اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ژاپن انرژی هسته ای ندارد!


مقامات ژاپنی اعلام کردند که با خاموش شدن راکتور شماره 4 شرکت برق کانسای این کشور از امروز یکشنبه 24 شهریور ماه به طور کامل عاری از انرژی هسته می شود.

خبرگزاری مهر: مقامات ژاپنی اعلام کردند که با خاموش شدن راکتور شماره 4 شرکت برق کانسای این کشور از امروز یکشنبه 24 شهریور ماه به طور کامل عاری از انرژی هسته می شود.

 مردم ژاپن بعد از سونامی سهمگین و بحران هسته ای این کشور خواستار توقف نیروگاههای هسته ای کشورهای خود شده اند.

قرار است امروز تنها رااکتور فعال ژاپن خاموش شود و این کشور را به کشوری عاری از انرژی هسته ای تبدیل کند، این اتفاق به دنبال فاجعه فوکوشیما در سال 2011 دومین بار است که در ژاپن رخ می دهد.

خاموش کردن راکتور شماره 4 در تأسیسات Oi در شرکت برق کانسای در ساعات پایانی یکشنبه 24 شهریور ماه به دنبال فرآیند تصمیم گیری ژاپن درباره این که کدام راکتورها برای آغاز به کار براساس مقررات هسته ای جدید اعلام شده در ماه ژوئیه از ایمنی کامل برخوردارند.

تمام 50 راکتور تجاری این کشور دست کم تا پایان سال جاری میلادی خاموش می مانند تا ارزیابی های امنیتی قانونگذاران هسته ای انجام شود، از سوی دیگر انجام تشریفات لازم برای بدست آوردن موافقت محلی به منظور آغاز به کار مجدد مستلزم سپری شدن زمان است.

نگرانی عمومی نسبت به فقدان انرژی هسته ای که ممکن است ژاپن را با کمبود جدی انرژی رو به رو کند پس از توقف اکثر راکتورها و عدم خاموشیهای سراسری از بین رفت. اما مصرف کننده خانگی و تجاری با افزایش نرخ برق رو به رو شد.

پیش از بحران هسته ای فوکوشیما که به واسطه زلزله و سونامی 11 مارس 2011 رخ داد، انرژی هسته ای حدود 30 درصد از کل انرژی برق ژاپن را تأمین می کرد. درمیان افزایش نگرانیها نسبت به ایمنی انرژی هسته ای در این کشور زلزله خیز، ماه می گذشته انرژی هسته ای ژاپن برای نخستین بار در بیش از 40 سال گذشته به مدت دو ماه به صفر رسید و پس از آن دولت اجازه آغاز به کار راکتورهای 3 و 4 تأسیسات Oi را صادر کرد.

قرار است راکتورهای هسته ای ژاپن هر 13 ماه مورد بازرسی و بررسی دوره ای قرار بگیرند. درحال حاضر چند راکتور از جمله راکتورهای شماره سه و چهار تأسیسات Oi در انتظار تأیید شدن هستند.

دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در تلاشهای خود برای توسعه اقتصاد به وضوح بیان کرده است که انرژی هسته ای نقش مهمی در تأمین انرژی این کشور را برعهده خواهد داشت.
اما بسیاری از نظر سنجی ها نشان می دهد که اکثریت مردم این کشور با آغاز به کار راکتورها مخالف هستند و دولت نیز تاکنون از اظهار نظر در این رابطه که چه تعداد راکتور کار خود را از سر می گیرند و چه نقش آنها در بدست آوردن رضایت محلی برای از سرگیری کار راکتورها ایفا می کنند.

هنوز هم پاک کردن تأسیسات هسته‌ای دای ایچی فوکوشیما که متعلق به شرکت برق توکیو است به عنوان یک چالش بزرگ مطرح می شود و انتظار می رود که این مسئله با وجود سوخت مذاب داخل سه راکتور در این کارخانه و آب آلوده به مواد رادیواکتیو که هر روز افزایش می یابد در دهه های آتی نیز این موضوع همچنان یک چالش باقی یماند.


ویدیو مرتبط :
هراس مردم ژاپن نسبت به انرژی هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف استفاده از انرژی هسته ای تا سال 2030 در ژاپن



توقف استفاده از انرژی هسته ای تا سال 2030 در ژاپن

روزنامه مینیچی Mainichi به نقل از منابع دولتی نامعلوم اعلام کرد دولت" یوشیهیکو نودا" نخست وزیر ژاپن قصد خود را برای تعطیلی دائمی رئاکتورهای این کشور تا سال 2030 اعلام خواهد کرد.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه ، یک روزنامه ژاپنی امروز چهارشنبه نوشت ژاپن در چارچوب سیاست های جدید دولت این کشور استفاده از انرژی هسته ای را تا سه دهه آینده کنار خواهد گذاشت.

با این اقدام ژاپن نیز با کشور آلمان که اعلام کرده است تا سال 2022 انرژی هسته ای را کنار خواهد گذاشت همگام خواهد شد.

روزنامه مینیچی نوشت دولت ژاپن در نشستی که هفته آینده درباره انرژی و محیط زیست برگزار خواهد شد به طور رسمی تصمیم خود را برای متوقف ساختن استفاده از انرژی هسته ای اعلام خواهد کرد.به دنبال وقوع سونامی سال گذشته در ژاپن و وارد آمدن خسارت شدید به رئاکتورهای این کشور در نیروگاه فوکوشیما ، توکیو درصدد آن برآمد تا سیاست جدیدی را در زمینه انرژی اتخاذ کند.

حزب حاکم دموکراتیک ژاپن هفته گذشته سیاست های خود را در این زمینه اعلام کرد که خودداری از ساخت تاسیسات هسته ای جدید ، متوقف کردن فعالیت تاسیسات هسته ای قدیمی که چهل سال از احداث آنها می گذرد و راه اندازی تاسیساتی که ایمنی آنها به تایید رسیده است از جمله این سیاست ها محسوب می شود.

بر اساس این سیاست ها ژاپن به استفاده از انرژی های تجدید پذیر روی خواهد آورد و تدابیر لازم را در زمینه ذخیره انرژی بکار خواهد بست. ژاپن که منابع طبیعی چندانی در اختیار ندارد به شدت به نفتی وابسته است که از خاورمیانه وارد این کشور می شود و مجبور شده است برای تامین انرژی مورد نیاز خود در هجده ماه گذشته واردات نفت را افزایش دهد./باشگاه خبرنگاران