اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کارت اعتبار خرید به کارگران پس از خالی کردن پارکینگ خودروها/ضمانت؛ معضل وام کارگران



اخبار,اخباراقتصادی, طرح فروش قسطی کالا

دولت در حالی برای مبارزه با رکود و جبران قدرت خرید مردم برای تأمین هزینه‌ معیشت ابتدا خالی‌ کردن پارکینگ خودروسازان را در اولویت قرار داد که هنوز 12 میلیون کارگر ایران چشم انتظار کارت اعتباری خرید هستند.

 طرح جدید دولت برای ارائه کارت اعتباری بارها از سوی مسئولان اعلام شده، اما جزئیات آن همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.

به عبارت دیگر عدم وجود ساز و کار مناسب برای ضمانت اجرایی این موضوع منجر به سردرگمی بسیاری از مردم شده است.

دولت در مرحله اول از اجرای سیاست‌های خروج از رکود با اولویت قراردادن مشکلات صنعت خودروسازی تسهیلات تا سقف 25 میلیون تومان و بازپرداخت 4 ساله را تصویب و اجرا کرد، اما در مورد کارت اعتباری خرید برای مردم عادی و قشر زحمت‌کش کارگر هنوز دستورالعمل اجرایی تعیین نشده است.

از طرفی اخیراً جمعی از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با حضور در دفتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابعاد اجرای بسته خروج از رکود در حوزه تامین معیشت کارگران را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

در این باره دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون ارائه کارت اعتباری خرید برای کارگران مسکوت مانده است؟ به خبرنگار فارس گفت: کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برای خرید کالای با دوام ایرانی برای کارگران هم در نظر گرفته شده است، اما همچنان به دلایلی که در ادامه به آن اشاره می‌کنم، متوقف ماند.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات فعلی برای ارائه کارت اعتباری خرید کالا، ضمانت تسهیلات است، چرا که بسیاری از کارگران به صورت قراردادی مشغول کار بوده و توان ارائه ضمانت‌های درخواستی بانک‌ها را ندارد.

ابوی تاکید کرد: این موضوع برای مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی برطرف شده و مستمری آنها ضمانت کارت اعتباری خرید 10 میلیون تومانی خواهد بود و در صورت عدم پرداخت از این محل کسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران یا به صورت قراردادی و یا حداقل بگیر هستند، گفت: برای این قشر از جامعه همچنان راهکارها در حال بررسی است و تا زمان نهایی شدن همچنان کارت اعتباری صادر نخواهد شد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه کارگران در روستاها و حتی شهرستان‌ها از اقشار ضعیف جامعه هستند، گفت: این قشر از جامعه به دلیل عدم توان معرفی ضامن، امکان دریافت تسهیلات نخواهند داشت، اما این پیشنهاد که سوابق بیمه‌ای آنها در سازمان تامین اجتماعی ضمانت تسهیلات کارت اعتباری باشد، در حال بررسی است.

وی با اعلام این خبر که برخی دیگر از کارگران با ارائه لیست بیمه از ضمانت لازم برای دریافت کارت اعتباری برخوردار خواهند شد، گفت: در این پیشنهاد افرادی که بالای 15 سال سوابق بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی دارند، در صورت عدم پرداخت اقساط امکان تکمیل سنوات بیمه‌ای خود را نخواهند داشت.

ابوی همچنین با اشاره به مطالبات سازمان تامین اجتماعی از تولید کنندگان و کارفرمایانی که بدهی دارند، گفت: در این زمینه پیشنهادی مبنی بر اینکه تولید کنندگان کالای خود را با بدهی تهاتر کنند، نیز وجود دارد.

وی در توضیحات بیشتر این پیشنهاد تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان به جای بدهی کالای خود را در اختیار تعاونی‌های فراگیر ملی قرار دهند، این محصولات به صورت اعتباری به کارگران واگذار شده و منابع حاصل از آن به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود، بنابراین بدهی کارفرمایان نیز تهاتر خواهد شد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در این باره تاکید کرد: اگر تعاونی‌ها به طور جدی وارد این موضوع در اقتصاد شوند، علاوه بر رونق کسب و کار، سازمان تامین اجتماعی هم مطالبات خود را به طور کامل دریافت خواهد کرد.

