اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاسبی گداهای درازکش در پایتخت معنوی


تکدی گری وصله‌ای ناجور بر دامن پایتخت معنوی است و این معضل اجتماعی هر سال به شکلی جدید در دومین کلانشهر مذهبی جهان ظهور و بروز می کند

خبرگزاری مهر: موسم بهار سرآغازی برای کوچ متکدیان بیگانه و خارجی به پایتخت معنوی کشور است و همواره در 6 ماه ابتدایی سال افرادی با ظاهری ژولیده در اطراف حرم رضوی، پارک‌ها و گوشه و کنار این شهر بساط گدایی پهن می‌کنند و گاه با شگرد کف‌بینی و رمالی و گاه از طریق بازی کردن با احساسات مردم و ایفای نقش مسافری که دزد پولش را زده، وجه نقدی از زائران و مجاوران دریافت می‌کنند.

پایتخت معنوی امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد حضور گسترده متکدیانی است که از کشورهای همسایه و یا شهرهای دور و نزدیک به پایتخت معنوی می‌آیند تا در 6 ماهه بهار و تابستان بار زندگی خویش را ببندند و در این مسیر گاه از ابزار کف‌بینی، رمالی، در دست گرفتن نسخه پزشک و یا دود کردن اسپند استفاده می‌کنند.

تکدی گری وصله‌ای ناجور بر دامن پایتخت معنوی است و این معضل اجتماعی هر سال به شکلی جدید در دومین کلانشهر مذهبی جهان ظهور و بروز می کند طوری که طی سالهای اخیر، کسانی که اسپند دود کرده، شیشه اتومبیل را پاک می‌کنند و یا نسخه پزشک در دست می‌گیرند به جمع متکدیان سبک جدید پیوسته اند.

متکدیان مشهد

امسال نیز همچون سالیان گذشته متکدیان با پیدا کردن جایگاهی ثابت و مشخص، کاسه گدایی در دست می‌گیرند و منظره اطراف حرم رضوی و پارک‌ها و فضاهای سبز را زشت و نازیبا می سازند. ماجرای شیوع و گسترش تکدی گری وقتی نگران کننده تر می شود که می بینیم این افراد از طریق به بازی گرفتن احساسات زائران سعی در دریافت وجه نقد دارند و در حقیقت با این کار خود وجهه فرهنگی و معنوی پایتخت معنوی ایران را تخریب می کنند.

مشهد همواره به عنوان یکی از قطب‌های مذهبی کشور همراه با گرم شدن هوا شاهد حضور گسترده متکدیان بیگانه است و به نظر می‌رسد اقدامات کافی و لازمی از سوی مسئولان امر در این زمینه انجام نشده زیرا اگر کوچکترین کاری برای مقابله با این آسیب اجتماعی انجام می گرفت امروز شاهد کاهش پدیده تکدی گری بودیم نه اینکه روز به روز بر دامنه این مشکل افزوده شود.

عباس محمدزاده کارشناس امور اجتماعی با تاکید بر اینکه تکدی‌گری هر روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند گفت: این پدیده در شهرهای مذهبی گسترده تر است و متکدیان در شهرهای بزرگ اغلب ناشناس هستند و به همین دلیل هیچ اطلاعی از نیاز فرد متکی وجود ندارد و این امر زمینه سوء استفاده فراوانی را فراهم می کند.

او گفت: شهرهای زیاتی و بزرگ مقصد مسافران خارجی و باندهای کلاش است و آنچه در این خصوص بیشتر به چشم می خورد سوء استفاده از زنان و کودکان است.

او با اعلام اینکه امروز قبح تکدی گری در شهرهای مذهبی شکسته شده است، گفت: در حال حاضر فرهنگ کمک رسانی در جامعه ما باید تصحیح شود و در حقیقت این آسیب تنها یک معضل اقتصادی نیست بلکه مشکلی فرهنگی و اجتماعی است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: اغلب متکدیان در این شهر به صورت باندی فعالیت می کنند و معمولا به چند دسته و گروه تقسیم می شوند.

امیر مرتضوی گفت: گروه اول به دلیل نیاز و اعتیاد والدین، به گدایی روی می‌آورند و دسته دوم متکدیانی هستند که با وجود توان جسمی و تمکن مالی؛ نیازمندان واقعی را جمع کرده و با گذاشتن آنان بر سرچهارراه ها و پارکها و اطراف حرم، درآمد مناسبی را از این راه کسب می‌کنند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اعلام اینکه مشهد بعد از تهران دارای بیشترین متکدی است، گفت: امروز باید برخوردهای محکم و جدی با متکدیان صورت گیرد و در این راستا ماده ۷۱۲ قانون مجازاتهای اسلامی تا سه ماه حبس برای متکدیان پیش بینی کرده است.

مرتضوی گفت: قانون دست دستگاه قضایی را برای برخورد جدی تر با متکدیان بسته است و ضرورت دارد تا با راهکارهای بهتری زمینه مقابله با متکدیان فراهم شود.


ویدیو مرتبط :
پایتخت معنوی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جولان متكدیان لهجه دار در پایتخت معنوی!


