اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاخ سفید دربارۀ عربستان عقب نشینی کرد/ رییس سیا تکلیف گزارش 28صفحه‌ای را روشن کرد



 اخبار بین الملل  ,خبرهای  بین الملل ,سازمان سیا

رئیس سازمان سیا مخالف ارائه دسترسی عمومی به ۲۸ صفحه از گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر است.

رئیس سازمان سیا مخالف ارائه دسترسی عمومی به ۲۸ صفحه از گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر است زیرا به گفته وی این صفحات حاوی اطلاعات نادرست بوده و می‌تواند برای مرتبط ساختن عربستان سعودی با این حملات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش تسنیم ، جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا، در گفتگو با شبکه‌ خبری ان‌بی‌سی گفت که اطلاعات در این 28 صفحه مورد بررسی دقیق قرار نگرفته‌اند و در ادامه افزود که انتشار این اطلاعات می‌تواند ابزاری در اختیار آن دسته از افرادی قرار دهد که می‌خواهد حملات تروریستی را به عربستان سعودی منتسب کنند.

وی گفت:‌ «فکر می‌کنم مجموعه‌ای از چیزها وجود دارند که دقیق و غیردقیق هستند. فکر می‌کنم کمیسیون 11 سپتامبر این تحقیقات مشترک و نیز آن 28 صفحه را بررسی کرده و سپس به این نتیجه کاملا روشن رسیده است که هیچ مردکی دال بر اینکه دولت عربستان به عنوان یک نهاید یا مقامات و افراد سعودی از القاعده حمایت مالی کرده‌اند، وجود ندارد.»

اما اعضای سابق و کنونی کنگره آمریکا می‌گویند این صفحات نشان می‌دهند که سعودی‌ها از شبکه هواپیماربایان دخیل در حملات تروریستی حمایت کرده است. دولت جرج بوش در سال 2003، 28 صفحه مورد اشاره را از گزارشی حذف کرد.

منتقدین می‌گویند که جمله‌بندی مبهم گزارش این احتمال را ممکن می‌سازد که مقامات رده پایین‌تر و یا بخش‌هایی از دولت سعودی در این حملات دارای نقش بوده‌اند.

سناتور باب گراهام، یکی از مؤلفین این گزارش، می‌گوید معتقد است که هواپیماربایان 11 سپتامبر مورد حمایت دولت عربستان، همچنین صندوق‌های خیریه و افراد ثروتمند در این کشور قرار داشته‌اند.

گراهام پیشتر در مصاحبه‌ای گفته است: «فکر نمی‌‌کنم بتوان تصور کرد که 19 نفر، که اکثرشان انگلیسی صحبت نمی‌کنند، هیچگاه در آمریکا نبوده‌اند یا تحصیلات در سطح دبیرستان را نیز نداشته‌اند چنین عملیات پیچیده‌ای را بدون کسب کمک از داخل آمریکا انجام داده‌اند.

در همین حین قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در حال تهیه قانونی هستند که به خانواده‌های قربانیان حوادث تروریستی اجازه می‌دهد دولت‌های خارجی که از حملات تروریستی در آمریکا پشتیبانی و حمایت مالی کرده‌اند را تحت تعقیب قرار دهند.

عربستان سعودی در واکنش به این قانون که دولت اوباما نیز برای توقف آن لابی‌گری کرده، تهدید نمود که صدها میلیارد دلار از دارایی‌های آمریکایی خود را به فروش خواهد رساند.

 


ویدیو مرتبط :
شب نشینی مقابل کاخ سفید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله تروریستی به آمریکا خنثی شد/ کاخ سفید: از عربستان متشکریم



 

 

 

حمله تروریستی به آمریکا خنثی شد/ کاخ سفید: از عربستان متشکریم

 

حمله تروریستی به آمریکا خنثی شد/ کاخ سفید: از عربستان متشکریم

كمك آنان به همراه تلاش شدید جامعه ضد تروریسم آمریكا، انگلیس، امارات متحده عربی و دیگر دوستان و شركا كمك كرد تا امكان تشدید مراقبت و هوشیاری و شناسایی بسته‌های مشكوك در دوبی و فرودگاه ایست میدلندز فراهم آید.

