوم دقایقی را به پیاده روی در خیابان منتهی به این وزارتخانه پرداخت.

به گزارش مهر، مراسم آغاز به کار جعفر توفیقی که صبح امروز با برگزاری مراسمی رسمی در ساختمان وزارت علوم با استقبال کارکنان این وزارتخانه برگزار شد، حاشیه هایی نیز به همراه داشت.

جعفر توفیقی برای ادای احترام به سمتی که از سوی روحانی کسب کرده، مسافتی از خیابان وزارت علوم تا ساختمان اصلی را پیاده طی کرد و در طی این مسیر اکثر همکاران سابق و فعلی این وزارتخانه از توفیقی استقبال و با وی روبوسی کردند. این حجم از جمعیت سبب شد توفیقی دقایق طولانی را در خیابان منتهی به ساختمان وزارت علوم بگذراند؛ گرمترین استقبال را محمود ملاباشی رئیس سازمان امور دانشجویان از وی به عمل آورد.

 وی پس از ورود به ساختمان وزارت علوم با قرآن مورد استقبال قرار گرفت و بلافاصله حضار داخل ساختمان وی را تشویق کردند.

جعفر توفیقی در طبقه همکف ساختمان وزارت علوم و برای تشکر از استقبالی که از وی شده یک دور کامل زد و از تمام کارکنان برای این استقبال تشکر کرد.

در میان افرادی که از وی استقبال کردند رئیس سازمان سنجش، رئیس سازمان امور دانشجویان و برخی از افرادی که در زمان تصدی گری جعفر توفیقی در سال های گذشته در وزارت علوم حضور داشتند، دیده می شدند. معاونان کامران دانشجو در مراسم استقبال حضور نداشتند.

در میان حواشی استقبال از سرپرست جدید وزارت علوم، مادر یک داوطلب کنکور سراسری 92 به محض دیدن ابراهیم خدایی - رئیس سازمان سنجش از وی انتقاد کرد که چرا سازمان سنجش برای فرزندش با داشتن معدل 20، سابقه تحصیلی را لحاظ نکرده است. خدایی نیز با دقت و بر اساس اطلاعات آماری دقیق، مادر این داوطلب را قانع کرد که با توجه به نمره های این داوطلب، اگر معدلش تاثیر داده می شد، شانس قبولی در کنکور را از دست می داد.

در طبقات همکف و پانزدهم وزارت علوم، کارکنان وزارت علوم با پلاکاردهایی از فعالیتهای کامران دانشجو تشکر کرده بودند.

جعفر توفیقی سپس در اتاق خود حاضر شد و آنجا مورد استقبال کامران دانشجو و معاونان فعلی وزارت علوم قرار گرفت.

در سالن جلسات، نزدیک به 200 تا 300 نفر از کارکنان وزارت علوم که جایی برای نشستن نداشتند نزدیک به 45 دقیقه منتظر ماندند تا از رئیس جدید خود استقبال کنند، در این میان مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم از حضاری که صندلی نداشتند درخواست کرد از اتاق مانتورینگ برای دنبال کردن برنامه استفاده کنند اما کارکنان جای خود را ترک نکردند.

کم کم معاونان و مدیران کل وزارت علوم، از راه رسیدند و در صندلیهای خود قرار گرفتند، کمبود فضا به حدی بود که برخی از معاونان وزارت علوم مجبور شدند پشت سر وزیر سابق و سرپرست فعلی وزارت علوم، برنامه  را دنبال کنند.

وقتی که توفیقی به همراه کامران دانشجو وارد سالن جلسات شدند به مدت یک دقیقه مورد تشویق کارکنان و مدیران وزارت علوم قرار گرفت.

کامران دانشجو که دیگر در راس آموزش عالی کشور قرار ندارد مدام تاکید داشت که اسمش را درست خطاب کنند، زیرا برادرانش از جمله فرهاد و خسرو هم در عرصه آموزش عالی در حال فعالیت هستند و نگران بود که به اشتباه نام برادرانش خوانده نشود.

