اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ژن سرطان سینه احتمال باروری زنان را کاهش می دهد



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان سینه

طبق گزارش جدید محققان، جهش ژنی مرتبط با ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه ممکن است با مشکلات احتمالی باروری هم مرتبط باشد.

به گزارش مهر، طبق یافته اخیر محققان استرالیایی، جهش ژنی موسوم به BRCA۱ که موجب افزایش ریسک بروز سرطان سینه تا ۸۰ درصد می شود، با وجود میزان تخم های کمتر در تخمدان زنان با افزایش سن مرتبط است.

دکتر کلی آن فیلیپس، سرپرست تیم تحقیق از مرکز سرطان مک کالم ملبورن، در این باره می گوید: «زنان حامل BRCA۱ در مقایسه با زنان فاقد این ژن، در سن ۳۵ سالگی دارای تخمدان های شبیه به زنان ۳۷ ساله هستند.»

به گفته این محقق، زنان دارای این جهش نباید مدت زمان طولانی بارداری را به تعویق اندازند. این زنان باید در دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ بچه دار شوند و تا اواخر دهه ۳۰ و ۴۰ صبر نکنند.

فیلیپس توضیح می دهد: «باروری زنان با افزایش سن کاهش می یابد و احتمال باروری این گروه از زنان به مراتب کمتر است.»

محققان کشف کردند جهش ژن BRCA۱ با کاهش ۲۵ درصدی میزان هورمون آنتی مولریان AMH)) که نشاندهنده تعداد تخم های باقیمانده در تخمدان زنان است، مرتبط است.

طبق مطالعات قبلی، در زنان دارای ژن BRCA۲ هم احتمال بروز سرطان سینه افزایش می یابد.

به گفته فیلیپس، زنان حامل جهش های ژنی BRCA۱ و BRCA۲ بسیار در معرض خطر ابتلا به سرطان های سینه، تخمدان و لوله های فالوپ قرار دارند.

آنجلینا جولی، هنرپیشه معروف آمریکایی، بعد از آگاهی از اینکه حامل این جهش ژنی است، سینه ها و تخمدان های خود را برداشت.

محققان دریافته اند که ریسک ابتلا به سرطان با افزایش سن بیشتر می شود و معمولا در افراد حامل ژن BRCA۱ به مراتب بیشتر از زنان حامل جهش BRCA۲ است.

 

اخبار پزشکی - مهر


ویدیو مرتبط :
آیا پروتز سینه احتمال سرطان سینه را افزایش می دهد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج ژن مرتبط با سرطان سینه کشف شد



 

 

پنج ژن مرتبط با سرطان سینه کشف شد

 

 

دانشمندان پنج عامل ژنتیکی را کشف کرده اند که دلیل ارثی بودن سرطان سینه در زنان را توضیح می دهد.

 


محققان دانشگاه کمبریج انگلیس به سرپرستی "داگلاس ایستون" نقشه ژنی بیش از ۱۶ هزار بیمار را اسکن و اعلام کردند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که تحت غربالگری و درمان قرار گرفته اند بیشتر از دیگران است.

 


نتایج این بررسی ها که در آن پنج واریان ژنی جدید شناسایی شد نشان می دهد که پنج درصد تمامی بیماران مبتلا به سرطان سینه ژنهای معیوب شناخته شده این بیماری را به دارند. با این حال عامل دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است.

 


سرطان سینه رایجترین سرطان در بین زنان است. این بیماری سالانه نیم میلیون زن را در سراسر جهان به کام مرگ می رساند. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در بین نزدیکانشان فرد مبتلا به این سرطان داشته باشند، دو برابر بیشتر است.