اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کابوس شبانه رانندگان سیستان و بلوچستان


گریز خودروهای حامل سوخت قاچاق که به تعبیر کارشناسان پلیس راه به بمب‌های متحرک شباهت دارند همچنان افسار گسیخته در جاده‌های سیستان و بلوچستان ادامه داشته و هر روز بر تعداد قربانیان آنها افزوده می‌شود.

خبرگزاری مهر: برخورد یک دستگاه تویوتا وانت حامل سوخت قاچاق شب گذشته در محور سراوان با یک دستگاه سواری پژو حامل اتباع بیگانه که منجر به مرگ 11 نفر شد برای چندمین بار در طی سال جاری ناقوس مرگ را در جاده های سیستان و بلوچستان به صدا در آورد.

در این سانحه رانندگی که مقارن ساعت 19 شب گذشته در محور سراوان و در حوالی پاسگاه انتظامی "گشت" رخ داد 11 تبعه بیگانه در شعله های آتش سوختند و 4 نفر نیز مجروح شدند.

اخباری که هر ماه تکرار می‌شود

جان باختن 11 تبعه بیگانه غیر مجاز در آتش قاچاقچیان سوخت در حالی شب گذشته اتفاق افتاد که هفته پیش نیز در حادثه ای مشابه در محور خاش-زاهدان یک دستگاه خودروی سواری پژو 405 حامل موادسوختی غیرمجاز به دلیل برخورد با یک دستگاه موتورسیکلت دچار حریق شد و سه نفر را به کام مرگ کشاند.

پیش از این نیز در سیزدهم مرداد ماه سال جاری در حادثه ای مشابه مقارن ساعت 12 ظهر بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی حامل سوخت قاچاق در محورهای ارتباطی شهرستان سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان سه نفر در شعله های آتش جان باختند.

در این حادثه که بر اثر برخورد دو خودروی تویوتا وانت و حامل سوخت قاچاق در محور کلپورگان –دهک رخ داد بر اثر شدت تصادم دو خودرو طعمه شعله‌های آتش شدند و سرنشینان آن در حالی که در شعله های آتش گرفتار شدند سوختند.

قاچاق سوخت و حوادث ناشی از آن که این روزها به یکی از اخبار عادی و معمول در رسانه‌های سیستان و بلوچستان تبدیل شده است در بیست و نهم فروردین ماه سال جاری نیز خبر ساز شد و در محور خاش -زاهدان 5 کشته و یک زخمی برجای گذاشت.

در این حادثه نیز یک دستگاه خودرو وانت تویوتا حامل مواد سوختی قاچاق با یک دستگاه سواری پراید در محور خاش -زاهدان حوالی اسکل‌آباد برخورد کرد و بی احتیاطی قاچاقچیان اعضای دو خانواده را به تعداد پنج نفر در آتش سوزاند.

واژگونی خودرو حامل سوخت قاچاق در محور ارتباطی ایرانشهر - بزمان واقع در جنوب غرب سیستان و بلوچستان و کشته و زخمی شدن سه نفر در اسفندماه سال گذشته نیز از جمله اخباری در این راستا است که در آستانه عید نوروز موجب نگرانی بسیاری از شهروندان سیستانی و بلوچ شد.

گوش شنوایی نیست

با وجود اینکه به طور متوسط در هر ماه یک الی 5 نفر به دلیل برخورد خودروهای حامل سوخت در محورهای جنوبی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست می‌دهند و طنین این زنگ خطر آرامش روانی بسیاری از مردم را بر هم زده اما گوش شنوایی برای حل این مشکل در بین مسئولان پیدا نمی شود.

برخورد خودروهای حامل سوخت با سایر وسایل نقلیه و همچنین واژگونی این خودروها بر اثر سرعت سرسام آور و به آتش کشیدن جاده های جنوبی با محموله های 2 هزار لیتری گازوئیل به نظر می رسد هنوز نتوانسته است انگیزه لازم را برای مسئولان استان و نیروی انتظامی به منظور برخورد و مقابله با این موضوع ایجاد کند.

به گفته بسیاری از شهروندان سراوانی و ایرانشهری جاده های این دو شهرستان شب ها در سیطره قاچاقچیان سوخت قرار دارد و کمتر خانواده و یا خودروی شخصی به خود این اجازه را می دهد که شب هنگام در این محور ها تردد کند.

