اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاریکاتور ازدواج و طلاق در ایران



اخبار اجتماعی - کارتون: ازدواج و طلاق در ایران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,طلاق

 اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
استاد رائفی پور//ماهواره و آمار طلاق و ازدواج در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«ازدواج سفید» و «جشن طلاق» سونامی آینده جامعه ایران



اخبار,اخبار اجتماعی,ازدواج سفید

یک کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده گفت: وضعیت فعلی نظام خانواده در ایران به مرز هشدار رسیده و ازدواج سفید و جشن طلاق سونامی آینده جامعه ایران است.

علی شهبازی امروز در گفت‌وگو با فارس در لنجان با اشاره به اهمیت حفاظت و بازسازی نظام خانواده در کشور گفت: با توجه به اینکه نظام خانواده از نظر اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی تعریف‌های متفاوتی دارد اما خانواده را می‌توان کوچک‌ترین واحد تشکیل‌دهنده یک اجتماع دانست و اگر این عضو کوچک عملکرد درستی داشته باشد به تبع عملکرد جامعه نیز مثبت خواهد بود.

کارشناس مسائل اجتماعی نشست‌های نخبگان شهرستان لنجان افزود: این نهاد اجتماعی کوچک می‌تواند کارکردهای مهمی داشته باشد که یکی از اصلی‌ترین کارکرد نظام خانواده رسیدن به یک تعامل روحی و فردی است.

این وکیل پایه یک دادگستری تشکیل یک نظام را بر اساس سه عنصر جمعیت، خاک و دولت دانست و تصریح کرد: هماهنگی این سه عنصر به قدرتمند بودن یک کشور کمک شایانی می‌کند بنابراین نظام خانواده از منظر کارکرد سیاسی در بحث عنصر جمعیت تاثیر بسزایی دارد.

* فرآیند جهانی شدن خانواده، منجر به آسیب‌پذیری آن شده است
وی با اشاره به اینکه فرآیند جهانی‌ شدن خانواده، منجر به آسیب‌پذیری آن می‌شود، اضافه کرد: عقد و توافق بین دو نفر یک خانواده را تشکیل می‌دهد که نحوه تشکیل و اداره این خانواده و یا حتی نحوه از هم پاشیده ‌شدن آن از الگوهای خاصی پیروی می‌کند.

شهبازی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جامعه نیز به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند، بیان کرد: امروز الگوی زندگی، پوشش، تغذیه، تکلم و اطلاع‌رسانی در بین مردم در حال تغییر است که به تبع آن، خانواده نیز متاثر از این تغییرات بوده و متاسفانه با شرایط فعلی در حال جدا شدن از الگوهای ریشه‌ای خود و حرکت به سمت الگوی واحدی در دنیا است.

وی ادامه داد: آسیب‌پذیری خانواده‌ها با فاصله گرفتن از الگوهای اصیل خود که ریشه در فرهنگ ملی و مذهبی دارند، بیشتر می‌شود و تجربه نیز ثابت کرده نظام خانواده با حفظ الگوهای ریشه‌ای خود پایدارتر است که متاسفانه این الگوها در حال تغییر هستند.

این فعال حوزه اجتماعی عنوان کرد: این تغییرات به هیچ عنوان به نفع نهاد خانواده نبوده و نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت از سوی مسئولان مربوطه را دارد از طرفی باید این تغییر الگو را پذیرفته و مدیریت کنیم، چرا که اگر تغییرات صورت گرفته در جامعه مدیریت نشود ریشه‌های فرهنگی، ملی و مذهبی که در اداره یک خانواده نقش بسزایی دارند کم کم ضعیف شده و نهایتا به سست شدن نهاد خانواده و عملکرد منفی آن منجر می‌شود.

* وضعیت فعلی نظام خانواده در ایران به مرز هشدار رسیده است
وی با تاکید بر لزوم توجه مسئولان و مردم به شناخت بحران‌های موجود در جامعه متذکر شد: متاسفانه دولت، مجلس شورای اسلامی و حوزه علمیه هیچ کدام خود را متولی رسیدگی به این بحران و مشکل بزرگ نمی‌دانند بنابراین وقتی عملکرد فرد در جامعه دچار اخلال شود تمامی جامعه دچار مشکل شده و در نهایت آسیب‌های اجتماعی در جامعه به وجود می‌آید که خود این آسیب‌ها نیز نیاز به جبران دارند.

شهبازی ریشه تمام مشکلات موجود در جامعه را در نهاد خانواده دانست و اظهار کرد: دشمنان این کشور و جوامع اسلامی به دنبال تضعیف نهاد خانواده هستند چرا که اگر نهاد خانواده تضعیف شود تمام شئونات یک کشور را متاثر می‌کند.