پس از آنکه توفیقی سخنان خود را در جمع کارکنان به پایان رساند، کارمندان وزارت علوم با اهدای یک نسخه قرآن به کامران دانشجو از خدمات وی تقدیر کردند و کامران دانشجو سپس از راس آموزش عالی خداحافظی کرد و در انتها گفت: بالاخره من هم فارغ التحصیل شدم.

در این مراسم علاوه بر برخی از روسای دانشگاههای کشور، معاونان و مدیران کل وزارت علوم، برخی چهره ها که در زمان تصدی گری توفیقی بر وزارت علوم در این وزارتخانه سمتی داشتنند بار دیگر در میان جمعیت مشاهده می شدند اما به گفته یکی از اطرافیان توفیقی، سرپرست جدید وزارت علوم امروز بدون هیچ دستیار و معاون و مدیر کلی کارش را در وزارت علوم آغاز کرد.

 


چه کسانی امروز توفیقی را همراهی کردند؟

در روز اول کاری جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم چند نفر از جمله علی‌محمدحاضری و نجف‌قلی‌حبیبی وی را همراهی ‌کردند.

به گزارش فارس، در روز اول کاری جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علی محمد حاضری و نجف قلی حبیبی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و انجمن اسلامی مدرسین، رحیم ابوالحسنی عضو حزب اعتماد ملی و محسنی مدیرکل حراست وزارت علوم در زمان وزارت معین حضور داشتند.

مهر/فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
فارغ التحصیل حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشگاهی كه فارغ‌التحصیل بیكار ندارد



 

 

 

دانشگاهی كه فارغ‌التحصیل بیكار ندارد

 

مدیر روابط عمومی و معاون فرهنگی دانشگاه علوم‌قضایی گفت كه تمام فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار كار و دستگاه قضا می‌شوند.

براساس مصوبه جلسه دوم بهمن‌ امسال شورای گسترش آموزش عالی، دانشكده علوم قضایی و خدمات اداری به "دانشگاه " ارتقاء یافت.

بر همین اساس برای پیگیری جزئیات ارتقای دانشكده علوم‌قضایی به دانشگاه، گفت‌وگوی مفصلی را با حجت‌الاسلام عباس هاشمی مدیر روابط عمومی و معاون فرهنگی دانشگاه علوم‌قضایی ترتیب دادیم.

آنچه در ذیل می‌آید متن گفت‌وگوی خبرنگار ما با حجت‌الاسلام هاشمی است.

آقای هاشمی! با سلام، لطفا در خصوص تاریخچه و نحوه شكل‌گیری دانشكده و ارتقای آن به دانشگاه توضیح دهید؟

- هاشمی: دانشكده علوم‌قضایی در سال 56 به موجب ماده 35 و اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری و به منظور رفع نیازهای دادگستری در زمینه‌های حقوقی، قضایی و اداری تاسیس شد؛ با پیروزی انقلاب اسلامی این دانشكده غیرفعال بود اما با همت و تلاش شهید بزرگوار آیت‌الله بهشتی و پیگیری مجدانه ایشان در سال 61 دانشكده علوم‌قضایی رسما كار جذب و پذیرش دانشجو را آغاز كرد و از آن سال تاكنون 28 دوره دانشجو در این دانشكده پذیرش شده‌اند و امروز بیش از 5000 هزار نفر فارغ‌التحصیل از این دانشكده در بدنه قوه‌قضائیه و سازمان‌های تابعه آن به عنوان قاضی و كارشناسان برجسته مشغول به خدمت هستند.

در طول مدیریت جدید دانشگاه علوم‌قضایی، پیگیری‌هایی انجام شد و شورای گسترش آموزش عالی كشور در مصوبه دوم بهمن‌ماه سال جاری نسبت به ارتقاء دانشكده‌قضایی به دانشگاه‌ موافقت كرد كه باید در این خصوص از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل هماهنگی و همكاری بسیار مفیدشان تشكر كرد.

