اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کابوس شکست مذاکرات 1+5 را هم نگران کرده است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

کابوس شکست مذاکرات 1+5 را هم نگران کرده است

سنگ‌اندازی‌های تلاویو در مذاکرات هسته ای ایران

سعید جلیلی، مسئول مذاکره کننده ایرانی‌ها با خوش‌بینی از سالن مذاکرات خارج شد. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که بی‌صبرانه در تلاویو منتظر شنیدن خبر پایان مذاکرات بود، از نگرانی شدید خود از این مذاکرات خبر داد

رهبران اسرائیلی خوب درک می کنند که باراک اوباما در دور دوم ریاست جمهوری اش تا چه اندازه می خواهد به بحران های منطقه نزدیک باشد. او می خواهد همه مشکلات منطقه را در این دوره حل و فصل کند.

ظاهر امر نشان می دهد که مذاکرات هسته ای اخیر با ایران پیشرفت داشته است و نسبت به مذاکرات گذشته قدمی رو به جلویی را پیموده است. مجموعه 1+5 مذاکرات خود با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را نیمه هفته گذشته در حالی در قزاقستان به پایان رساند که توافق شد تا مذاکرات در سطح کارشناسان در استانبول ادامه یابد تا بعدا دو طرف دور دیگری از مذاکرات را در آلماتی قزاقستان انجام دهند. این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نیز خواستار انجام مذاکرات دو جانبه با تهران شده است.

سعید جلیلی، مسئول مذاکره کننده ایرانی ها با خوش بینی از سالن مذاکرات خارج شد. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که بی صبرانه در تلاویو منتظر شنیدن خبر پایان مذاکرات بود، صحبت از نگرانی شدیدش از این مذاکرات زد. روشن است که او می ترسد تفاهمی میان امریکا و اروپا با ایران حاصل شود که تاثیرات سلبی بر منازعات رژیم صهیونیستی با هم پیمانان منطقه ای ایران در منطقه یعنی سوریه، حزب الله لبنان و جنبش حماس و جهاد اسلامی در فلسطین بگذارد.

نتانیاهو همچنین به شدت ابراز نگرانی کرده است که جامعه جهانی با ایران به توافق برسد بدون این که کاری برای توقف برنامه هسته ای نظامی مورد ادعای اش بر سر ایران حاصل شود. وی در این باره مدعی شد: تهران تلاش می کند که همه معیارهای بین المللی را رد کند، برای همین لازم است که جامعه جهانی تحریم های سنگین تری را متوجه تهران کند و اگر ایران همچنان به توسعه برنامه هسته ای اش ادامه داد، باید تحریم های نظامی علیه ایران وضع شوند.

آن طور که رسانه های غربی اعلام کردند، شش کشور بزرگ مذاکره کننده با ایران از مواضع سرسختانه خود در مذاکرات قبلی کوتاه آمده اند، به خصوص بر سر اصرار برای بستن تاسیسات غنی سازی اورانیوم در فردو، و به کاهش عملیات غنی سازی در این تاسیسات اکتفا کرده اند و این که ایران اجازه دهد که بازرسان آژانس به آن وارد شوند. کما این که موافقت کردند که ایران بخش بزرگی از اورانیوم غنی شده خود را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران حفظ کند.

در این میان آن چه باعث نگرانی امریکایی ها و اروپایی ها شده، این است که اسرائیل در مذاکرات جاری میان غرب و ایران سنگ اندازی کند و ناگهان جنگی را علیه هم پیمانان ایران، سوریه و حزب الله راه بیندازد. در آن صورت نه تنها مذاکرات غرب با تهران به شکست خواهد انجامید بلکه باعث خواهد شد تا سوریه به صورت انفرادی اقدام به عملیات تلافی جویانه علیه اسرائیل بزند و به آن حمله کند و ناگهان جنگ به یک جنگ منطقه ای بزرگ تبدیل شود.

نگرانی از این سیاست های خشن اسرائیل برای به شکست کشاندن مذاکرات روز به روز افزایش می یابد. به ویژه که شاهد حملاتی از سوی این رژیم علیه سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی طی سه ماه گذشته بوده ایم.

در این میان خطر بزرگ تر احتمال درگرفتن جنگ مذهبی شیعه و سنی در منطقه است که اسرائیل تلاش بسیاری برای به راه انداختن آن در عراق، لبنان، سوریه و همه کشورهایی که دارای جامعه شیعه و سنی هستند، می کند. در عراق، نوری مالکی نخست وزیر این کشور نسبت به کشیده شدن پای کشورش به حوادث جاری در منطقه هشدار داده است، همچنین نگرانی بسیاری نسبت به درگرفتن جنگ مذهبی با دخالت خارجی در لبنان وجود دارد و احتمال تجزیه سوریه نیز مطرح است، همچنین احتمال تجزیه اردن و درگرفتن جنگ طایفه ای در عراق نیز به میان آمده است. این در حالی است که پناهگاهی تازه برای القاعده در حال شکل گیری است تا بتواند ثبات در منطقه را به چالش بیندازد.