خودروهای حامل سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان که در کمال خونسردی با پلاک هایی پوشیده و مخدوش در جاده های استان با چراغ های خاموش می تازند همانند بمب های متحرکی هستند که جان و مال سایر رانندگان و شهروندان را تهدید می کنند.

متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از مسیرهای تردد این خودروها به ویژه در منطقه بم پشت ایرانشهر و جاده سراوان برای نیروهای انتظامی کاملا محرز و شناخته شده است اما اقدام شایسته ای تا کنون به منظور برخورد با این معضل در سیستان و بلوچستان رخ نداده است و تصمیم جدی در شورای هماهنگی قاچاق کالا و ارز گرفته نشده است.

30 درصد تلفات جاده‌ای متعلق به قاچاقچیان سوخت است  

فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 30 درصد تلفات جاده ای در استان ناشی از قاچاق سوخت است در گفتگو با مهر اظهار داشت: تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق و انسان یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار تصادفات و همچنین تلفات جاده ای است.

سرهنگ ایوب شرافتی  اظهار داشت: سرعت لجام گسیخته این خودرو ها در جاده های استان که با پلاک های مخدوش و یا سرقتی تردد می کنند جان بسیاری از رانندگان و خودرو های عبوری را نیز مورد تهدید قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان جزو سه استان نخست کشور است که بیشترین میزان فوت را در حین انتقال بیماران به بیمارستان دارد افزود: باید این نکته به دلیل اهمیت نجان جان انسان ها مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد.

شرافتی با اشاره به اینکه سرعت بیش از حد برخی از رانندگان و تصادم شدید در اغلب تصادفات منجر به فوت سرنشینان در سر صحنه می شود ادامه داد: ایجاد روشنایی و تقویت پاسگاه های پلیس راه در محور های ارتباطی و جاده های استان از عوامل مهم و تاثیر گذار در کاهش تصادفات و ارائه خدمات امداد رسانی به موقع و در نهایت پیشگیری از آمار رو به رشد تلفات جاده ای است.

روند صعودی بمب های متحرک

قاچاق سوخت به یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور طی چند سال اخیر تبدیل شده و با وجود تلاش‌های دستگاه‌های ذیربط همچنان به عنوان یک گره کور در بین مدیران و سازمان‌ها می‌چرخد.

همزمان با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و واقعی‌تر شدن قیمت سوخت، کار و کاسبی قاچاقچیان سوخت نیز کساد شد چراکه وقتی سوخت یارانه‌ای با نرخ ارزان عرضه می‌شد سود فراوانی را نصیب قاچاقچیان می‌کرد اما با گذشت زمان و آغاز پروژه سهمیه‌بندی و کارت هوشمند قاچاق سوخت کم‌کم رنگ باخت.

بنا بر آمار منتشره از طرف ستاد قاچاق کالا و ارز حجم گازوئیلی که سال‌ها از ایران به پاکستان قاچاق می‌شد 20 تا 22 میلیون بشکه بود که این مقدار از واردات سالانه گازوئیل شرکت نفت پاکستان از کویت نیز بیشتر بوده است.

در سوی دیگر ماجرا یکی از مواردی که متاثر از کاهش ارزش ریال رونق دوباره‌ای گرفت باز هم قاچاق سوخت بود که  گفته می‌شود به قدری این تجارت ناصواب رونق دارد که قاچاقچیان موادمخدر آن را راحت‌تر و سودآورتر از قاچاق تریاک می‌بینند.

به همین جهت از سال گذشته با کاهش ارزش ریال و شکست طرح فروش سوخت توسط مرزنشینان این تجارت دوباره بسیار سودآور شد و هر روز اخبار متنوعی را از روش‌های جدید قاچاق سوخت می‌شنویم و می‌خوانیم به نحوی که گفته می‌شود برخی قاچاقچیان مواد مخدر ترجیح داده‌اند به قاچاق سوخت روی بیاورند.

طی چند سال اخیر رو‌ش‌های حمل سوخت قاچاق نیز متفاوت شده است حمل سوخت با قاطر از روش‌های متداول در شهرستان سراوان است اما وانت بیشترین کارایی را در جابجایی سوخت دارد و حتی بعضی صاحبان مینی‌بوس در استان که مسافر جابجا می‌کردند اکنون مینی‌بوس‌ها را فروختند و به جای آن با وانت سوخت جابجا می‌کنند وانت هایی که امروز به بلای جان مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.

