اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کارت سوخت می‌ماند / توپ قیمت در زمین دولت



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, بنزین

طرح پلکانی کردن بنزین اگرچه عمر کوتاه چند ساعته‌ای در بهارستان داشت اما به نظر می‌رسد برگرداندن مصوبه به کمیسیون تلفیق نیز نتیجه کار را به نفع برداشتن سامانه سوخت هوشمند تغییر نداد و این بار ایده حفظ کارت‌های سوخت برای اجرای همان طرح پلکانی البته با اعمال نظر دولت مطرح است.

به گزارش ایسنا، پیش از سال جدید صحبت‌هایی مبنی بر احتمال حذف سامانه سوخت بنزین طی امسال مطرح بود، اخباری که مبنای آن صحبت‌های وزیرنفت مبنی بر بی‌فایده بودن ادامه این طرح در مورد بنزین با رسیدن به قیمت تک‌نرخی، کنترل قیمت و قاچاق، بود، اما این اتفاق در سال نو محقق نشد.

درحالیکه طبق آخرین اخبار دولت همچنان در حال بررسی ادامه یا حذف این سامانه و نظرات موافق و مخالف بود، توکلی، نماینده تهران در مجلس خطاب به دولت نامه‌ای را در مورد حذف سامانه سوخت هوشمند نوشت.

نامه اعتراض آمیز توکلی نسبت به احتمال حذف سامانه هوشمند سوخت بنزین، در حالی نوشته شده بود که زنگنه در کمیسیون انرژی مجلس ادامه استفاده از این سامانه را غیرضروری دانسته بود.

نامه توکلی چند روز بعد پایه مصوبه‌ای در مجلس شد که دوام آن نیز به اندازه سرعت تصویبش بود، مصوبه‌ای برای تعیین سقف 180 لیتری مصرف بنزین با نرخ1000 تومان و افزایش قیمت با عنوان عوارض به صورت پلکانی برای مصرف بیشتر تا سقف 2000 تومان.

چند ساعت بعد از تصویب این سقف با وجود مخالفت دولت، ناگهان نمایندگان طی چند ساعت به اشکالات این مصوبه شتاب‌زده و تاثیرات آن در گران شدن بنزین و البته بازگشت به سیستم چند نرخی پی برده و این بار با نظر اکثریت، مصوبه به کمیسیون تلفیق برای بررسی ارجاع داده شد.

حال کمیسیون تلفیق در نتیجه‌گیری خود در مورد این مصوبه اعلام کرده است که بنزین امسال گران نمی‌شود، اما برای پرمصرف‌ها دو نرخی خواهد شد.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، می‌گوید چند نرخی کردن سوخت امکان‌پذیر نیست و دولت در دوران دو نرخی بودن نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد.

او می‌گوید ممکن است سامانه را بتوان برای اجرای این طرح آماده کرد اما انجام کنترل‌های بعدی مشکل‌زا است.

با این اظهارات و با توجه به اشاره‌های چندباره وزیر نفت درباره عدم لزوم ادامه سامانه به نظر می‌رسد، دیدگاه دولت به حذف سامانه سوخت نزدیک‌تر باشد با اینکه تا پیش از مصوبه مجلس در حال بررسی نظرات مخالف و موافق در این‌باره بود.

حالا تصمیم به عهده دولت گذاشته شده است،اما نه در حد انتخاب بین بودن یا نبودن سامانه سوخت بنزین، بلکه تنها در حد اینکه سقف مصرف ماهانه و سالانه بنزین را برای مصرف‌کنندگان تعیین کند و شاید این برای حل مشکل مصوبه قبلی یعنی دخالت در امور اجرایی، به طرح جدید افزوده شده است.

سامانه سوخت باقی می‌ماند، قیمت پایه بنزین افزایش نمی‌یابد، اما چند نرخی شدن بر مبنای مصرف هنوز مطرح است، کمیسیون تلفیق می‌گوید دولت در مورد دو نرخی شدن باید تصمیم‌ بگیرد و البته هنوز نمی‌توان مطمئن بود که منظور از دو نرخی بودن این است که تعیین پلکانی قیمت بر اساس مصرف کنار گذاشته می‌شود و برای تمام پرمصرفان یک نرخ جداگانه اعمال خواهد شد یا منظور از دو نرخی همان تعیین پلکانی قیمت است.


 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
ماجرای چهار برابر شدن سه روزه قیمت دلار در دولت هاشمی/دولت سازندگی: به هر حال سیاست تعدیل ایجاب می كند عده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همه تغییرات قیمت بنزین در یک دهه/توپ تعیین سهمیه و قیمت در زمین دولت



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,بنزین

مجلس در حالی توپ تعیین قیمت و سهمیه بنزین را در زمین دولت انداخت که پیش از این دولت موافقت خود با تک نرخی ماندن بنزین را اعلام کرده بود

 به گزارش خبرآنلاین، مروری بر تصمیمات بنزینی در یك دهه اخیر نشان می دهد، در این دوره زمانی بنزین بیش از 6 سناریو را از سر گذرانده است . برخی پیش بینی ها دلالت بر آن دارد كه قیمت بنزین مازاد بر سهمیه تعیینی از سوی دولت بین 1500 تا 2 هزار تومان تعیین شود . دولت در انتظار ابلاغ لایحه بودجه از سوی شورای نگهبان برای تشكیل كارگروه ویژه تعیین قیمت بنزین است.

 بنزین از سال 1386 ، پس از اعلام سهمیه بندی از قیمت تك نرخی 80 تومان به قیمت یارانه ای 100 تومان و آزاد 400 تومان تغییر وضعیت داد . دو نرخی ماندن بنزین در این سال ها ، با استفاده از كارت سوخت مدیریت شد اما در سال گذشته، دولت یازدهم پس از فراز و فرودهای فراوان به این نتیجه رسید كه نسبت به تك نرخی كردن بنزین اقدام كند . این در حالی است كه مجلس با بررسی دیرهنگام لایحه بودجه، در پایان اولین ماه سال دولت را مكل كرد نسبت به بازگرداندن نظام دو نرخی و تعیین سهمیه اقدام نماید .

 مصوبه مجلس در خصوص قیمت بنزین ، برای ششمین بار در یك دهه گذشته وضعیت قیمت و سهمیه این ماده سوختی استراتژیك را تغییر خواهد داد . به این ترتیب در دوره های زمانی كمتر از دو سال بنزین تغییر وضعیت داده و میزان سهمیه و نرخ آن تغییر كرده است . بنزین در سال 1389، با آغاز هدفمندی یارانه ها ، قیمت 400 تومان برای هر لیتر بنزین یارانه ای و 700 تومان برای هر لیتر بنزین غیر یارانه ای تعیین شد . پس از آن در سال 1392 بهای بنزین یارانه ای 700 و نیمه یارانه ای هزار تومان شد . سال گذشته دولت با تك نرخی كردن بنزین قیمت هزار تومان را برای این ماده سوختی استراتژیك تعیین كرد .

 جدول زیر تغییرات قیمتی بنزین را در یك دهه گذشته نشان می دهد:  

 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,بنزین

 

اخباراقتصادی  -  خبر آنلاین