اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاخ سفید: ۱+۵ کاهش محدود، هدفمند و برگشت‌پذیر تحریم‌ها را بررسی می‌کند/ مذاکرات مهم نمایندگان ایران و آمریکا در ژنو



کاهش تحریم های ایران

کاخ سفید: ۱+۵ کاهش محدود، هدفمند و برگشت‌پذیر تحریم‌ها را بررسی می‌کند

کاخ سفید گفته گروه ۱+۵ کاهش محدود، هدفمند و برگشت‌پذیر تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده‌اند را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاخ سفید گفته در صورتی که ایران پیشرفت‌های محسوسی در مذاکرات داشته باشد، 5+1 کاهش «محدود، هدفمند و برگشت‌پذیر» تحریم‌ها را مد نظر قرار خواهد داد.

رویترز ضمن اعلام این خبر افزود: کاخ سفید گفته در صورتی که ایران پیشرفتی در مسائل مربوط به برنامه هسته‌ایش نشان ندهد، کاهش اندک تحریم‌ها باز گردانده می‌شود و تحریم‌های شدیدتری اعمال می‌شوند.

 


---------------------------------------------------------
مقام آمریکایی: در دیدار یک ساعته نمایندگان ایران و آمریکا در ژنو مذاکرات مهمی انجام شد

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که در دیدار یکساعته ای که میان وندی شرمن و عباس عراقچی در ژنو برگزار شد مذاکرات مهم و جدی برگزار شد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که در دیدار یکساعته ای که میان وندی شرمن و عباس عراقچی در ژنو برگزار شد مذاکرات مهم و جدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که نمایندگان آمریکا و ایران برای حدود یک ساعت در ژنو با یکدیگر دیدار کردند.

بر اساس گفته این مقام آمریکایی،‌ در دیدار «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه آمریکا و «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگوهای جدی و مهمی انجام شد.
/فارس


ویدیو مرتبط :
بررسی تحریم‌های جدید مجلس نمایندگان آمریکا با کارشناس مسایل سیاسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش های متفاوت آمریکا،انگلیس و روسیه به مذاکرات ژنو / کاخ سفید: به نظر ما پیشنهاد ایران بسیار مفید است/ روسیه: این مذاکرات تضمین‌کننده پیشرفت‌های بعدی نیستند



واکنش کاخ سفید به مذاکرات هسته ایی

 سخنگوی کاخ سفید: به نظر ما پیشنهاد ایران بسیار مفید است

کاخ سفید اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده توسط مذاکره‌کنندگان ایرانی در ژنو با هدف حل موضوع هسته‌یی ایران سطحی از جدیت و استحکام را نشان می‌دهد که آمریکا تاکنون آن را ندیده بود.

به گزارش ایسنا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که پیشنهاد بسیار مفید است گرچه هشدار داد که «کسی نباید انتظار یک دستاورد را یک شبه داشته باشد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارنی گفت: به نظر ما پیشنهاد ایران بسیار مفید است. پیشنهاد ایران یک پیشنهاد جدید با سطحی از جدیت و استحکام بود که تاکنون ندیده بودیم.

او از ارائه جزییات درباره این پیشنهاد خودداری کرد و تنها گفت: کسی نباید انتظار دستاورد را یک شبه داشته باشد. این مسائل پیچیده هستند. آن‌ها مسائل فنی هستند و همان‌طور که رییس‌جمهور (آمریکا) گفته است، تاریخچه بی‌اعتمادی بسیار عمیق است.

--------------------------------------------------------------
ریابکوف: مذاکرات ایران و 1+5 می‌توانست بهتر باشد

مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد روسیه در پایان دور مذاکرات جدید پیرامون برنامه هسته‌یی ایران بین تهران و 1+5 گفت که این مذاکرات تضمین‌کننده پیشرفت‌های بعدی نیستند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری‌های روس به نقل از سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌یی با ایران گزارش دادند: نتایج از آن چه (در دوره‌های قبلی) در آلماتی داشتیم بهتر است، ولی این پیشرفت‌های بعدی را تضمین نمی‌کند و دلیلی ندارد دست بزنیم و تشویق کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: مذاکرات می‌توانست بهتر باشد.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که فاصله بین مواضعی که ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه برنامه هسته‌یی تهران اتخاذ کرده‌اند «می‌تواند با کیلومتر اندازه‌گیری شود در حالی که پیشرفتی که ما به دست آوردیم را می‌توان با چند قدم اندازه‌گیری کرد».

ریابکوف گفت که دشواری اصلی به «فقدان درک کلی درباره ترتیب‌دهی» برمی‌گردد که ظاهرا اشاره به پافشاری ایران بر این دارد که قدرت‌های غربی ابتدا تحریم‌های یک‌جانبه را لغو کنند و بعد ایران برنامه هسته‌یی‌اش را محدود کند.

قدرت‌های غربی اصرار دارند که تحریم‌ها تنها زمانی برداشته شود که ایران غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا را متوقف کند و دسترسی به تاسیسات هسته‌یی‌اش را باز بگذارد.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه از جمله به سطح پایین اعتماد بین دو طرف اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوها دشوار و گاهی بسیار شدید بود و گاهی نیز غیرقابل پیش‌بینی. یکی از دلایل آن سطح بسیار پایین اعتماد متقابل و در عمل فقدان سطح لازم اعتماد بود.

 

--------------------------------------------------------------
با ابراز امیدواری از نتایج «ملموس» نشست ژنو
هیگ: آماده‌ایم گام‌های مناسبی را در ازای گام‌های ایران برداریم

انگلیس ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و 1+5 درباره موضوع هسته‌یی تهران به نتایج «ملموس» منجر شود، ولی تاکید کرد که ایران باید در طول مذاکرات ابتکار را به دست گیرد.

به گزارش ایسنا، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: من امیدوارم مذاکرات به زودی به نتایج ملموس منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیگ افزود: ایران باید گام‌های اولیه لازم را در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش بردارد و ما آماده‌ایم که گام‌های مناسبی را در ازای آن برداریم.

دور جدید مذاکرات دو روزه درباره برنامه هسته‌یی ایران روز چهارشنبه در ژنو به پایان رسید.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات این گفت‌وگوها را بسیار مهم توصیف کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز ابراز امیدواری کرد که نتایج به دست آمده از مذاکرات دو روزه در ژنو آغاز فاز جدیدی در روابط بین ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 باشد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: ما به مرحله‌ای جدی در مذاکرات رسیده‌ایم.

یک مقام ایرانی نیز گفت که هرگونه توافقی در سه مرحله و در مدت زمان شش تا یک سال اجرایی خواهد شد.
/ایسنا