اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کارشکنی عراق در عبور هواپیمای حامل وزیر خارجه سوریه به سمت ایران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کارشکنی عراق در عبور هواپیمای حامل وزیر خارجه سوریه به سمت ایران

المعلم قصد داشت با استفاده از هواپیمای اختصاصی از مرزهای عراق وارد ایران شود اما به دلیل اینکه مشکوک بودیم که این هواپیما حامل مواد دیگری باشد این پرواز را به تاخیر انداختیم.عراق اعلام کرد اجازه عبور هواپیمای حامل وزیر امور خارجه سوریه از آسمان این کشور به طرف ایران را با تاخیر صادر کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، معاون نخست وزیر عراق گفت مقامات این کشور پس از مشکوک شدن به اینکه هواپیمای حامل "ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه حامل مواد دیگری است، مجوز عبور این هواپیما از آسمان عراق به سمت ایران با تاخیر انجام شد.

حسین شهرستانی در گفتگو با شماری از خبرنگاران در بغداد اظهار داشت: المعلم قصد داشت با استفاده از هواپیمای اختصاصی از مرزهای عراق وارد ایران شود اما به دلیل اینکه مشکوک بودیم که این هواپیما حامل مواد دیگری باشد این پرواز را به تاخیر انداختیم.

وی افزود: واقعیت این است از سفر معلم از طریق آسمان عراق جلوگیری نشد بلکه از آنها خواستیم هدف پروازی این هواپیما را اعلام کنند.  در نهایت تا زمان دریافت موافقت مقامات عراقی، این پرواز به تاخیر افتاد. موافقت با این پرواز، بلافاصله انجام نشد بلکه پس از گذشت مدت زمانی صورت گرفت.

این مقام عراقی، زمان بروز این اتفاق را اعلام نکرد اما ولید المعلم در روز 29 ژوئیه گذشته سفری به تهران داشت.

شهرستانی افزود: ما ایران و سوریه را از کاربرد آسمان و خاک عراق برای انتقال و جابجایی تجهیزات نظامی یا هر چیزی که ممکن است به افزایش بحران و کشتارها در سوریه منجر شود منع می کنیم.

نوری مالکی نخست وزیر عراق در ابتدای آگوست جاری با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا تلفنی مکالمه کرده و گفته بود عراق مرزهای خود را کنترل می کند تا از هر گونه نادیده گرفتن سیاست عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها جلوگیری شود.

در ماه مارس گذشته هم آمریکا درباره پروازهای باری از ایران به سوریه با عبور از آسمان عراق برای انتقال اسلحه ابراز نگرانی کرده بود. عراق نیز گفته بود که اجازه نخواهد داد محموله های سلاح از آسمان این کشور به سمت سوریه عبور کنند./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
وزیر خارجه عراق: ایران در لحظات سخت کنار ما بود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه آینده عراق: ایران دست بالا را در عراق دارد



 

 

وزیر خارجه آینده عراق: ایران دست بالا را در عراق دارد

 

صالح مطلک پیش از این با حضور در همایش های منافقین در پادگان اشرف در عراق، حمایت های زیادی از این گروهک تروریستی به عمل آورده بود.

یک عضو برجسته در فهرست العراقیه گفت: قوی ترین اراده اعمالی در عراق متعلق به ایران است.

صالح المطلک از سران ارشد فهرست العراقیه و کاندیدای بالقوه تصدی پست وزیر خارجه در کابینه آینده عراق در گفت وگو با شبکه الجزیره اظهار داشت: به دلیل ضعف کشورهای عربی و آمریکا، امروز قوی ترین اراده در عراق متعلق به ایران است.

وی ادامه داد: ایران با تمام قدرت برای تحمیل اراده خود برای تشکیل دولت جدید عراق فعالیت کرد.

این سیاستمدار عراقی اضافه کرد: به دلیل درک رنج های واقعی ملت عراق، در تشکیل کابینه عراق مشارکت کردیم و این درحالی است که می دانیم حق ما ضایع شده است ولی با این حال در این دولت مشارکت کردیم.

وی درباره قرار گرفتن نام وی در فهرست سیاه هیئت بازخواست و عدالت نیز گفت: با این اقدام ما پاکسازی یا تصفیه نشدیم بلکه از لحاظ سیاسی دور نگه داشته شدیم و مذاکراتی میان گروه های سیاسی برای تصمیم گیری در باره خروج تعدادی از افراد از فهرست سیاه در پارلمان انجام شده است.

این هیئت وظیفه شناسایی و تصفیه منسوبان به رژیم صدام و حزب بعث را در عراق برعهده دارد. قرار است پارلمان عراق با مصوبه ای تعدادی از اعضای ارشد گروه العراقیه از جمله صالح مطلک را از فهرست سیاه هیئت بازخواست و عدالت حذف کند.

افراد موجود در این فهرست سیاه از کاندیداتوری در انتخابات و برعهده گرفتن سمت های مهم منع می شوند.

مطلک ادامه داد: گروه های سیاسی براساس نسبت کرسی های در اختیار خود در پارلمان، مسئولیت تعدادی از وزارتخانه ها را برعهده خواهند گرفت و براین اساس، فهرست العراقیه 10 تا 20 وزارتخانه کابینه پیش رو را در اختیار خود می گیرد.

وی همچنین خبر داد که براساس توافق میان نوری مالکی (نخست وزیر) و علاوی ، مسئولیت وزارتخانه های کشور و دفاع نیز به دو فرد مستقل سپرده می شود.

مطلک پیش از این با حضور در همایش های منافقین در پادگان اشرف در عراق، حمایت های زیادی از این گروهک تروریستی به عمل آورده بود.

وی از حامیان جدی حضور منافقین در عراق، حفظ پادگان اشرف و فعالیت های آنهاست..../تحلیل:عصرایران