اسرائیل تلاش بسیاری می کند که از راه های سیاسی و رسانه ای و حتی نظامی به جامعه غربی فشار بیاورد تا تکلیف پرونده ایران را قبل از یافتن راه حلی بر سر برنامه هسته ای اش روشن کند. سرهنگ یوآف مردخای، سخگوی ارتش اسرائیل به صراحت از احتمال درگرفتن جنگی جدید میان اسرائیل با حزب الله در آینده صحبت کرده است. جنگی که می تواند ضمن ویرانی های گسترده جان هزاران زن و مرد بی گناه را نیز بگیرد.

تهدیدهای اسرائیل علیه دشمنان منطقه ای اش نتایج عکس نیز داشته است. داده های گزارش جدید دفتر آمار مرکزی اسرائیل نشان می دهد که میزان مهاجرت به این رژیم در سال 2011 به طور محسوسی کاهش یافته و در این سال تنها 16 هزار و 557 نفر به آن مهاجرت کرده اند. این گزارش همچنین تاکید می کند که میانگین سالانه مهاجرت های جدید به اسرائیل طی یک دهه گذشته تنها 18 هزار نفر بوده است در حالی که این رقم برای سال های 1990 تا 2002 بیش از 84 هزار نفر بوده است.

برای همین دیپلمات های بین المللی فعال در رم می گویند که امریکا و اروپا مغز تهدیدهای اسرائیل علیه ایران و سوریه و نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین را درک می کنند و می گویند که این خطر وجود دارد که هر گونه تحرک خصمانه ای از سوی اسرائیل علیه این کشورها باعث شود تا جهادی ها به شدت فعال شده و امارت های اسلامی متخاصم با غرب تشکیل دهند. این مساله سبب خواهد شد تا اعتدال در منطقه به شدت تضعیف شده و تهدیدی برای کل خاورمیانه و جهان به وجود آید. حتی امریکایی ها و اروپایی ها به رغم این که بر کنار رفتن اسد از قدرت اصرار دارند از این نیز نگران هستند که جریان های افراطی و رادیکال بخواهند در سوریه حتی به طور جزئی امارت اسلامی تشکیل دهند. برای همین است که از سر دادن شعار کنار رفتن اسد از قدرت منصرف شده اند.

به همین دلیل است که دیپلمات های فعال غربی می گویند که هدف سیاسی و استراتژی کشورهایشان در حل بحران سوریه بیش از هر چیز بر ایجاد زمینه ای برای انجام مذاکره رودررو میان مخالفان اسد با او متمرکز بوده است. هدف اصلی آنها این است که ضمن جلوگیری از ایجاد هسته افراط در سوریه از کشیده شدن پرونده های دیگر به خصوص پرونده هایی که به نوعی با پرونده سوریه در ارتباط هستند به روند افراط جلوگیری کنند./دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
مذاکرات در وقت اضافه؛ قسمت اول- مقصر شکست مذاکرات کیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سه راه پیش روی غرب پس از شکست مذاکرات استانبول



 

 

سه راه پیش روی غرب پس از شکست مذاکرات استانبول

 

 

پس از بی نتیجه ماندن مذاكرات ایران و 6 كشور عضو گروه 5+1 در استانبول تركیه دیپلمات های غربی با معضل یافتن پاسخ برای این سوال اساسی روبرو شده اند كه : گام بعدی آنها در قبال فعالیت های هسته ای ایران چه خواهد بود؟

 

 

به گزارش عصر ایران رسانه های غربی پس از انتشار خبر بی نتیجه بودن مذاكرات ، بیشتر این سوال را مطرح می كنند كه شكست مذاكرات با ایران به چه معناست ؟ آیا باید به سمت تشدید تحریم ها رفت ؟ آیا باید مساله حمله نظامی در دستور كار قرار گیرد ؟ یا اینكه به ادامه روند كجدار و مریز گفتگوها دل خوش كرد ؟مذاکرات هسته ای - جلیلی اشتون

سوال اصلی درباره گام بعدی غرب در حالی مطرح می شود كه به نظر می رسد در قسمت مذاكره كنندگان ایرانی آرامش بیشتری حاكم است و دیپلمات های ایرانی مذاكره كننده با اطمینان بیشتری سخن می گویند.

مذاكره كنندگان ایرانی در دو دور مذاكرات ژنو و استانبول تاكتیك جدیدی به كار بردند و به نظر می رسد در این زمینه موفق هم بوده اند ، چرا كه با وجود نبود یك راهبرد مشخص برای برداشتن گام بعدی غرب در مواجهه با ایران ، دیپلمات های غربی حالا باید پاسخ دهند كه نتیجه تحریم ها چه بوده است ؟ و این تاكتیك جدید ایران در واقع نشان دادن عملی بی نتیجه بودن تحریم ها است.

هر چند كه تحریم ها طبیعتا اثرات و هزینه هایی در اقتصاد ملی ایران داشته است ، اما دیپلمات های ایرانی در حال حاضر با ژست ها و سخنرانی های خود در حال مخابره این پیام به غرب و افكار عمومی آنها هستند كه : " ما با تحریم ها سر سوزنی عقب نخواهیم نشست ".