دانشگاه علوم‌قضایی با ایجاد ظرفیت‌های قابل توجه می‌تواند در سال‌های آینده نقش موثرتری در تامین نیروی انسانی قوه‌قضائیه و ارتقای كمی و كیفی آن داشته باشد.

این دانشگاه علاوه بر تامین كادر قضایی می‌تواند در تربیت نیروهای تخصصی سایر بخش‌ها و بازآموزی آنها عمل كند.

در حال حاضر برخی‌ از سازمان‌های تابعه قوه‌قضائیه مانند پزشكی قانونی، سازمان ثبت و سازمان قضایی نیروهای مسلح تخصصی هستند و این تشكیلات قضایی در سراسر كشور به فعالیت‌های تخصصی اقدام می‌كنند كه این دانشگاه‌ در تعلیم و تربیت قضات مجرب و همراه با تخصص‌های لازم روز نیازمند است تا تحویل قوه‌قضائیه ‌دهد.

با توجه به ارتقای دانشكده‌قضایی به دانشگاه، آیا دانشكده‌های زیرمجموعه تاسیس خواهند شد؟

- هاشمی: دانشگاه علوم‌قضایی كه با ارتقای آن موافقت شده در آینده‌ای نزدیك دانشكده‌های زیر مجموعه خود را معرفی خواهد كرد كه از آن جمله دانشكده ثبت است؛ یكی از دانشكده‌های دیگری كه زیرمجموعه دانشگاه علوم‌قضایی تاسیس می‌شود، دانشكده پزشكی قانونی خواهد بود و امیدوراریم این دانشكده بتواند در ارائه خدمات پزشكی قانونی كه حقیقتا بازوی بسیار مفید قضات كشور است، موفق باشد.

دانشكده‌‌های دیگری نیز تاسیس خواهد شد و این دانشكده‌ها می‌توانند برای نظام قضایی كشور بسیار موثر باشند؛ پیش‌بینی دانشگاه علوم‌قضایی در حال و حاضر راه‌اندازی 2 دانشكده است اما در آینده‌ای نزدیك دانشكده‌های دیگری نیز راه‌اندازی می‌شود.

نحوه تحصیل دانشجویان دانشگاه علوم‌قضایی چگونه است؟

- هاشمی: دانشجویانی كه وارد دانشگاه علوم‌قضایی می‌شوند باید 10 سال تعهد خدمت به قوه‌قضائیه دهند و این قوه در هر مكانی كه نیاز داشته باشد این دانشجویان را به خدمت می‌گیرد اما ممكن است دانشجویی اعلام كند به دلایلی قصد قضاوت را ندارد كه باید هزینه‌های طول تحصیل را پرداخت كند و همچنین با كارگزینی تسویه حساب كند و آن گاه می‌تواند به دنبال فعالیت‌هایی چون وكالت و یا سایر كارها برود.

دانشجویان این دانشگاه باید چند سال تحصیل كنند تا بتوانند در قوه‌قضائیه قضاوت كنند؟

- هاشمی: دانشجویان این دانشگاه پس از 4 سال تحصیل و گذراندن واحدهای متعدد درسی اعم از حقوق جزا، حقوق عمومی، حقوق خصوصی، فقه و اصول و به شرط اینكه مشكل معدل و نیز مشكل اخلاقی و سیاسی نداشته باشند با ابلاغ رئیس قوه‌قضائیه رتبه قضایی دریافت می‌كنند و مشغول به فعالیت در قوه‌قضائیه می‌شوند.