ارابه های مرگ

خودرو های وانت تویوتا که بیش از یک هزار لیتر گازوئیل را با خود حمل می کنند با سرعت 150 الی 220 کیلومتر و در پاره ای از اوقات برای پنهان ماندن از دید ماموران با چراغ های خاموش جاده های سیستان و بلوچستان را در می نوردند و برای بسیاری از خانواده ها و رانندگان این ارابه های مرگ به کابوسی هولناک تبدیل شده اند.

عبور کاروانی این خودرو ها که با پلاک های چسب زده و یا مخدوش در جاده های قانونی کشور برای کسب درآمد غیر قانونی بر جان مردم می تازند برای هیچ یک از مردم استان قابل تحمل نیست و بیش از گذشته نقش نیروهای انتظامی را در تامین جان و مال مردم برجسته و به مسئولان گوشزد می کند.

در حال حاضر بسیاری از خودرو های سواری نیز تمامی محفظه زیر صندلی خود را به انبار سوخت غیر مجاز اختصاص داده و با سرعتی غیر قابل تصور به استقبال مرگ می روند و هر هفته صحنه های دلخراشی را از خاکستر شدن انسان های بیگناه به نمایش می گذارند که غیر قابل تحمل و تصور است.

این گونه خودروها در جاده های سیستان و بلوچستان به صورت كاروانی و بیشتر شب ها تردد می كنند و در صورت بروز حادثه قبل از رسیدن پلیس نیز اثری از محل تصادف یا واژگونی و كشته ها باقی نمی گذارند تا دست مایه پلیس شود.

با توجه به حوادث تلخ و تاسف باری كه در اثر واژگونی این خودرو ها یا برخورد با سایر خودرو ها در جاده های استان روی می دهد و آثار جانی و مالی سنگینی كه به شهروندان و بیت المال وارد می كنند باید اعتراف كنیم بمب های متحرك در جاده های استان رشد صعودی به خود گرفته است.


ویدیو مرتبط :
سیستان و بلوچستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات قتل عام شبانه خانواده 5 نفره در سیستان و بلوچستان



اخبار,اخبار حوادث ,قتل عمد

 

اخبار حوادث - جزئیات قتل عام شبانه خانواده 5 نفره در سیستان و بلوچستان

با تلاش ماموران پلیس آگاهی شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان متهمانی که اقدام به قتل اعضای یک خانواده 5 نفره کرده بودند، طی عملیاتی دستگیر شدند.

سرهنگ ابراهیم قربان زاده در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، در تشریح این خبر گفت: در پی وقوع اعضای 5 نفره یک خانواده در 18 اردبیهشت ماه امسال در شهرستان دلگان، با توجه به اهمیت موضوع مراتب به طور وی‍ژه و با تشکیل یک اکیپ تخصصی در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.
 
جانشین انتظامی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: ماموران پلیس آگاهی شهرستان دلگان پس از روز‌ها تلاش یکی از مظنونان جنایت را شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر کردند.
 
وی افزود: متهمان ابتدا منکر جنایت می‌شود ولی با رویارویی با مدارک و مستندات پلیس لب به سخن گشوده و قتل اعضای خانواده را با همکاری دو نفر دیگر که در یکی از شهرستان‌های استان‌های همجوار مخفی شده‌اند،‌ اعتراف می‌کند.
 
این مقام انتظامی تصریح کرد: ماموران پس از اخذ نیابت قضایی به شهرستان مورد نظر اعزام و دو متهم دیگر را در یک عملیات ضربتی دستگیر و به پایگاه پلیس آگاهی دلگان منتقل می‌کنند.
 
جانشین انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: متهمان در تحقیقات خود بیان داشتند که به علت اختلافات خانوادگی با مقتولان تصمیم به قتل آنان گرفتند و پس از تهیه یک قبضه سلاح غیر مجاز شبانه وارد خانه آنان شده و اقدام به قتل تمامی اعضای خانواده کردند و سپس از محل متواری شدند.
 
قربان زاده خاطر نشان کرد: متهمان پس از تکمیل تحقیقات به مقام قضایی منتقل شدند. 

اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران