اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ژن عامل یک نوع سرطان سینه کشف شد


دانشمندان برای اولین بار موفق شدند ژن عامل یک نوع سرطان سینه که غدد شیر ساز را مبتلا می کند، کشف کنند.

 خبرگزاری ایرنا: از دیلی میل، کارسینوم لوبولار (lobular carcinoma) یا سرطان غدد شیر ساز سینه یک نوع سرطان سینه است که تشخیص آن در مراحل ابتدایی سخت است اما کشف ژن عامل ابتلا به این سرطان امیدها را برای تشخیص زودهنگام این بیماری و درمان بهتر آن زنده کرده است.

50 هزار مورد سرطان سینه هر سال تشخیص داده می شود که 15 درصد این آمار مربوط به سرطان غدد شیرساز است.

این بیماری بیشتر در میان زنان 45 تا 55 ساله شایع است و می تواند همزمان در هر دو سینه رشد کند.

تشخیص این بیماری دشوار است و اغلب زمانی تشخیص داده می شود که این سرطان به حدی رشد کرده که دیگر درمان آن دشوار است.

اگر پزشکان می دانستند که کدام زنان در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری قرار دارد در آن صورت این زنان می توانستند تحت مراقبت های شدید قرار گیرند و سرطان آنها در مراحل ابتدایی ابتلا درمان شود.

در این مطالعه که با همکاری 100 دانشگاه و مراکز تحقیقاتی سراسر جهان انجام شد و ریاست آن بر عهده انگلیس بود ، محققان دی.ان.ای بیش از 6 هزار و 500 زن مبتلا به کارسینوم لوبولار را با دی.ان.ای 35 هزار زنی که این بیماری را نداشتند ،مقایسه کردند.

محققان برای نخستین بار موفق به کشف یک ژن خاص شدند که در ابتلا به کارسینون لابولار نقش دارد.

محققان متوجه شدند که خطر ابتلا به این نوع سرطان در زنان دارای این ژن 13 درصد بیشتر است.

این همکاری بین المللی همچنین نشان داد: ده ها ژنی که به طور کلی در ابتلا به سرطان سینه نقش دارند در ابتلا به کارسینوم لوبولار نیز دخیل هستند.


ویدیو مرتبط :
سرطان سینه یا سرطان صورتی-قابل توجه آقایون و خانوم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج ژن مرتبط با سرطان سینه کشف شد



 

 

پنج ژن مرتبط با سرطان سینه کشف شد

 

 

دانشمندان پنج عامل ژنتیکی را کشف کرده اند که دلیل ارثی بودن سرطان سینه در زنان را توضیح می دهد.

 


محققان دانشگاه کمبریج انگلیس به سرپرستی "داگلاس ایستون" نقشه ژنی بیش از ۱۶ هزار بیمار را اسکن و اعلام کردند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که تحت غربالگری و درمان قرار گرفته اند بیشتر از دیگران است.

 


نتایج این بررسی ها که در آن پنج واریان ژنی جدید شناسایی شد نشان می دهد که پنج درصد تمامی بیماران مبتلا به سرطان سینه ژنهای معیوب شناخته شده این بیماری را به دارند. با این حال عامل دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است.

 


سرطان سینه رایجترین سرطان در بین زنان است. این بیماری سالانه نیم میلیون زن را در سراسر جهان به کام مرگ می رساند. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در بین نزدیکانشان فرد مبتلا به این سرطان داشته باشند، دو برابر بیشتر است.