آیا دانشجویان دانشگاه علوم‌قضایی آموزش‌های دیگری را در طول تحصیل می‌گذرانند؟

- هاشمی: در طول 4 سال تحصیل، دانشجویان دانشگاه علوم‌قضایی آموزش‌های حین تحصیل را تحت عنوان كارآموزی قضایی طی می‌كنند و در دادگاه‌های مختلف در طول یك سال و نیم این دوره را می‌گذرانند. این دانشجویان در كنار قضات قوه‌قضائیه دوره كارآموزی خود را سپری می‌كنند.

دانشگاه علوم‌قضایی به چه نحوی مدیریت می‌شود؟

- هاشمی: سابق بر این در دانشكده علوم‌قضایی، هیئت عالی نظارت فعالیت داشت كه در سال 84 این هیئت عالی نظارت به هیئت امنا تبدیل شد. هیئت امنای دانشگاه علوم‌قضایی بالاترین ركن تصمیم‌گیرنده سیاست‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی دانشگاه علو‌م‌قضایی است.

اعضای هیئت امنای دانشگاه علوم‌قضایی از رئیس قوه‌قضاییه یا نماینده ایشان، وزیر دادگستری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یا نمایندگان آنها و یكی از معاونان و یا رؤسای سازمان‌های وابسته به قوه‌قضاییه، دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم‌قضایی با مرتبه استادیاری و رئیس دانشگاه علوم‌قضایی به عنوان دبیر هیئت امنا تشكیل شده است و مهمترین خط ‌مشی این دانشگاه توسط این هیئت امنا تدوین می‌شود.

از اركان دیگر دانشگاه علوم‌قضایی شوراهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ستاد امور ایثارگران، كمیته انضباطی، كمیته ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها، كمیته‌های موارد خاص، كمیته ارتقا و ترفیع هستند كه در خصوص مسائل آموزشی و پژوهشی دانشگاه اعلام نظر می‌كنند.

از بدو تاسیس دانشگاه علوم‌قضایی در سال 61 تا امروز 5 هزار قاضی از این دانشگاه تحویل قوه‌قضاییه شده است كه برخی از آنها به عنوان رئیس دادگستری استان‌ها و یا شهرستان‌ها و یا به عنوان رؤسای سازمان‌های تابعه قوه‌قضاییه مشغول به خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

آیا تمامی دانشجویان این دانشگاه پس از فراغت از تحصیل وارد بازار كار می‌شوند؟

- هاشمی: دانشجویان از لحظه ورود به دانشگاه علوم‌قضایی بورسیه هستند و هیچ نگرانی نخواهند داشت و پس از فراغت از تحصیل با ابلاغ رئیس قوه‌قضاییه و به شرط نداشتن مشكل علمی، اعتقادی، سیاسی و اخلاقی جذب قوه‌قضاییه می‌شوند.

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه علوم‌قضایی از چه طریقی است؟

- هاشمی: نحوه جذب دانشجو در دانشگاه علوم‌قضایی از طریق كنكور سراسری است. برای كنكور سراسری سال آینده نیز حداكثر ظرفیت دانشگاه را اعلام كردیم كه در دفترچه‌های كنكور به تعداد 250 نفر قید شده است. در این دانشگاه گزینش داخلی برگزار می‌شود تا از نظر اعتقادی، سیاسی دانش‌پذیران مورد سنجش قرار گیرند و قریب به 99 درصد از داوطلبان كه از كنكور سراسری قبول می‌شوند از این گزینش داخلی نیز موفق خارج می‌شوند.

آیا مسئولان دانشگاه علوم‌قضایی قصد گسترش فضای این دانشگاه را دارند؟

- هاشمی: درحال پیگیری هستیم و اقدامات خوبی انجام گرفته است تا نسبت به نقل و انتقال محل دانشگاه اقدام كنیم.

مشكل خوابگاهی ندارید؟

- هاشمی: این دانشگاه مشكل خوابگاه ندارد و خوابگاه دختران و پسران این دانشگاه به صورت مجزا در جوار دانشگاه علوم‌قضایی است.