بهار و تابستان بازار داغ تکدی گری فصلی است، زیرا در این فصول افرادی در ظاهر متکدی از کشورهای همسایه و شهرهای دیگر به پایتخت معنوی سفر می کنند و در اطراف حرم رضوی و پارک های این شهر با پوشیدن لباس های مندرس و چهره ای معصومانه نسخه های دارو را در دست می گیرند و به بهانه دزدیدن کیف پول خود اصرار به دریافت وجه نقد می کنند.

خبرگزاری مهر: بهار و تابستان بازار داغ تکدی گری فصلی است، زیرا در این فصول افرادی در ظاهر متکدی از کشورهای همسایه و شهرهای دیگر به پایتخت معنوی سفر می کنند و در اطراف حرم رضوی و پارک های این شهر با پوشیدن لباس های مندرس و چهره ای معصومانه نسخه های دارو را در دست می گیرند و به بهانه دزدیدن کیف پول خود اصرار به دریافت وجه نقد می کنند.

این روزها بازار ورود افرادی در ظاهر متکدی به پایتخت معنوی داغ داغ است و در این میان هر ساله انواع و اقسام ترفندها توسط این گدایان در مشهد به کار گرفته می شود تا با التماس و اصرار درآمد خود را از این راه کسب کنند.

هر یک از متکدیان در این شهر برای خود جای ثابتی را مشخص کرده اند و از همان ابتدای صبح با چهره های ژولیده و حالتی معصومانه گدایی می کنند و با ترفند پاک کردن شیشه اتومبیل تا در دست داشتن نسخه پزشک و دود کردن اسپند در فضاهای سبز به دنبال تامین معاش زندگی خویش هستند.

جولان متکدیان لهجه دار


پایتخت معنوی دومین کلان شهر مذهبی جهان و شهری است که به عنوان یک قطب مذهبی سالانه پذیرای 25 میلیون زائر است و با این وجود بیشتر زواران با گذر از اطراف حرم رضوی و پارك ها شاهد حضور کودکان و زنان غیرایرانی و غیر مشهدی هستند که با لهجه های بیگانه و غریب در نقش متكدی سودجویی می كنند و شهروندان بسیاری را از همان ابتدای صبح که از خانه خارج می شوند آزرده و کلافه می سازند.

موضوع تکدی گری هر سال با فصل بهار و تابستان در مشهد رونق می گیرد و در سطح شهر کودکان خردسال و زنانی بی سرپرست با لباس های کهنه در حال گدایی هستند تا از این طریق پول کلانی را برای باندی که در آن قرار دارند تامین کنند و مبلغی را هم خود از این راه کسب کنند.

امروزه بسیاری از شهروندان باور دارند که پدیده تکدی گری مسئله یک شخص یا یک فرد نیست و در این موضوع پای یک باند و یک گروه در میان است.

رئیس اداره بهزیستی مشهد در این رابطه با اشاره به اینکه اغلب متکدیان در قالب یک باند فعالیت می کنند، اظهار می كند: تكدی گری معضلی جدی است كه با آغاز فصل بهار و تابستان شدت بیشتری پیدا می كند.

مهدی نخعی تصریح می كند: بیشتر افراد از سایر شهرها و كشورهای همسایه در فصل بهار و تابستان به پایتخت معنوی می آیند و با حربه های گوناگون از زائران و مجاوران تقاضای پول می كنند.

معضل تکدی‌گری برای پایتخت معنوی پدیده ای ناخوشایند است


وی با بیان اینكه معضل تکدی‌گری برای پایتخت معنوی پدیده ای ناخوشایند است، ادامه می دهد: مشهد به دلیل موقعیت ویژه در تمام ایام سال به ویژه بهار و تابستان پذیرای جمعیت زیادی از زائران و دوستداران حضرت رضا(ع) است که به دلیل این موقعیت خاص همه ساله متکدیان زیادی از شهرستان ها و حتی کشورهای همسایه به این شهر کوچ می‌کنند.

وی بیان می كند: در زمینه جمع آوری متكدیان بهزیستی به تنهایی متولی نیست و فرمانداری مشهد نیز باید در این خصوص با جدیت كار كند.

وی یادآور می شود: برای حل این مسئله باید طرح هیئت امنا تصویب شود و نمایندگانی از سازمان‌های مختلف به همراه بخش خصوصی در راستای محو این معضل شهری گام بردارند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان می كند: متکدیان در این شهر مهاجرانی هستند که از سایر شهرها و کشورهای همسایه به پایتخت معنوی می آیند و به صورت باندهایی حرفه‏ای کودکان معصوم و زنان بی پناه را به تکدی گری مجبور می‏کنند.

تهمینه شكیب سپس درخصوص طرح جمع آوری کودکان خیابانی می گوید: این طرح توسط بهزیستی برای کودکان زیر ۱۸ سال با همکاری دادگستری، نیروی انتظامی و شهرداری صورت پذیرفته و این کودکان توسط شهرداری جمع آوری و در مرکز "صدف" به شکل موقت نگهداری می شوند.

