اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کارگردان ایرانی در میان 10 نامزد اسکار 2015


فیلم کوتاه «پروانه» ساخته تلخون حمزوی،‌ در میان ده فیلم منتخب فهرست اولیه جایزه اسکار ۲۰۱۵ قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا: فیلم کوتاه «پروانه» ساخته تلخون حمزوی،‌ در میان ده فیلم منتخب فهرست اولیه جایزه اسکار ۲۰۱۵ قرار گرفت.

تلخون حمزوی فیلمساز ایرانی مقیم سوئیس که سال 2013 با فیلم «پروانه» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه خارجی اسکار دنشجویی شد، امسال نیز با این فیلم کوتاه به فهرست اولیه ده فیلم کوتاه جوایز اسکار 2015 راه یافت.

حمزوی این فیلم کوتاه را به زبان آلمانی تهیه کرده و آن را از طرف کشور محل اقامتش سوئیس راهی اسکار 2015 کرده است.

«آیا» به کارگردانی «اودد بینن» و «میهال برزیس»، «مسی بغداد» ساخته «سهیم عمرخلیفه»، «بوگالو و گراهام» به کارگردانی «مایکل لناکس»، «کامیون پدر من» ساخته «موریسیو اوساکی»، «SLR» ساخته «استفن فینگلتن» و «تعطیلات تابستانی» ساخته «حوفش گادول» از دیگر فیلم‌های کوتاهی هستند که از میان ۱۴۱ فیلم شرکت‌کننده در این بخش، برای حضور در مراسم اسکار ۲۰۱۵ انتخاب شده‌اند.

تلخون حمزوی در سال ۱۹۷۹ در تهران متولد شده و در ۷ سالگی به سوئیس مهاجرت کرده است. او که دارای مدرک فوق لیسانس فیلم‌سازی از دانشگاه هنر زوریخ است، با فیلم کوتاه «پروانه» پیش از این در چند جشنواره خارجی دیگر نیز شرکت کرده است.

فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه‌ای «پروانه» درباره دختری افغان است که به اردوگاه پناهندگان سوئیس وارد شده، اما زمانی که از وضع بد سلامت پدرش آگاه می‌شود تصمیم می‌گیرد تمام پولش را که به شکل غیرقانونی به دست آورده، برای خانواده‌اش ارسال کند؛ او برای این کار مجبور است به شهر زوریخ برود و از آنجا که گذرنامه معتبر ندارد، قادر نیست پول را ارسال کند و در همین زمان با دختری به نام «امیلی» آشنا می‌شود و ماجراهایی برای این دو در ادامه فیلم رخ می‌دهد.

نامزدهای نهایی دریافت جوایز هشتاد و هفتمین مراسم اسکار در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ اعلام می‌شود و مراسم اسکار، شب ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ در سالن دالبی هالیوود برگزار خواهد شد.

امسال فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی به عنوان نماینده ایران برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان،‌ روانه اسکار شده است.

همچنین فیلم ایرانی «چند متر مکعب عشق»، ساخته جمشید محمودی نیز از طرف کشور افغانستان به اسکار معرفی شده است.


ویدیو مرتبط :
رونمایی از نامزد های ایرانی جایزه اسکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلم کارگردان ایرانی در میان 10 اثر برتر جهان


جدیدترین فیلم اصغر فرهادی در میان 10 اثر برتر سینمای جهان در سال 2013 قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا:  جدیدترین فیلم اصغر فرهادی در میان 10 اثر برتر سینمای جهان در سال 2013 قرار گرفت.

 وب‌سایت فرانسوی‌زبان «آلوسین» در گزارشی به پیش بینی 10 فیلم برتر سال 2013 سینمای جهان پرداخته که یا در آستانه اکران در سال ٢٠١٣ قرار دارند یا در مرحله ساخت هستند.

در میان فیلم‌های حاضر در این فهرست، فیلم «گذشته»، پروژه‌ی جدید اصغر فرهادی در کنار آثاری چون «استاد» و «جانگوی آزاد شده» به چشم می‌خورد.

اصغر فرهادی که با «جدایی نادر از سیمین» اسکار فیلم خارجی را گرفت، از روز هشتم اکتبر (17 مهر) فیلمبرداری اثر جدیدش که به زبان فرانسوی خواهد بود را در شهر پاریس آغاز کرده است.



فیلمبرداری این فیلم که برعهده «کمپانی ممنتو» است بر خلاف برخی اخبار نادرست به پایان نرسیده و تا ٢٢ژانویه 2013 ( 3 بهمن ماه ) همچنان ادامه خواهد داشت.

علاوه بر «برنیس بژو» (بازیگر نامزد اسکار و گلدن‌گلوب و برنده‌ی سزار با فیلم «هنرمند») و همچنین «طاهر رحیم» (برنده جایزه سزار با فیلم «پیام‌آور»)، بازیگران دیگری چون «علی مصفا»، «پائولین بورلت»، بازیگر بلژیکی فیلم معروف «زندگی صورتی»، «الیس آگویس»، «ژان جستین» و «بابک کریمی» در این فیلم مقابل دوربین محمود کلاری رفته‌اند.

کلود لنوار هفتاد و دو ساله که سابقه طراحی صحنه سه فیلم "قرمز" ،"ابی"و"سفید" کریستف کیشلوفسکی را در کارنامه خود دارد طراحی صحنه " گذشته " را انجام می‌دهد.

فیلم «استاد» ساخته پائول توماس اندرسون، «جانگوی آزادشده» ساخته کوئنتین تارانتینو، «جان‌سخت: یک روز خوب برای مرگ» ساخته جان مور، «نینفومانیاس» ساخته لارس فون تریر، «موبیوس» ساخته اریک روهانت، «منفور زمین» ساخته میشل گُندری، «مرد آهنی 3» ساخته شان بلک، «فقط خدا می‌بخشد» ساخته «ویندینگ زمن» و «آکادمی غول» ساخته دن اسکانلن دیگر فیلم‌های برتر سال 2013 حاضر در این فهرست هستند.

فیلم «گذشته» ششمین ساخته اصغر فرهادی که این روزها توسط «ژولیت ولفلنگ» (تدوین‌گر غالب اثار ژاک اودیار ) در حال تدوین است طبق اعلام تهیه کننده فیلم در ماه می (اردیبهشت ماه) همزمان در کشورهای اروپایی اکران خود را آغاز کرد.