اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاخ سفید: تحریم‌های موشکی ایران را به موقع‌اش اعمال می‌کنیم/تحریم‌ها باید بیشترین تأثیر را داشته باشد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سخنگوی کاخ سفید ابتدا ایران و عربستان را برای به خطر نیفتادن روند مذاکرات صلح سوریه به خویشتنداری فراخواند و سپس گفت که تحریم‌های موشکی جدید ایران هم به موقع خود اجرا خواهد شد.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب در خصوص روابط تیره ایران و عربستان و فرجام تحریم‌های موشکی جدید ایران که گمان می‌شُد برای زنده نگاه داشتن برجام، متوقف شده، سخن گفت.

ارنست ابتدا به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان پرداخت و گفت: «نگران‌ایم؛ هر دو طرف باید از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بپرهیزند. از ایران و عربستان می‌خواهیم که خویشتنداری نشان دهند.»

سخنگو ادامه داد: «وزیر خارجه (آمریکا جان کری) با وزیر خارجه ایران (محمدجواد ظریف) در این خصوص صحبت کرد و پیام آمریکا را به وی رساند، دیپلمات‌های ما در عربستان هم همین پیام را به مقامات وزارت خارجه عربستان رساندند.»

جاش ارنست باز هم ایران و عربستان را به خویشتنداری دعوت کرد و گفت: «هر دو طرف باید فاصله به وجود آمده را کاهش دهند زیرا این به نفع تمام منطقه است؛ نگران‌ایم که این مسئله بر روند رسیدن به راهکار سیاسی در سوریه، تأثیر منفی بگذارد.»

در ادامه صحبت به تحریم‌های اخیر آمریکا که بنا بود بخاطر تست موشک بالستیک عماد بر ایران تحمیل شود، کشید؛ تحریم‌هایی که در خصوص علت توقف اجرای آن از سوی کاخ سفید، شایعات و گمانه‌زنی‌های مختلفی در رسانه‌ها منتشر شده بود.

سخنگو به صراحت در این خصوص گفت: «تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران، هیچ ارتباطی به گفت‌وگوها(ی هسته‌ای) ندارد؛ این تحریم‌ها را اعمال می‌کنیم ولی موقعی اعمال می‌کنیم که بیشترین تأثیر را داشته باشد.»

یکی از خبرنگاران پرسید که آیا آمریکا در خصوص تنش میان ایران و عربستان، موضع خنثی اتخاذ کرده است؟

ارنست پاسخ داد: «نه، آمریکا واقعاً در خصوص وضعیت حقوق‌بشر در عربستان و دادرسی غیرشفاف در دادگاه‌های این کشور، نگرانی داریم.»

سخنگو ادامه داد: «عربستان همچنین به اعدام‌های دسته جمعی و هدف قرار دادن ناعادلانه چهره‌های برجسته مخالفان از اقلیت های مذهبی مبادرت می‌ورزد که این مایه نگرانی است؛ این مسئله تنها مربوط به دولت اوباما نمی‌شود بلکه در دولت‌های قبلی آمریکا هم، بحث پرونده حقوق‌بشر در عربستان، مایه نگرانی بوده است.»

یکی از خبرنگاران پرسید که آیا آمریکا اعدام شیخ نمر را محکوم می‌کند؟

سخنگو پاسخی طولانی داد و گفت: «ما نگرانی جدی در خصوص وضعیت حقوق‌بشر در عربستان داریم؛ اعدام دسته‌جمعی نمونه‌ای بارز از بی‌توجه بودن یک دولت به خواسته‌های جامعه بین‌الملل در حوزه حقوق‌بشر است.» سخنگو حاضر نشد اعدام شیخ نمر را محکوم کند.

 

اخبار سیاست خارجی- فارس

 


ویدیو مرتبط :
ترامپ لحظاتی پیش در کاخ سفید 8 فرمانده نظامی ایران را تحریم کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاخ سفید: برای اعمال تحریم‌های جدید موشکی ایران به زمان بیشتری نیاز داریم



اخبار,اخبارسیاست خارجی , ذخایر اورانیوم

یک مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که کاخ سفید انتظار دارد ایران طی هفته‌های آینده اقدامات لازم برای اجرای توافقنامه هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را به پایان برساند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، بن رودز معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی تصریح کرد: کاخ سفید انتظار دارد ایران طی هفته‌های آینده کارهای لازم برای اجرای توافقنامه هسته‌ای را به پایان برساند ولی واشنگتن به زمان بیشتری نیاز دارد تا برای اعمال تحریم‌های جدید به خاطر برنامه موشک بالستیک ایران آماده شود.

وی در ادامه افزود: دولت آمریکا کارهای فنی و دیپلماتیک بیشتری دارد تا پیش از اعلام تحریم‌های جدید مربوط به برنامه موشکی ایران، آنها را تکمیل کند ولی تاخیر در اعلام و اجرای تحریم‌ها به خاطر فشارهای ایران نبوده است.

رودز در جمع خبرنگاران در هاوایی جایی که اوباما تعطیلات خود را می‌گذراند، گفت: ما کارهای بیشتری داریم که لازم است پیش از اعلام تحریم‌های بیشتر انجام شود ولی این چیزی نیست که ما بخواهیم با دولت ایران درباره آن مذاکره و گفتگو کنیم.

تصمیم کاخ سفید برای به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران در شرایطی است که حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران علنا به نیروهای نظامی دستور داده است تا برنامه‌های موشکی کشور را با قدرت بیشتری ادامه دهند.

رودز گفت: در عین حال، اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در مسیر خود قرار دارد، پس از انکه ایران ذخایر اورانیوم با درجه غلظت پایین را از کشور خارج کرده، ولی هنوز کارهای مهم دیگری لازم است که باید تکمیل شود. من انتظار دارم که ایرانی‌ها کارهای لازم برای پیشبرد اجرای توافقنامه هسته‌ای را طی هفته‌های آینده تکمیل کنند.

مقام‌های ارشد آمریکایی به نمایندگان گفته‌اند که تحریم‌ها به خاطر "شکل گیری کار دیپلماتیک" بین کاخ سفید و دولت ایران، به تاخیر افتاده است.

دولت اوباما روز چهارشنبه به کنگره اطلاع داد که تحریم‌های جدیدی را علیه ده‌ها شرکت و شخص به خاطر نقش داشتن در برنامه موشک بالستیک ایران اعمال خواهد کرد ولی همان روز اعلام کرد که در شرایط کنونی اعمال تحریم‌ها را به تاخیر انداخته است.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تسنیم