70 درصد متكدیان غیرایرانی هستند


وی ادامه می دهد: کودکان جمع آوری شده باید حداکثر ظرف ۴۰ روز از تاریخ حضور در مرکز صدف، تعیین تکلیف شوند، یعنی به خانواده و بستگان، خانه های فرزندان بهزیستی یا به اداره اتباع تحویل داده شوند.

وی با بیان اینکه 70 درصد متكدیان غیرایرانی هستند، تصریح می كند: این شهر به دلیل زیارتی بودن ناخواسته شاهد افزایش متکدیان در سطح شهر است.

وی ادامه می دهد: امروزه آنچه مقابله با پدیده تکدی گری را دشوار می سازد این است که تکدی گری به شکل سازمانی درآمده و باندهای مافیایی با سازماندهی افراد مختلف به دنبال کلاشی و سودجویی هستند بنابراین صرف جمع آوری متکدیان از سطح شهر دردی را دوا نمی کند و باید سردسته اصلی این باندها را پیدا و به شکل قانونی با آنها برخورد کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: مهاجرت و حاشیه نشینی و وجود حرم امام رضا دو عامل مهم در افزایش متكدیان است زیرا در حال حاضر بسیاری از افراد در فصل بهار و تابستان به دلیل زائر پذیر بودن این شهر برای امرار و معاش و گاه با اهداف از پیش تعیین شده به تکدی گری می پردازند.

هاشم بنی هاشمی تصریح می كند: همجواری با کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاكستان زمینه حضور متكدیان در مشهد را فراهم كرده و در این زمینه باید دستگاه های مختلف همچون بهزیستی و فرمانداری اقدامات به هنگامی را انجام دهند.

مشهد بیشترین متکدی را در بین شهرهای كشور دارد

وی تاکید می کند: مشهد بیشترین متکدی را در بین شهرهای كشور دارد و بیش از 70 درصد آنها غیر ایرانی هستند زیرا حل معضل تكدی گری هیچ گاه به صورت كامل حل نخواهد شد چون زائران بسیاری با كمك به این افراد زمینه افزایش آنان را فراهم می كنند.  

وی ادامه می دهد: در شهرهای دیگر متکدیان افرادی مشخصی هستند اما در این شهر هر روز اشخاص متعددی شروع به گدایی می کنند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به معضل تکدی گری نیازمند همكاری سازمان های ذی ربط است، می افزاید: بهزیستی وظیفه نگهداری کودکانی خیاباینی و شهرداری وظیفه جمع آوری را بر عهده دارد اما تاكنون این سازمان ها وظایف خود را به یكدیگر محول كرده اند طوری كه در حال حاضر میان وظایف بهزیستی، شهرداری و فرمانداری موازی كاری صورت می گیرد.

وی یادآور می شود: مقابله با معضل تکدی گری متولیان متنوعی همچون شهرداری، کمیته امداد و نیروی انتظامی و بسیاری دیگر از نهادها و سازمان های دیگر را شامل می شود اما هر کدام به نحوی از پاسخگویی به آن طفره می روند و تا زمانی که وضعیت این گونه باشد این معضل حل نمی شود.

معضل عمیق اجتماعی و فرهنگی

یک کارشناس امور اجتماعی هم در این خصوص می گوید: تکدی گری یک معضل عمیق اجتماعی و فرهنگی است و حکایتگر عدم اعتقاد برخی از افراد به آموزه های دینی و نابرابری و بی عدالتی اقتصادی در جامعه است.

پروانه عابدی ادامه می دهد: مقابله با این پدیده نیازمند بررسی است زیرا این موضوع خود موجب بسیاری از معضلات و نابهنجاری های اجتماعی می شود و در این رابطه عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دخیل هستند.

وی با بیان اینکه در ایران تکدی گری عموما در شهرهای بزرگ و زیارتی صورت می گیرد، می افزاید: تنها راه برون رفت از این معضل اجتماعی ایجاد تعادل مناسب میان ارزش ها و آموزه های دینی است زیرا این مقوله موجب خواهد شد تا باندهایی که در زمینه تکدی گری فعالیت می کنند به زندگی و شرایط سالم بازگردند و با توان و قوت خود به دنبال کسب روزی حلال باشند.

زیر پا گذاشتن شرافت و غیرت


وی بیان می کند: فقر به خودی خود منجر به تکدی گری نمی شود بلکه امروزه انواع و اقسام تکدی گری ها در مشهد ناشی از فرصت طلبی برخی از افراد کلاش است.

این کارشناس امور اجتماعی تصریح می کند: کسب درآمدهای آسان و معتقد نبودن به آموزه های دینی منجر به زیر پا گذاشتن شرافت و غیرت می شود بنابراین ابتدا باید بر روی فرهنگ افراد کار کرد تا از راه آسان به دنبال به دست آوردن پول حرام نباشند.

تکدی گری به عنوان یک وصله ناجور سال ها است که در پایتخت معنوی وجود دارد و در این میان گاها تدابیری اندیشیده شده اما هیچ گاه این مسئله به صورت ریشه ای در دومین کلان شهر مذهبی جهان حل نشده است زیرا تاکنون موازی کاری های بسیاری در میان دستگاه های متولی صورت پذیرفته است.