اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کارتر: توافق باید قابل راستی‌آزمایی باشد


وزیر دفاع آمریکا گفت: هرگونه توافق جامع با ایران باید قابل راستی‌آزمایی باشد و نمی‌توان بر پایه اصل اعتماد با ایران توافق کرد.

خبرگزاری ایسنا: اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چرا آمریکا به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است؟ گفت:‌ همان طور که رییس‌جمهور باراک اوباما اعلام کرده است تنها به دنبال یک توافق خوب با ایران هستیم و در این صورت قادر خواهیم بود که برنامه هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی کنیم.

او افزود: توافق خوب با ایران باید دارای چند ویژگی باشد که یکی از آن‌ها قابلیت راستی‌آزمایی آن است که در آن صورت می‌توانیم تشخیص دهیم که آیا ایرانیان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برای اطمینان از این که برنامه هسته‌ای شان صلح آمیز است عمل خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا هم‌چنین گفت قطعا ما نمی‌توانیم این اقدامات را برپایه اعتماد به ایران انجام دهیم.

کارتر هم‌چنین توافق هسته‌ای با ایران را با مذاکرات تسلیحاتی که میان آمریکا و جماهیر شوروری سابق در دوران جنگ سرد انجام شد مقایسه کرد و گفت که در آن مذاکرات نیز آمریکا اساس مذاکرات را بر این گذاشته بود که مسکو به تعهدات خود در توافق کنترل تسلیحاتی که میان دو کشور امضا شد عمل نخواهد کرد. بنابراین دولت پیشین آمریکا به دنبال توافقی بود که بتواند با استفاده از اقداماتی مثل بازرسی از سایت‌های نظامی و استفاده از ماهواره‌ها پایبندی مسکو به تعهداتش را راستی‌آزمایی کند.

وزیر دفاع آمریکا هم‌چنین مدعی شد در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران قابل راستی‌آزمایی نباشد با آن موافقت نخواهیم کرد چرا که موضوع راستی‌آزمایی از مهم ترین ابعاد این توافق است.

کارتر با بیان این که نمی‌داند آیا ایرانی‌ها با اقدامات مربوط به راستی‌آزمایی در توافق موافقت خواهند کرد یا خیر تاکید کرد که در صورتی که ایران با این موضوع به طور کامل موافقت نکند توافقی نیز در کار نخواهد بود چرا که توافق با ایران نمی‌تواند بر پایه اعتماد باشد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که تنها با دسترسی‌های مدیریت شده بازرسان آژانس به برخی از سایت‌های هسته‌ای در چارچوب پروتکل الحاقی موافقت خواهد کرد و هرگز اجازه نخواهد داد که بازرسان آژانس به بهانه راستی‌آزمایی به سایت‌های محرمانه نظامی ایران وارد شوند.

بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کارشناسان و بازرسان این نهاد بین‌المللی بیش‌ترین بازرسی‌ها را از مراکز هسته‌ای ایران داشته‌اند و ایران همواره بالاترین همکاری را با آژانس داشته است.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 هم اکنون در وین اتریش تلاش می‌کنند تا به توافقی جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابند. اما امروز طرف‌ها به دلیل باقی ماندن برخی اختلافات برای سومین بار ضرب الاجل مذاکرات را به مدت سه روز تا 13 جولای تمدید کردند.


ویدیو مرتبط :
باراک اوباما: توافق با ایران بر اساس راستی آزمایی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان کری: توافق هسته‌ای براساس راستی آزمایی است نه اعتماد به ایران



 توافق هسته‌ای  با ایران

در مصاحبه با سی بی اس
جان کری: توافق هسته‌ای براساس راستی آزمایی است نه اعتماد به ایران

وزیر خارجه آمریکا گفت که توافق هسته‌ای با ایران براساس راستی آزمایی است نه اعتماد.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سی بی اس، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: توافق هسته ای با ایران براساس راستی آزمایی است نه براساس اعتماد با ایران.

جان کری افزود: هرکسی حق دارد که دیرباور و مشکوک باشد چرا که نشانه هایی وجود داشت که عده ای در داخل ایران به دنبال سلاح هسته‌ای هستند. به همین دلیل است که هیچ چیز برای ما ارزش ظاهری ندارد.

کری در پاسخ به این سوال که اگر مشکوک هستید چرا با ایران توافق امضا کردید گفت: نیازی به اعتماد نبود.

/فارس