 

 
اخباراقتصادی  -  فارس 


ویدیو مرتبط :
واکنش کارگران و فعالان دانشگاهی نسبت به اجرای طرح کارورزی و تضییع حقوق کارگران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهادات کارگران برای ضمانت وام خرید کالا



اخبار,اخبار اقتصادی, ضمانت وام خرید کالا

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه حقوق کارگران کفاف بازپرداخت اقساط کارت خرید اعتباری کارگران را نمی‌دهد گفت:دولت می‌تواند به جای اینکه ۱۰ میلیون را به کارگران بدهد در اختیار اتحادیه امکان قرار دهد، تا مشکل ضمانت حل شود.

هادی ابوی در گفت وگو با تسنیم، درباره اینکه آیا پیشنهادات نمایندگان کارگران برای کارت خرید اعتباری تصویب می‌شود یا خیر گفت: دو پیشنهاد مشخص را برای ضمانت کارگران به وزارت کار ارائه کرده‌ایم.

 وی ادامه داد: اکثر کارگران یارانه بگیر هستند و بهترین کار ضمانت یارانه است، با توجه به اینکه کارفرمایان راضی به صدور ضمانت نامه برای وام‌های کلان نیستند پیشنهاد بعدی این است که وام کالا در 5 مرحله 2 میلیون تومانی به کارگران پرداخت شود. یعنی 10 میلیون تومان در 5مرحله باشد و کارگر پس از تصفیه مرحله بعدی را دریافت کند. معاونت رفاه وزارت کار هنوز این طرح را تأیید نکرده است.

 ابوی درباره بازپرداخت 12ماهه وام 10 میلیون تومانی گفت: درآمد کارگران و بازنشستگان کفاف پرداخت اقساط سنگین را ندارند و این قشر ترجیح به جای دریافت کارت اعتباری با سود بالا، اجناس مورد نیاز خود را در بازه زمانی 12ماهه به صورت تدریجی خریداری کنند.

 وی افزود:اینکه دولتی‌ها بیان می‌کنند مبلغ قسط کارت اعتباری به میزان یک سوم حقوق کارگران است, درست نیست. چرا که یک سوم حقوق یک کارگر در بهترین حالت 250 هزار تومان است. اگر هدف دولت کمک به تولید است باید شرایطی را فراهم کند که تمام اقشار جامعه از این طرح بهره‌مند شوند.

ابوی بیان کرد: کارگران مجموعه‌هایی مانند اتحادیه امکان دارند که کارشان خدمت رسانی به کارگران است، یک میلیون کارگر عضو اتحادیه امکان هستند، دولت می‌تواند به جای اینکه 10 میلیون را به کارگران بدهد در اختیار اتحادیه امکان قرار دهد، این اتحادیه خودش ضمانت کارگران را می‌پذیرد و در اختیار کارگران اجناس مورد نظر را قرار می‌دهند.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: متأسفانه بانک‌ها در خدمت تولید نیستند و به جای اینکه دست تولید کننده و صنعتگر را بگیرند به دنبال سودآوری و منافع خود هستند. در حال حاضر می‌بینیم پشت سر هم بانک‌ ایجاد می‌شود اما وقتی در خدمت تولید واشتغال کشور نیستند بی فایده است.


دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشوربا بیان اینکه با تأسیس هر بانک، صدها شغل و تولید کننده نابود می‌شود افزود:با ایجاد و تأسیس یک بانک در کشور، 5 واحد تولیدی، کارخانه و صنعت تعطیل شده و چندهزار شغل نابود می‌شود. بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان، ترجیح می‌دهند منابع به سمت ساخت و ساز پیش برود .

 

اخبار اقتصادی - تسنیم