اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاشف بن لادن پیشگویی انقلاب می کند


این پژوهش بر اساس میلیون‌ها مقاله و موضوع خبری، به ترسیم نموداری از احساسات ملی در آستانه انقلاب‌های اخیر لیبی و مصر پرداخته بود.

براساس تحقیقات پژوهشگران ابررایانه‌ها می‌توانند، رویدادهای بزرگ اجتماعی از قبیل انقلاب‌ها را پیش‌بینی كنند.

این پژوهش بر اساس میلیون‌ها مقاله و موضوع خبری، به ترسیم نموداری از احساسات ملی در آستانه انقلاب‌های اخیر لیبی و مصر پرداخته بود.

در حالی كه این مطالعه با نگاه به گذشته انجام گرفته شده، دانشمندان بر این باورند كه می‌توان از فرآیند مشابه برای پیش‌بینی انقلابهای احتمالی استفاده كرد.

این سیستم همچنین به شناسایی سرنخ‌های اولیه در مورد موقعیت اسامه بن‌لادن پرداخته بود.

«كالو لیتراو» از موسسه محاسبات علوم انسانی، هنر و علوم‌اجتماعی به ارائه نتایج خود در مجله فرست ماندی پرداخته است.

وی اطلاعات ارائه شده به ابررایانه را از منابع خبری همچون مركز open source امریكا و بخش بازبینی اخبار بی بی سی كه مانیتورینگ خروجی اخبار داخلی سراسر جهان را بر عهده دارند استخراج كرده است.

«لیتراو» با جمع‌آوری بیش از 100 میلیون مقاله و مطلب خبری، به تحلیل اخبار از دو جهت پرداخت: این كه گزارشها، اخبار خوب یا بدی را روایت می‌كنند و دیگر این كه رویدادها در چه مكان و موقعیتی رخ داده‌اند؟

تشخیص خلقی یا «استخراج خودكار احساسات» به بررسی واژه‌هایی مانند «وحشتناك»، «ناگوار» یا «خوب» در اخبار پرداخته، درحالی كه موقعیت یا « ژئوکدینگ» با بررسی واژه‌كلیدهای مكانی مهم مانند «قاهره»، آنها را به مختصاتی برای ترسیم بر روی نقشه تبدیل می‌كند.

این داده‌ها سپس به ابررایانه آلتیكس SGI موسوم به ناتیلوس در دانشگاه تنسی داده شد كه بر اساس بررسی‌های خاص به ساخت نمودارهایی برای كشورهای مختلف كه موج انقلابی اعراب را تجربه كرده‌اند، پرداخت.

بر اساس پیش‌بینی‌های این ابررایانه و با توجه به نموداری كه رسم كرده، می‌توان مشاهده كرد كه جهان در برابر مبارك، به سرعت و شدت در حال تیرگی بوده و امیدی به بقای مبارك نبوده است.

 این ابررایانه همچنین با دست پیدا كردن به اطلاعاتی از موقعیت بن‌لادن بر اساس گزارشهای جهانی رسانه‌ها درباره القاعده، با وجود گزارشهای متعدد درباره موقعیت مكانی بن‌لادن توانسته بود با استفاده از ردیاب مكانی، محدوده جست‌و‌جو را به 200 كیلومتر برساند.

این تحلیل وقایع رایانه‌ای می‌تواند پیش‌اخطارهایی از وقایع بزرگ به دست دهد، اگرچه این پژوهش تنها به بررسی اتفاقات گذشته پرداخته است.

به گفته لیتراو، این سیستم مانند الگوریتم‌های اقتصادی عمل كرده و وی امیدوار است بتواند وضوح تحلیل آن را خصوصا در ارتباط با موقعیت جغرافیایی بهبود بخشد.

منبع: ایسنا



ویدیو مرتبط :
اثبات یکی بودن اوباما و بن لادن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برج‌های بن لادن در اطراف مسجدالحرام