بعد از ظهر روز جمعه به وقت آمریکا بار دیگر رسانه ها اخبار عادی خود را قطع کردند و صحنه هایی از پرواز هواپیماها و فرودگاه ها به نمایش درآمد . باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در چند فرودگاه این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد و رسانه ها به نقل از مقامات امنیتی و سیاسی آمریکایی اعلام کردند که احتمال انجام یک حمله تروریستی دیگر به آمریکا وجود دارد.

بالاخره پس از ساعت ها رییس جمهوری ایالات متحده بیانیه ای صادر کرد و در آن اعلام کرد که دو حمله تروریستی به آمریکا خنثی شده است . باراک اوباما در کاخ سفید تایید کرد که وی پنجشنبه شب به وقت واشنگتن دستور تشدید تدابیر امنیتی در چند فرودگاه را صادر کرده است.

وی گفت : " ما تا زمانی که لازم باشد تدابیر امنیتی بیشتر و احتیاطی را ادامه خواهیم داد تا امنیت شهروندان را تامین کنیم."

ظاهرا در محموله دو هواپیمای خطوط هوایی امارات به مقصد نیویورک که مقصد آن دو  مرکز یهودی در شیکاگوی آمریکا بوده بسته های انفجاری وجود داشته که کشف و خنثی شده است.

این دو بسته پیش از آن که به آمریکا برسد، در بریتانیا و امارات متحده عربی کشف و ضبط شد. یکی از این بسته ها در هواپیمای ترابری شرکت "یو پی اس" در فرودگاه "ایست میدلندز" بریتانیا واقع در ۲۶۰ کیلومتری شمال لندن، کشف شده است و بسته دیگر، در یکی از مراکز شرکت پستی "فد اکس" در دوبی شناسایی شد.

مشاور ضد تروریسم کاخ سفید شب گذشته با صدور بیانیه ای از نقش دولت عربستان سعودی در کشف این توطئه تروریستی خبر داده و از مقامات سعودی تشکر و قدردانی کرد.

در بیانیه جان برنان مشاور ضد تروریسم كاخ سفید آمده است: آمریكا از پادشاهی سعودی به پاس كمك آنان در توسعه اطلاعاتی كه به ما در تاكید بر شدت تهدید از منشاء یمن كمك كرد، قدردانی می‌كند.

وی افزود: كمك آنان به همراه تلاش شدید جامعه ضد تروریسم آمریكا، انگلیس، امارات متحده عربی و دیگر دوستان و شركا كمك كرد تا امكان تشدید مراقبت و هوشیاری و شناسایی بسته‌های مشكوك در دوبی و فرودگاه ایست میدلندز فراهم آید.

"یو پی اس" و "فد اکس" از بزرگ ترین شرکت های ترابری آمریکا هستند که با شرکت پست فدرال آمریکا رقابت دارند و در سطح جهانی فعالند. "یو پی اس" تایید کرده است که در حال حاضر از یمن بسته ای حمل نمی کند.

به گزارش بی بی سی ،  نیروهای امنیتی بریتانیا در هواپیمای "یو پی اس" مخزن جوهر چاپگری را پیدا کرده اند که به بمب تبدیل شده بود.

همه چشم ها به انور العولقی

مقامات امنیتی آمریکا " انور العولقی " یک روحانی آمریکایی یمنی تبار 39 ساله دریمن را  مسئول طراحی این چنین حملاتی می دانند.

نام العولقی یک بار دیگر نیز در ماجرای حمله ناکام  کریسمس سال گذشته به خطوط هوایی آمریکا بر سر زبان ها افتاد . در جریان آن حمله یک جوان نیجریه ای تبار که سوار بر یک پرواز خطوط هوایی آمریکا شده بود با خود بسته ای انفجاری را حمل می کرد که در تلاش خود برای منفجر کردن آن بسته ناکام ماند و دستگیر شد.

وی در اعترافات خود گفته است که با القاعده شاخه جزیره العرب که مسئولیت رهبری این شاخه از القاعده با انور العولقی است ، تماس داشته و القاعده از او خواسته است تا بر ضد آمریکا دست به عملیات تروریستی بزند.

العولقی رهبر گروه القاعده در شبه جزیره عربستان می باشد که متولد ایالت نیومکزیکو در آمریکا است . وی یکی از رهبران ارشد القاعده است که در لیست افراد تحت تعقیب آمریکا است...../تحلیل:عصرایران