اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کارتون: بازار سرمایه به کف رسید!


تصویری از کارتون: بازار سرمایه به کف رسید! را مشاهده می کنید. روزنامه شهروند: تصویری از کارتون: بازار سرمایه به کف رسید! را مشاهده می کنید.

کارتون: بازار سرمایه به کف رسید!


ویدیو مرتبط :
شیوه های خرید وفروش در بورس و بازار سرمایه (بازار سرمایه 2)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار در بازار به کف قیمتی خود رسید


رئیس کل بانک مرکزی گفت: شرایط اقتصادی کشور دامنه ای برای تغییر نرخ مجاز را می تواند تعیین کند و نرخ ارز در بازار در حال حاضر نرخ کف است و بعید است بیش از این پایین بیاید.

خبرگزاری مهر: ولی الله سیف امروز در نشست خبری حاشیه مراسم صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: در جلسه امروز توضیحاتی در خصوص رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت‌های تولیدی در نظام بانکی به فعالان بخش خصوصی توسط بانک مرکزی ارائه شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بازنگری مقررات و رفع موانع تولید گفت: بخشنامه گشایش اعتبارات اسنادی تجدیدنظر و ابلاغ شد. در گذشته در این زمینه گشایش‌کننده اعتبار لازم بود که صددرصد مبلغ را گشایش اعتبار کند، اما با بخشنامه جدید حداکثر 30 درصد تامین ارز توسط گشایش‌کننده ارزی کافی است، البته بانک مرکزی برای 70 درصد باقیمانده نیز مجوز صادر می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور مصونیت از نوسانات ارزی اگر گشایش‌کننده اعتباری بخواهد بیش از رقم 30 درصد خریداری کند، این امکان وجود دارد.

بخشنامه جدید ممنوع‌الخروجی‌ها

سیف همچنین از تجدیدنظر در مورد لیست افراد ممنوع‌الخروج نظام بانکی خبر داد و با بیان اینکه این بخشنامه جدید طی امروز یا فردا به نظام بانکی ابلاغ خواهد شد، تصریح کرد: براساس این تجدیدنظر یک سوم از مشمولین لیست ممنوع‌الخروجی ها رفع ممنوعیت شدند.

وی افزود: ممنوع‌الخروج بودن به معنای محرومیت از حقوق شهروندی است؛ بنابراین در آینده در مورد بقیه افرادی که اسامی آنها در لیست ممنوع‌الخروجی ها وجود دارد، بررسی‌هایی انجام خواهد شد و اگر بانکها اسناد لازم را مبنی بر ضرورت استمرار ممنوع‌الخروجی‌ها به بانک مرکزی ارائه ندهند، افراد از لیست آنها خارج خواهند شد. لازم است که بانک از طریق اعتبار سنجی و وثایقی که از  بدهکاران بانکی برای وصول مطالبات دریافت می‌کنند، استفاده نمایند.

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه این بانک برای رفع ابهام دستورالعمل‌های قبلی، بخشنامه‌های پیچیده قبلی و گاها متناقض که باعث شفاف‌سازی دستورالعمل ها می شود، خبر داد و گفت: کارگروهی در معاونت اقتصادی بانک مرکزی برای رفع ابهامات بخشنامه‌های اعتباری و کارگروهی در بخش نظارت بانک مرکزی برای بازنگری بخشنامه‌هایی که ایجاد محدودیت می کند، مانند بخشنامه ذینفع واحد و اشخاص مرتبط تشکیل شده است و ابلاغیه های جدیدی برای بانک ها خواهند داشت.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برنامه بانک مرکزی مبنی بر تغییر نرخ سود بانکی اظهار داشت: سیاست فعلی دولت، کنترل تورم است؛ در یک بازار متعادل اقتصادی نرخ تورم و انواع نرخ سود بانکی با یکدیگر در تناسب هستند و نرخ سود بانکی به دور از نرخ تورم نخواهد بود و برای منطقی کردن نرخ ها از طریق کنترل و کاهش نرخ تورم وارد عمل خواهیم شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا راه اندازی سوئیفت امکان پذیر شده است یا خیر؟، گفت: این موضوع چندان برای نظام بانکی پیچیده نیست و ما جایگزین های لازم را برای آن پیدا کرده ایم، برای ارتباط با بانک های طرف خود از ابزارهای جایگزین استفاده می کنیم، اما اگر بخواهد راه اندازی سوئیفت انجام شود و این موضوع به حالت قبل بازگردد، امکان پذیر است، اما در حال حاضر راه اندازی مجدد سوئیفت مشکل خاصی را حل نمی کند و این موضوع مشکل اصلی ما نیست.

دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز نیست

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص دلایل کاهش نرخ ارز در بازار گفت: کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را در بر دارد؛ بنابراین دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد.

سیف با بیان اینکه نرخ ارز در بازار منطقی است، بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور دامنه ای برای تغییر نرخ مجاز را می تواند تعیین کند و نرخ ارز در بازار در حال حاضر نرخ کف است و بعید است بیش از این پایین بیاید.