دانشگاه علوم‌قضایی در حال حاضر شعبه‌ای در استان‌ها دارد؟

- هاشمی: خیر، دانشگاه علوم‌قضایی شعبه‌ای در استان‌ها ندارد و اگر قرار باشد شعبه‌ای تاسیس شود باید هیئت امنای دانشگاه تصمیم بگیرد.

دانشگاه علوم‌قضایی چند عضو هیئت علمی دارد؟

- هاشمی: در حال حاضر دانشگاه علوم‌قضایی 24 نفر عضو هیئت علمی دارد و چند نفر از آنان بازنشسته شده‌اند و عده قابل توجهی نیز اساتید مدعو در حال تدریس در این دانشگاه هستند.

مشكلی هم در جذب عضو هیئت علمی دارید؟

- هاشمی: خیر، مشكلی در جذب هیئت علمی نداریم.

تعداد دانشجویان دانشگاه علوم‌قضایی چه مقدار است؟

- هاشمی: در حال حاضر 345 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌كنند كه بخشی از آنان دختر و بخشی دیگر پسر هستند؛ از سال 79 با سیاست رئیس وقت قوه‌قضاییه قرار شد دانشجویان دختر نیز در این دانشگاه پذیرفته شوند كه از آن سال تاكنون دانشگاه علوم‌قضایی نسبت به پذیرش دانشجویان دختر اقدام كرد اما از سال آینده پذیرش دانشجویان دختر نخواهیم داشت و دانشجویان دختری كه فارغ‌التحصیل شده‌اند اكنون در بدنه قوه‌قضاییه مشغول به كار هستند؛ به خصوص در بخش اجرای احكام و دادگاه‌های خانواده.

از شخصیت‌های مطرح كشور كسی فارغ‌التحصیل این دانشگاه است؟

- هاشمی: از شخصیت‌های مطرح نظام كه در این دانشگاه تحصیل كرده‌اند می‌توان به مرحوم كریمی‌راد وزیر وقت دادگستری، امیری از اعضای حقوقدانان شورای نگهبان، تویسركانی رئیس سازمان ثبت، خلفی رئیس حوزه ریاست قوه‌قضاییه، ره‌پیك رئیس دانشگاه علوم‌قضایی، كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، عزیزی معاون رئیس‌جمهور در امور نیروی‌انسانی می‌توان اشاره كرد.

در خصوص فعالیت‌های سیاسی دانشجویان و تشكل‌های دانشجویی در این دانشگاه توضیحاتی دهید؟

- هاشمی: در حال حاضر تشكل‌های بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و كانون انتظار در این دانشگاه فعالیت دارند اما در دوره گذشته كه در این دانشگاه فعالیت داشتم انجمن اسلامی نیز فعال بود اما اكنون این تشكل دانشجویی غیرفعال است.

با تشكر از اینكه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، اگر در پایان صحبتی دارید بفرمائید؟

- هاشمی: توقع از رسانه‌های جمعی این است كه نسبت به دانشگاه جدیدالتاسیس علوم‌قضایی توجه خاصی داشته باشند.

این دانشگاه در میان دانشگاه‌های كشور از جهت خدمت در سطح بالایی بوده است اما مظلوم واقع شده است به طوری كه اكثریت مردم این دانشگاه را نمی‌شناسند.

جذب حداكثری دانشجویان در این دانشگاه بهانه‌ای شد تا با مراكز پیش‌دانشگاهی و مدارس دولتی تهران تعاملاتی داشته باشیم و از دانش‌آموزان موفق برای ورود به این دانشگاه جذب كنیم.

برخی از این دانش‌آموزان نیز با حضور در دانشگاه قضایی از نزدیك با این دانشگاه آشنا شدند و به سؤالات آنان پاسخ داده شد. در پایان باید اعلام كنم كه اكنون در حال قدم به صحنه‌ای هستیم كه امیدواریم این دانشگاه را بهتر معرفی كنیم....../تحلیل:عصرایران