وی ادامه داد: جدی بودن بحران خانواده از افزایش میزان پرونده‌های خانوادگی در دادگستری‌ها کاملا مشهود بوده که البته بخشی از این مشکلات نیز همچنان پنهان است.

این فعال حوزه اجتماعی با بیان این مطلب که رسانه‌های تبلیغاتی غرب، نهاد خانواده را مورد هدف قرار داده‌اند، بیان کرد: رسانه‌های بیگانه با استفاده از فیلم‌ها، مجلات و شبکه‌های مجازی یک الگوی ساختگی از جامعه به اصطلاح غربی را به جامعه ما تزریق می‌کنند تا از این طریق بتوانند سیاست و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

وی یادآور شد: جامعه اسلامی هدف رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و در این راستا برای فرزندان سه تا چهار سال این سرزمین نیز برنامه‌های متعددی پیاده کرده‌اند و این خود زنگ خطری است برای نهاد خانواده ایرانی که لازمه آن هم توجه به برنامه‌ریزی و مدیریت مدیران و مسئولان کشور است.

* ازدواج سفید و جشن طلاق سونامی آینده جامعه ایران
شهبازی متذکر شد: رسیدن به جامعه‌ای فعال و پویا نیازمند شناسایی آسیب‌ها، معضلات اجتماعی، بررسی راه‌کارها و اتخاذ تصمیمات کارشناسی و اثرگذار است و در این میان تقدس‌زدایی در امر مقدس ازدواج از سوی رسانه‌های بیگانه یکی از معضلات نظام خانواده در کشور به شمار می‌آید.

وی ازدواج سفید را ناشی از الگوبرداری از فرهنگ ساختگی غرب دانست و عنوان کرد: وقتی یک مرد و یک زن در قالب یک خانواده پیوند زناشویی می‌بندند، این پیوند برای آنها تعهد اخلاقی، مالی و اجتماعی ایجاد می‌کند و این در حالی است که در ازدواج به اصطلاح سفید که به تعبیری ازدواج سیاه است، مرد و زن بدون هیچ‌گونه تعهدی در کنار یکدیگر به زندگی پرداخته که منجر به تقدس‌زدایی در امر ازدواج می‌شود.

این فعال حوزه اجتماعی تصریح کرد: در فرهنگ ما طلاق به عنوان منفورترین حلال خدا یاد شده که این خود نشان از حساسیت زیاد در این امر است اما دشمنان اسلام و ایران با مرسوم کردن بحثی تحت عنوان «جشن طلاق» در حال حساسیت‌زدایی از این موضوع هستند.

وی تاکید کرد: حساسیت‌زدایی از طلاق و تقدس‌زدایی از امر مقدس ازدواج از جمله مشکلاتی است که نهاد خانواده را قبل از تشکیل و بعد از فروپاشی دچار بحران می‌کند و تلاش دشمنان در این راستا تنها به دلیل فروپاشی این نهاد مقدس است تا به اهداف خود دست پیدا کند.

شهبازی به نقش قابل توجه و ارزنده‌ زنان در شکل‌گیری نهاد مقدس خانواده اشاره کرد و ادامه داد: اسلام حق و حقوق مشخصی برای مرد و زن در جامعه مشخص کرده که عده‌ای بدون شناخت نسبت به این حق و حقوق بحث‌های فمینیستی در جامعه را مطرح می‌کنند و به دنبال عوض کردن نقش زن در خانواده هستند تا او را به سمتی هدایت کنند که نقش مادرانه و نقش همسر بودن را کمتر ایفا کند.

وی افزود: زن نقش اصلی و به آرامش رساندن خانواده را ایفا می‌کند اما وقتی نقش اجتماعی و اقتصادی زن در جامعه پررنگ‌تر شود، نقش خانوادگی، مادرانه و همسر بودن در زندگی کمرنگ شده و در نتیجه استحکام خانواده دچار مشکل می‌شود.

این فعال حوزه اجتماعی اضافه کرد: تغییر نقش زن و مرد در جامعه سبب آسیب به نهاد خانواده و سست شدن تمامی ارکان جامعه می‌شود و در نهایت به سمت فروپاشی جامعه پیش می‌رود.

وی همچنین آمار طلاق در کشور را از حد متعادل یک جامعه دینی فراتر دانست و عنوان کرد: نظام خانواده در ایران اسلامی بسیار مهم به‌شمار می‌آید و نباید در این حوزه سیاه‌نمایی کرد به حدی که احساس ناامیدی ایجاد شود و از طرفی هم نباید راحت از کنار این امر گذشت چرا که باید این بحث مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شهبازی در پایان حفظ الگوهای ملی و مذهبی در جامعه و ارائه راهکار و برنامه‌های علمی پیش از تشکیل خانواده و حراست از نهاد خانواده بعد از تشکیل نظام خانواده را از جمله راه‌کارهای مناسب در راستای حفظ نهاد خانواده برشمرد.

اخبار اجتماعی - فارس