اهمیت  و كاركرد این تاكتیك از آنجا ناشی می شود كه غرب  تحریم ها را با این پیش فرض به تصویب رسانده كه سبب افزایش هزینه های ایران شده و در نهایت باعث عقب نشینی این كشور از موضع هسته ای شود ، اما وقتی دیپلمات های ایرانی در جریان مذاكرات حتی حاضر به گفتگو درباره مسایلی همچون غنی سازی اورانیوم و چرخه سوخت نیستند و این مسایل را جزء حقوق خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای می دانند ، عملا كارآیی گزینه تحریم زیر سوال می رود و با زیر سوال رفتن كارآیی تحریم ها ، سه راهكار مشخص برای غرب باقی می ماند :

1- راهكار آخر یا همان حمله نظامی را در دستور كار خود قرار دهند : در این زمینه هیچ اجماعی حتی بین متحدان نزدیك عضو ائتلاف تحت رهبری آمریكا در غرب دیده نمی شود . دولت اوباما به این گزینه روی خوش نشان نمی دهد و اخیرا با اظهارات رییس سابق موساد درباره عدم دست یابی ایران به سلاح هسته ای تا 5 سال دیگر، در داخل اسراییل هم در این زمینه توفانی سیاسی و دیپلماتیك بر پا شده است . این اظهارات "داگان" در واقع و آن طور كه روزنامه " هاآرتص " نوشته است ستون فقرات گزینه حمله نظامی به ایران را فروریخت .

2- تشدید تحریم ها : این گزینه ای است كه محتمل ترین راه غرب برای ادامه موضع خود در قبال ایران است ، اما ایران همان گونه كه تا كنون نشانه داده با گزینه تحریم از میدان به در نمی رود و حاضر است هزینه های تحریم را تا جایی كه عملا سبب قفل شدن كامل سیستم كشور نشود ، به جان بخرد .

علاوه بر این طرفداران گزینه تحریم باید با "غرغر" های طرفداران جنگ نیز مقابله كنند ، وانگهی بسیاری از تحلیلگران در غرب بر این گمانند كه  تحریم ها كمی فریبنده هستند چرا كه دل بستن غرب برای نتیجه بخشی تحریم ها علیه ایران ، همانند اعطای زمان به ایران است ، یعنی همان عنصر ارزشمندی كه از نظر برخی تحلیلگران غربی ، در حكم " كیمیا " است و ایران را تبدیل به برنده بزرگ "گذر زمان" خواهد كرد.

3- كنار آمدن با ایران و پذیرش واقعیت ایران اتمی : این راهكار از نظر ایران عقلانی ترین راهكار غرب در قبال ایران است . اگر ایران احساس كند كه غرب به حقوق هسته ای اش احترام می گذارد و حق دست یابی ایران به تكنولوژی صلح آمیز هسته ای و چرخه سوخت بومی را می پذیرد ، حتی حاضر است شفافیت بسیار بیشتری از خود نشان دهد .

در این صورت است كه ایران به طور جدی می تواند امتیاز داده و امتیاز بگیرد ، چون خیالش از حق هسته ای و پذیرفته شدن جایگاه برتر این كشور در منطقه راحت می شود ، اما غرب تا كنون نشان داده كه هنوز حاضر به پذیرش این مساله نیست و بیشتر مایل است ازطریق فشار تحریمی ( و به طور مكمل تهدید نظامی )حرف خود را به كرسی بنشاند.

استاكس نت معجون شفا بخش عملیات روانی

در كنار این سه راهكار غرب ، این كشورها باید برای افكار عمومی خود هم جوابی داشته باشند تا عقب نشینی های موضعی خود و برنداشتن گام هایی كه ادعایی می كنند می توانند بردارند ، را جبران كند . " استاكس نت " و ادعای كند شدن برنامه های هسته ای ایران و اختلال جدی در تاسیسات كامپیوتری ایران ، همین دستاویز است.

عدم تشدید تحریم ها ، نتیجه بخش نبودن مذاكرات ، جواب ندان تحریم های موجود و عدم امكان حمله نظامی ، معضلاتی است كه غرب با آن مواجه است و برآیند كلی همه این اتفاقات نا میمون ( برای غرب) " گذر زمان "  به نفع ایران است.

حالا باید كشورهای غربی جوابی برای افكار عمومی خود داشته باشند تا از یك فضاحت سیاسی جلوگیری كنند و این جواب ، همان ادعای از كار انداختن یا مختل كردن برنامه هسته ای ایران از طریق كرم رایانه ای " استاكس نت " است .

با استاكس نت دهان منتقدان تا حدودی بسته می شود و در جواب سوال كسانی كه می پرسند : " پس نتیجه این تحریم ها چه شد و گام بعدی چه خواهد بود؟ " گفته می شود : لازم نیست ما كار زیادی كنیم ، استاكس نت الان در سیستم های كامپیوتری تاسیسات هسته ای ایران خوب كار می كند !!".../عصر ایران