اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ژن عامل سفیدی مو کشف شد


تا بحال فکر کرده‌اید چرا با بالا رفتن سن موهایتان سفید می‌شود؟ سال‌هاست که می‌دانیم کاهش ترشح ملانین، همان رنگ‌دانه‌ای که باعث رنگی شدن موها می‌شود علت آن است.

مجله دیجی کالا - مهدی مومن زاده: تا بحال فکر کرده‌اید چرا با بالا رفتن سن موهایتان سفید می‌شود؟ سال‌هاست که می‌دانیم کاهش ترشح ملانین، همان رنگ‌دانه‌ای که باعث رنگی شدن موها می‌شود علت آن است. با این حال پژوهشگران تا بحال نمی‌دانستند دقیقا چه چیزی باعث کاهش ترشح ملانین می‌شود و مکانسیم آن در جوامع مختلف انسانی چگونه است. اکنون پژوهشی که بر روی ژنوم بیش از ۶۰۰۰ نفر در آمریکای جنوبی انجام شده، نشان می‌دهد ۱۸ ژن در تغییر ویژگی‌های موی انسان دخیل هستند. از جمله ژنی که در رابطه با سفید شدن موی عمل می‌کند. واریته‌ی ژنی که در رابطه با سفیدی مو پیدا شده، فقط در افراد با آبا و اجداد اروپایی یافت می‌شود. این ژن همانی است که در رابطه با روشن شدن مو هم فعال بوده.

ژن عامل سفیدی مو کشف شد

آن‌طور که پژوهشگران در نشریه‌ی نیچر می‌گویند، دیگر ژن‌های یافت شده، به ابروهای پیوسته، ضخامت مژه‌های چشم و ضخامت ریش‌ها مربوط هستند. پس‌زمینه‌های متفاوت آزمایش شوندگان که شامل تبار آفریقایی، اروپایی و بومی آمریکایی می‌شد، باعث شد دانشمندان بتوانند رابطه‌ی بین ژن‌ها و مو که در جمعیت‌های همگن پنهان هستند را کشف کنند. پژوهشگران می‌گویند که این اکتشافات می‌تواند به کارآگاهان کمک کند که با استفاده از آزمایش شواهد ژنتیکی، ظاهر مظنونان را حدس بزنند. در ضمن ممکن است زمانی تولید کنندگان دارو بتوانند کاری کنند که موی مردم دیرتر سفید شود.


ویدیو مرتبط :
کشف داروی رفع سفیدی مو/09120132883/قطره رفع سفیدی مو/شامپو رفع سفیدی مو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف ژن عامل بروز "ام. اس"



 

کشف ژن عامل بروز

 

 

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی ژن جدیدی را کشف کردند که می تواند عامل بروز بیماری خود ایمنی "ام. اس" شود.

 


"ام. اس" یک بیماری التهابی مزمن است که به دستگاه عصبی مرکزی آسیب می رساند.

 


این بیماری خود ایمنی به اشکال مختلفی بروز می یابد و بر اساس قدرت تخریب میلین (غشای نورونها که انتقال دهنده پالسهای عصبی است) علائم بالینی حاد و یا کم شدت را نشان می دهد.

 


فرایند ساخت میلین تا دو سال اول زندگی یک فرد تکمیل می شود (در موارد بسیار نادری حداکثر تا ۱۰ سالگی) و این غشاء پس از تخریب دیگر قادر به ترمیم نیست.

 


امروزه با دارو امکان کاهش علائم بیماری وجود دارد اما تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری ارائه نشده است.

 


این بیماری در افراد بین ۱۴ تا ۴۰ ساله بروز می یابد و در حال حاضر به سه میلیون نفر در دنیا و نیم میلیون نفر در اروپا آسیب می رساند.

 


به همین منظور گروهی از دانشمندان شورای ملی تحقیقات ایتالیا که نتایج بررسیهای خود را در مجله نیچر ژنتیک منتشر کرده اند با مطالعه بر روی هزار و ۷۵۵ فرد شامل ۸۸۳ بیمار و ۸۷۲ داوطلب سالم موفق شدند یک گونه از ژنی با عنوان CBLB را شناسایی کنند که خطر توسعه این بیماری را افزایش می دهد.

 


این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این ژن یک تنظیم کننده سیستم ایمنی است که پروتئینی را تولید می کند که عملکردهای چندگانه ای به عهده دارد و قادر است فعالیت گیرنده های لنفوسیتی را تنظیم و کنترل کند."

 


نتایج تحقیقات مشابهی که بر روی موشها انجام شد نشان داد که فقدان این ژن منجر به بروز یک بیماری مشابه ام. اس در مدلهای آزمایشگاهی می شود.

 


بررسی تغییرات DNA در بروز این بیماری می تواند منجر به ارائه درمانهای جدید شود.